Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 2744 ggr
[Em_I_Am]
2

Min ena stolthet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte visa bild på min ena hona som jag är sååå stolt över. Tycker de är de vackraste snokarna som finns.

Bilden är tagen för länge sen när hon va bebis men ska ta nya hade jag tänkt. Det bästa är att dessa inte tappar färg med åldern. Tvärtom blir det bara vackrare tycker jag.

Schnigel
0

Wow vad vacker hon var! Vad är det för en snok? :O

[Em_I_Am]
0

Mandarinsnok är det :) Just matat båda två. Matvrak o ömsar jämt o ständigt. Men det är bra. Det betyder att de växer ^^

Schnigel
0

Ah ok :D vet du det "allmäana" namnet för dem, venne om det brukar vara latinskt kanske? :o

Ah men det är ju super att det käkar ^^ och ömsar :3

[Em_I_Am]
0

Ja det är latin och då heter den Elaphe mandarina :)

marty94
0

Riktigt fin :)

[Em_I_Am]
0

Tack tack. Jag gillar dom. Även om man inte får så mycket respons från folk när man skriver om dom på olika forum konstigt nog. Men det kanske är för att de är ganska ovanliga så det är inte många som har dom eller nåt :P

marty94
0

Har själv inte sett många mandarinsnokar.
Men den där va riktigt fin ^^

[Em_I_Am]
0

Hanen har inte riktigt lika stora gula fält, men han har mer rött i det gråa så han är också fin. Måste som sagt ta nyare kort o visa dom båda.

marty94
0

Ja gör det!
Vill se honom oxå :)

[Em_I_Am]
0

Återkommer om nån dag eller så :D

nakenkatt
0

jag har en stor fobi för ormar men brukar titta in här ibland,jag har tre st sköldpaddor som är mina stora passioner.men jag kan säga att jag är 50 plus och aldrig ens kunnat titta på en orm,men här sitter jag nu och tycker att den här ormen var helt otroligt vacker!!!!

[Em_I_Am]
0

Oj vilken komplimang det där va till lilla Pärlan :D Bra jobbat av dig tycker jag! Har själv spindelfobi så jag vet hur hemsk bara en bild kan vara även om det kan verka löjligt för dom som inte har fobi :)

fluffis
0

Hon var ju söt. Hur många år är hon nu?

[Em_I_Am]
0

De fyller snart ett år bara så de är inte gamla alls. Köpte dom i sensomras men de har växt på bra. Äter glupskt var 5:e-7:e dag, ömsar ofta och mår prima. Är förvånad för jag har alltid hört att de ska vara svåra. Förstår inte vad de menar. Kanske de tänker på att det är noga med luftfuktigheten o lagom fuktigt substrat. Eller om de är svåra att föröka kanske. Men det återstår att se i framtiden :)

[peter54]
0

Fin mandarinsnok. Svåra tror jag väl inte att de är, inte ens när det gäller reproduktion. Problemen har väl snarare varit att de inte kommit till Europa förrän på senare år.

Vill bara påpeka här att den numera heter Euprepiophis mandarina på vetenskaplgt språk (det vetenskapliga språket är inte latin enbart, där finns mycket grekiska, men också uttryck från andra språk som anpassats till det vetenskapliga)

[Em_I_Am]
0

Det är just svåra att sköta jag har fått som svar när jag pratat om dom på andra forum. Men det är de alltså inte om andra nu har läst samma sak.

Så Euprepiophis mandarina är nu formellt ändrat? För ett tag sen talades det om att Elaphe mandarina skulle bli Euprepiophis mandarina men detta gick först inte igenom hos ICZN och därför behöll jag det gamla namnet tills jag visste att det officiellt är ändrat.

Arter kan heta vad som helst. Många vetenskapliga namn är en blandning mellan latin o grekiska. Inom zoologi och biologi används en binomial nomenklatur. Grunden inom denna nomenklatur är att varje artnamn består av två delar, släktnamn och artnamn (eller artepitet). Dessa båda namn skapas utifrån en vetenskaplig form av latin, eller utifrån latiniserade ord från andra språk, exempelvis grekiska. Det är också vanligt att artepitetet är ett latiniserat personnamn för att hedra en person. Släktnamnet, tillsammans med artepitetet utgör tillsammans artens vetenskapliga namn.

Så ska vi vara ordpoliser så kan man kalla det latiniserade namn och inte latinska namn om det ska vara petnoga ;)

Wassago
0

Tror dom fick epitetet "svåra" mest för att dom få djur som nådde europa förr ofta var viltfångade djur i mycke dålig kondition, då var det få som gick att rädda! Men precis som Peter skriver på senare år har det börjat komma mycke fångenskaps födda djur till europa nu och dom är väl i princip inte svårare att hålla och reproducera än majsormar. Så kan tänka mej att dom snart blir ganska så vanliga! Extremt vackra djur är det i vart fall! :) Grattis!!

[Em_I_Am]
0

Ja så kan det vara. Mina är inte vildfångade o kommer från Tyskland. Har hela tiden ätit oförskämt bra, ömsar o skiter som de ska o ser allmänt pigga ut.

Men visst, man kan inte bara slänga till dom en mus o sen mest bara byta vatten o göra rent lite som med majsisar. Varje dag måste man ha koll på fuktigheten o tempen. De behöver fuktigt substrat o luftuktighet men någonstans där det både är torrare o gärna någonstans med tex vitmossa som är lite fuktigare i en grotta eller liknande där de håller till när de ömsar.

De är väldigt vackra men är grävande ormar som gör små tunnelsystem i substratet så man ser dom inte lika ofta som man ser en majsorm. Kanske tråkigt enligt vissa men jag blir nöjd de gångerna de syns. Ibland sena kvällar men främst bara när de börjar bli hungriga. Lite kvickare än majsormar men inte särskilt bitska. Luktar mycket snok om dom när man tar i dom. Annars inget konstigt alls.

Tack :)