Axolotl-funderingar
Jag funderar på att skaffa ett par axolotlar (eller hur man böjer det i plural?) och förbereder mig genom att försöka läsa på så gott jag kan om dessa sjukt fashinerande djur. Jag har dock en del frågor som jag inte riktigt hittat svar på…
Kön?
Vad jag förstår trivs dom i par, och två stycken verkar vara lagom för mig. Spelar könen någon roll? Är två hanar eller två honor mer benägna att hålla sams? Hur lätt parar de sig, om man skaffar en av varje? Har inga direkta planer på att avla, men om det blir någon kull må det väl vara hänt. Däremot vill man ju inte stressa en stackars hona att lägga mängder med ägg och generera ungar som blir jobbiga att hitta hem åt. Vad rekommenderar ni?
Socialt beteende?
Hur är det föresten med deras sociala förmåga? Det enda jag läst om hur de interagerar med varandra förutom parning är att de lätt biter av varandra kroppsdelar när de äter (eller kanibaliserar på mindre artfränder). Har ni märkt att de trivs med sitt sällskap, och hur?
Sällskaplig?
Läste även att någon beskrev de som "sällskapliga" gentemot sina människor, men hur tama blir de? Är ju lite skeptisk :) Hur mycket kan man hantera dom, bortsett från att lära dom att ta mat ur handen? Hade ju inte tänkt ha dom som keldjur, men är ändå nyfiken.
Inköpställe?
Jag bor i Göteborg och vet åtminståne två butiker i stan som säljer axolotl, men på grund av tidigare husdjurserfarenheter är jag lite skeptiskt inställd till att köpa djur i zoobutik. Hur är det på axolotl-fronten? Har butiker bra djur, eller ska jag leta efter uppfödare istället? Reptilmässor? Vad är för- och nackdelar med att köpa från privatperson/grossist? Har ni tips på vart jag kan köpa sunda och trevliga djur i gbgområdet?
**Förbjuden mat?
**Verkar ju som dessa glupska rackare äter nästan vad som helst som råkar befinna sig framför nosen, men finns det några saker man absolut ska undvika?(förutom det uppenbara, som vegetabilier, skräpmat och sådant som smutsar ner så klart) Fick rådet att de absolut inte ska äta röda mygglarver t.ex. för att de innehåller tungmetaller, men det är ju annars en föda som rekomenderas lite varstans? Har även hört att kycklinglever kan vara direkt livsfarligt, men inte varför. Någon som vet?
**Växter?
**Till sist funderar jag på vad för växter man kan ha i akvariumet. Jag har inte direkt någon tidigare akvarieerfarenhet, så jag har noll koll. Vad jag förstått kan man ha både levande och plastväxter, men att de levande bör ha ordentliga rötter så de inte råkar rivas upp. Dessutom är det ju bra om de inte producerar för mycket alger som smutsar ner. Några tips på sorter? Har läst lite olika bud om huruvida man kan låta dom dela akvarium med t.ex en äppelsnäcka som kan hålla rent, en del säger att Axolotlarna käkar upp dom, andra att de föredrar helt olika temperaturer och andra att det går jättebra. Någon som har erfarenheter i frågan?
Jag har haft en Axolotl ett kort tag, och han var mycket sällskaplig. Om man satte ner handen i akvariet kom han direkt och smekte kroppen mot handen och "hälsade". Eftersom att dom är nästan helt blinda så kanske han kom för att se om det var mat, men han stack inte när man kände på kroppen. Kunde liksom hålla i honom under vattnet och han låg kvar i handen, inte alls blyg!
Jag vet dock inte hur man ser skillnad på könen, men de i djuraffären sa att det var en hane så jag antog att det stämde. Jag matade min med diverse frukt och grönt, men mest åt han fryst oxhjärta som man kan köpa i djuraffären. En och annan akvariefisk slank ner också.
Eftersom att jag bara hade en så vet jag inte hur dom går i par, eller hur dom förökar sig osv. Men han verkade aldrig må dåligt av att vara ensam, simmade runt och "lekte" ensam utan problem.
