Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettfoder
Läst 4579 ggr
marty94
2011-11-08 14:40
0

ormmat?

Hej!
Jag är lite irriterad men samtidigt börjar jag undra.
Hade nydligen två marsvin till salu och fick ett samtal.
Personen som ringde ville ha båda redan samma kväll (han ringde kl. 11 på kvällen)
Det visade sig att han ville ha den ena som ormmat och den andra som sällskap till sin dotter.
Ormen hade tydligen inte ätit och behövde mat just då.
Jag sa nej flera gången innan jag la på.
Min tanke är då, hur vanligt är det att människor matar sina ormar med marsvin?
Själv tycker jag att det låter konstigt.

Saga85
2011-11-08 16:44
0

Vet inte riktigt hur vanligt eller ovanligt det är, men är nog inte alltför främmande om man har större ormar. Sedan får man minnas att när de först föddes upp för många tusen år sedan gjorde man det för mat, inte sällskap, då de förökade sig snabbt och tog liten plats. Även idag äts marsvin i vissa delar av sydamerika. Kan låta makabert i våra ögon då vi ser marsvin som husdjur. Fast det är egentligen inte någon vidare skillnad på att äta marsvin eller något annat djur. Folk har t.ex. fåglar och grisar som husdjur, men inte tänker vi väl något närmare på det?

Det finns även folk som äter t.ex. ormar.

Jag kan dock förstå om du inte vill sälja dina marsvin så att de blir mat på samma vis som mina grannar inte sålde sina höns för att bli mat.

marty94
2011-11-08 18:20
0

Okej, jo jag blev lite fundersam bara.
Tänkte de här var ju långhåriga och det visste han.
Att de äts av människor i vissa länder vet jag accepterar att de gör det men vill inte prova själv :P
Detta var nämligen två omplacerings marsvin vilket gjorde att jag absolut inte kunde sälja dom som mat.
Har bara hört folk som ger råttor, möss och kaniner.
Men men tack :)

[Dominik]
2011-11-08 19:41
0

Min väns ormar får marsvin ibland :)

Wassago
2011-11-08 21:29
0

Händer jag matar mina stora m marsvin ibland, men inte företrädelsevis, e inte mycke kött på ett masvin jämfört m kanin i samma storlek! Ett stort huvud å mest päls..

marty94
2011-11-08 22:07
0

Jo det var precis min tanke.
Som sagt var de här långhåriga och inte speciellt stora så.

[magnus237]
2011-11-09 07:27
0

händer någon gång om jag inte hittar gris kultingar i lagom storlek

[peter54]
2011-11-12 01:34
0

Marsvin är fortfarande grillmat i Brasilien. Enligt brasilianarna är det bara tokiga européer som har dem som sällskapsdjur.

Det var nog vanligare längre tillbaka, på 70- och 80-talet att man matade boa- och pytonormar med marsvin ibland, eftersom det inte fanns några foderdjursuppfödare då.

Jag vet att jag på den tiden då och då fick gamla eller skadade marsvin från zoobutiker, såna de fått in från folk som inte ville ta hand om dem längre, men som zoobutiken inte kunde sälja.

Westman73
2011-11-30 21:16
0

magnus vad matar du med kultingar??

[magnus237]
2011-11-30 23:28
0

matar min stora boa o min pyton med små kultingar råttor är för smått

Westman73
2011-12-02 18:59
0

har inte du bara KB KP ??

[magnus237]
2011-12-03 17:34
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

2 kungsboa en kp inga majsormar längre sålde av massa ormar behövde terrarium + plats för andra arter har inte hur mycket plats som hellst förådet mitt är nästan fullt 4 stora bok hyllor med bara spindlar under denna månad ska jag in med ännu en bok hylla har bokat 12 nya arter av spindlar lite olika funnelweb spindlar gillar aggresiva spindlar sälger ut lite nu med lungna arter har även startat upp med skorpioner