Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettterrarieteknik
Läst 2804 ggr
Zizza
0

Hur stort terrarium?

Hejsan!
Jag funderar på att skaffa mig 2st Skäggagamer, alltså landlevande.
Där med undrar jag hur stort terrarium ska de ha?

Ska självklart forska mer om dessa djur innan de skaffas!

Kommer som sagt inte ske fören om drykt 3 månader eller mer :) samt med samtycke från min sambo :)

Mvh Sanne

Mvh. Sanne & Djuren

[isdrakee]
1

Enligt lag så är minsta ytan för 1-2 skäggagamer en bottenyta på 0,9 kvm och en höjd på 50 cm.

Men eftersom du ska ha två så bör du nog lägga dig en bra bit över detta. Det är trots allt solitära djur. Något i stil med 1,5 kvm tror jag blir lagom.

Zizza
0

Oj skrev fel ska endast ha en, de var tidigare planer på 2, så det sitter fortfarande fast i huvudet. Så 0,9 alltså :)

Mvh. Sanne & Djuren

[Dominik]
0

# Nope, inte riktigt. 0.9 kvm är minimåttet. Det betyder att du kan ha skäggisen i sånt terrarium, men skulle du vilja bo i ett litet rum hela ditt liv ? Det tror jag inte. Så skaffa större terrarium! Tycker att 0.9 är för lite för en så pass stor ödla.

Zizza
0

Jag har hört att många skäggisar oftast blir 20-30cm, alltså gäller i sånnafall 0,25m2 ? Enligt jordbruksverket, de är ju bara att köpa större om den blir mer än 30cm lång? :)

Mvh. Sanne & Djuren

Zizza
0

Oj menar 0,36m2 läste fel :) de är ju marklevande antar jag

Mvh. Sanne & Djuren

[Dominik]
0

# Nä, verkligen inte. Min leopard gecko hane är 22 cm lång, och leosar är mycket mindre än skäggisar. Skäggagamer blir ungefär 35-45 cm långa och dom blir jo "feta". Min kompis hade skäggisar (honor) som blev 43-46 cm.

Zizza
0

Jaså, min vän har en fullvuxen på 25cm :) kanske beror på vilken underart det är? Gener och sånt med.. jag menar de jag såg på Grans naturbrukskola var då max 30 :) och de är också fullvuxna. 

Jag måste säga att det inte är mer än lämpligt att ha en skäggis som är runt 25cm i ett mindre terrarium? Enligt lag så gör jag ju inget fel heller :) Men som sagt om den skulle växa och bli större än så, så skulle jag självklart köpa ett större terrarium

Mvh. Sanne & Djuren

[isdrakee]
0

Det beror nog snarare på vilken ART det är. Egentligen finns det sju olika arter från släktet Pogona varav två är vanliga i fångenskap. Jag antar att det är korrekt att kalla alla dessa för skäggagamer.

Den vanliga skäggagamen, Pogona vitticeps, blir runt 45-50 cm lång (men kan såklart vara både kortare och längre).

Det arter du tänker på Zizza är antagligen en dvärgskäggagam, Pogona henrylawsoni.

Zizza
0

#8 Okej men då förstår jag :) blev lite förvirrad där eftersom jag känner ett par stycken som har små ena.. alltså runt 25-30cm, så antar att de är en liten dvärgskäggis. 

Men skulle man kunna ha ett mindre terrarium till den om vi säger att den är runt 25-30cm till en början? eftersom jag kan troligen få ett sådant gratis, sedan så kommer jag absolut köpa ett större terrarium om den växer över de måttet :)

Mvh. Sanne & Djuren

[isdrakee]
0

Det går bra. :)

Zizza
0

Utmärkt :) tack så mycket för hjälpen!

Mvh. Sanne & Djuren