Majsorm och för mycket hantering
"Hantera inte ormen mer än nödvändigt" har man ju både läst och hört talas om.
Gäller det där verkligen alla, eller bör/kan man se efter hur just 'den' ormen är och reagerar på hantering? Är majsormen kanske mer stresstålig än många andra? Är det verkligen ett 'måste' att inte hantera den mer än nödvändigt?
Jag går nämligen på en skola där vi bl.a. har majsormar och det kan hända att tre-fyra personer vill hantera den ena inom loppet av tio minuter. Han blir 'gosad' med väldigt ofta och visar inga tecken på stress eller missnöje vid dessa tillfällen, därför kom jag att tänka på just den meningen.
Bra fråga!
Majsormen är inte mer stresstålig än andra ormar men den är känd för att vara foglig vilket gör att den ofta inte visar någon större reaktion på att bli hanterad men det betyder inte att det är bra för den. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att det är dåligt för den heller.
Om ormen finns på en skola i syfte att utbilda och lära elever att förstå ormar bättre så tycker jag att det finns en viss vinst med det. Utbildning och information är alltid viktigt och ju fler som får lära sig om hur ormar funkar och att känna på dem, desto fler lär sig att förstå och tolerera dem. Jag tycker att frågan du ska ställa dig istället är om vinsten ni får i form av informerade elever är värt det ormen måste utstå.
Av beskrivningen utgår jag ifrån att ormen är vuxen (småttingar brukar vara väldigt nervösa) och sålänge ormen blir rätt skött och fungerar (äter osv) som den ska så klarar den uppenbarligen av hanteringen den utsätts för.
Å andra sidan hoppas jag att ni inte gör detta varje dag hela tiden! Jag hoppas också att ni har respekt nog för ormen att låta den vara ifred minst några dagar efter att den har ätit och när den är på väg att ömsa.
Tack för ett ordentligt svar!
Ja, ormen är vuxen och det är alla ormar som eleverna får handskas med. Den blir rätt skött och fungerar fint med mat, öms och skit._
"Å andra sidan hoppas jag att ni inte gör detta varje dag hela tiden! Jag hoppas också att ni har respekt nog för ormen att låta den vara ifred minst några dagar efter att den har ätit och när den är på väg att ömsa."_
- Självklart får ormen vara ifred emellanåt, den blir hanterad en gång i veckan som mest åtminstone vad jag vet, men när det väl är dags så är det oftast många som vill hålla i honom inom loppet av bara några minuter vilket borde vara stressande för den? Men som sagt, har inte märkt nått tecken på det än. Vad jag har märkt så handlar det om ca/max 10 min en dag i veckan, efter mat samt vid öms så är det ingen som rör den.
I mina ögon tycker jag inte att det låter som om ormen skulle lida. Om det finns personal som är kunnig och som övervakar så tycker jag bara det är bra att det finns ovanligare djur i skolor. Det är inte fel att få upp ögonen för att ormar inte är slemmiga och hemska och andra fördomar som finns 
Det finns alltid någon i närheten som övervakar elevernas hantering med djuren. Det där med slem förstår jag inte riktigt vart den fördomen kommer från apropå det, kan det bero på att glansen/ljusreflektionerna gör att den ser blöt och slibbig ut? För slemmig, det är det sista de är tycker jag