Lägger upp en bild på min sötnos!
//Jossan
Visst ja.. Glömde säga det att dessa djur tål väldigt olika temperaturer, nästan inget kan vara för kallt eller för varmt. Men tänk på hur du vill att ditt djur ska se ut! Eftersom att varmt vatten är mer syrefattigt så växer gälarna på huvudet för att kunna ta upp mer syre. Detta är inte så fint!
Men detsamma gäller kallt vatten, fast tvärtom, då krymper gälarna på huvudet för att inte ta in för mycket syre, och det är inte heller fint för då försvinner dom nästan :/ Jag hade min i rumstemperatur, omkring 18-20 grader och du ser på bilden hur hans gälar ser ut :) tycker det var "lagom" storlek på dem ;)
Men välj temperaturen först utifrån hur du vill att dom ska se ut, också väljer du fiskar sen, efter hur dom tål temperaturen du valt ;)
//Jossan
Axolotls kan man INTE ha i vilken temperatur som helst. Så fort tempen går upp emot eller över 24 grader blir axolotl stressad och blir mycket lättare sjuka.
Jag va sugen på att skaffa ett par men avstod eftersom jag vet att det blir varmt i lägenheten om sommaren o därför för varmt i vattnet. Det finns kylare man kan köpa. Vet att den del även bygger själv. Finns trådar om det på zoopet.
Här är en bra sida om axolotls: http://www.axolotl.org/
Trevligt att den verkade bli så tam :)
Jag har läst en del om axelotl på bland annat axolotl.org och andra sidor, och efter vad jag förstått så ska man som #3 säger inte experimentera med temperaturer, utan jag kommer satsa på en kylanordning eller låta akvariumet stå i en svalare del av huset om så krävs varmare dagar. Hur "snygga" dom är spelar ingen som helst roll, så länge de mår bra. Enligt allt jag läst är det inte lämpligt att ha dom med andra fiskar, så mina ska vara ensamma, om nu inte det visar sig fungera med en snäcka eller två. Jag är också tveksam i om det är lämpligt att ge utpräglade rovdjur "frukt och grönt?"
Fast nu var det inte temperaturer, fiskar och utfodringsförslag i allmänhet mina frågor gällde… :)
tama ? vad menar du med det ? du tänker väl inte leka med den? axeolotler är som fiskar, man ska aldrig ta upp dom.
#5 Var den frågan till mig?
Nej, jag hade naturligtvis inte tänkt ha dom som keldjur, vilket jag skrev i min fråga i första inägget. Jag vill ha axolotlar för att de är fashinerande varelser att titta på och sköta om och är nöjd med att de plaskar runt i sitt akvarium och sköter sitt. Att ta upp dom och "leka" med dom är ju helt vansinnigt, då finns det lämpligare husdjur! Vad tror du om mig egentligen? ;)
Jag frågar bara för att jag hört att folk beksriver dom som "sälskapliga" och jag ställer mig undrande till vad det innebär. Är ju lite skeptisk till hur sociala dom kan bli och nyfiken på hur folk menar att de interagerar med dem.
Om de känner igen mig när jag kommer fram till akvariumet, tar mat ur min hand och låter sig petas på med ett finger ibland så är det över mina förväntningar. Men som sagt, det är inte därför jag skaffar dem.
#6 Ber om ursäkt, har inte riktigt läst hela tråden! Det gör mig glad att du vill vara förberedda att ha ett husdjur.
Tycker att axeolotlar är väldigt nyfikna djur, lite speciella men häftiga att titta på.
Jag vet att många kan handmata sina axolotls vilket också är en fördel för då kan man "styra" matningen lite o se till att andra individer i akvariet håller sig på avstånd tills det är deras tur. Det är vanligt att axolotls biter varandra av misstag då de ska äta o de biter lätt av ett ben på sin kompis. Så ja, så sett kan de bli "tama" o komma till din hand för att se om du har mat :)