Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: sköldpaddor
Läst 2745 ggr
jayess
0

Vill skaffa sköldpadda - hjälp!

Nu är det så att jag är sugen på att skaffa skölpadda, och har varit ett bra tag, så nu tycker jag att det är dags att göra slag i saken! :) Dock så är jag helt nybörjare, så nu hoppas jag att någon vänlig själ vill hjälpa mig. För det första vill jag ha en liten landsköldpadda. Min moster hade en när jag var liten som var perfekt, men de kommer inte ihåg att rasen heter, så kom gärna med rasnamn så jag kan googla tills jag hittar rätt ;) Lite frågor: - Jag har tänkt att bygga en egen låda med allt som behövs, men sedan ha den öppen så sköldpaddan kan vara lösgående. Låter det vettigt? Vad för mått bör man ha? - Vad för typ av värme eller uv-lampa ska man ha? Hur länge ska den vara på om dagen? - Trivs dom ensamma? Är det någon skillnad på honor/hanar? Vilka är trevligast i så fall? - Har läst om att skölpaddor ska gå i dvala en gång om året. Hur fungerar det? Nu har jag säkert missat massor, men det är därför jag skriver här istället för att söka reda på info, för att några som kan ska kunna komma med tips och råd. Sen vill jag bara lägga till, att även om jag inte kan mycket, så har jag förstått att det är mycket jobb och jag är beredd på det.:)

nakenkatt
0

jag hade en som barn,och har sedan önskat mig en i alla år.Är nu 50 plus och min dröm har gått i uppfyllelse.Fick två syskon till skänks på detta forum.har haft dem snart två månader och det är så kul.Min man byggde en jättelåda längst en hel vägg.Jag har sand och bark och lite löv där i .Dessa hade aldrig dvalat.Jag har en sk värmelampa eller grislampa som man säger.Och en st uv lampa.En stor kruka som är halv att krypain i,samt ett hus i ena ändan av den öppna lådan.De har mycket att gå i så de är mycket i rörelse.De har ätit grönt nästan hela tiden har hittat mycket nässlor,och fått av grannar som haft ogräs i sina växthus.Roman sallad har jag köpt också.jag strör kalktillskott över fodret,finns att köpa i zoo affärer.pellets att lösa upp i vatten finns också att köpa.Mina är grekiska landsköldpaddor.Om du vill finns det ett sköldpaddsforum på nätet där du kan få tips.jag hoppas du hittar en padda eller två de är såå mysiga.Mina har badat två ggr i veckan så det har jag fortsatt med.Då bajsar de massor och på det viset blir det ej så mycket att plocka efter dem i lådan. Lycka till.