Kinesisk orm
Har varit en vecka i Wuxi östra Kina. I en skogsdunge en bit utanför staden nära en sjö låg den här ormen som jag tror är någon snok och solade sig.
Den var riktigt lång och smal. Lyckas inte hitta den på nätet. Jag tror att jag såg samma art till försäljning inne i staden några dagar senare. Till middag då förstår jag.
Kan någon hjälpa mig att namnge det tjusiga ormen?
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

Oj vad fin och vilka bra bilder! Slingrade den inte iväg när du närmade dig? Det ser ut som om du fotar på nära håll 
Tyvärr känner jag inte till arten.

Hej
nej den slingrade inte iväg, den ville nog inte lämna sin plats i solen. Det är inte sommarvärme i Kina nu, så den behövde nog värma sig efter den kyliga natten.
Jag tog ett par bilder på ca 70 cm.
Ingen som kan artnamnet?
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Ptyas korros?
Ja jag gissar på samma, definitivt en Ptyas, det syns på de stora ögonen. Det skulle kunna vara en Ptyas mucosus också, men sannolikt en P. korros.
Ptyas är ett släkte råttsnokar, ganska aggressiva i humöret. De importeras i stora mängder till Europa som föda åt alla kungskobror som hålls i fångenskap.

Tackar, ja det verkar vara ett bra färslag. Har läst på på flera ställen att det ska vara en bitsk rackare. Det var väl kylan som gjorde den lite slö o seg.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus