Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 2411 ggr
becka89
0

Fattail gecko

hejsan

Jag och min sambo har två st fattail geckosar, vi har inte haft dom så länge dom är ca 5år och ett gamalt avelspar

Våran hane är jäte pigg och äter många syrsor och bajsar som han ska

Våran hona därimot äter knappt inte syrsor hon har vi fått i 6 zophas sen dom flyttade hit för 3veckor sedan hon har oxå tagit en syrsa

dom har mjölmaskar i terrariet dygnet runt men honan ser inte alls lika pigg ut och hon går väldigt segt fram men hon bajsar som hon ska.. hennes svans är inte allas tjock som våran hanes.

Kna hon vara undernärd?? Vad ska vi göra för att hon ska bli piggare och så??

Just nu håller dom båda på och ömsar.

I det tidigare terrariet som dom hade innan oss var dte jätte mycket bajs så mycket att sanden satt fast i stora klumpar och det luktade jätte äckligt och det var alger i deras vatten skål.. dom hade ingen bra värme heller då dom bara hade lampamatur med vanliga relax lampor i nu har dom iallafall värmematta och sånt så dom är uppe i rätt temperatur..

någon som har några tips!!!

[Ratass]
0

tjocksvansgeckos som jag träffat på har inte alls vart lika aktiva som tex leopardgeckos så man ska nog inte förvänta sig att de gårrunt hela tien. Det du skulle kunna göra är att köpa som vitamin-pulver, namnet på det är helt borta, men det finns att köpa på vanliga djuraffärer, brukar vara i en liten burk, gult pulver. Ta en burk med lite av dem skaka om lite grann med antingen syrsor eller zophobas i. får se om hon blir piggare då.

[TomasH]
0

om vi antar att hon är helt frisk skulle jag tro att hon känner av att det är vinter. Många tjocksvansar blir låga då och en del "halvdvalar" sina (vilket jag inte skulle göra med ett par nyköpta). Om det inte är detta så gissar jag på stress från 1. flytten 2. att hon går i samma terra som en hane.

becka89
0

#1 & 2 nu har vi fått till henne, hon har legat för det mesta och sovit både dag och kvällstid och för någon ca 4dagar sedan flyttade vi dom från deras terrarium till ett nytt och nu mår hon bättre hon är mer aktiv och sist när vi mata dom i söndags åt hon 4 syrsor och 2 zhopas och hanen åt 6 syrsor dom båda ömsade i fredas så nu verkar allt vara bra.