föda upp gräshoppor
Skulle köpa kackerlackor på tropikhuset idag, men dom tog slut, så det blev gräshoppor istället (vet inte vad det är för art). Har både honor och hanar, men är inte säker på det. Köpte fina gula och helt bruna och fula gräshoppor och tänkte föda upp dom! Vet ni hur man ska göra för att dom ska kunna föröka sig ?
1. man tar en låda(ex en hammar plast låda från Clas Ohlson) skär upp ett hål i locket och sätt metal nät över hålet och sen så är lådan klar. En 15 liters låda är lagom om man inte vill ha större odling eller har en jädra massa syrsor.
2. Lägg i en hel del äggkartonger och fyll på med havregryn i ena änden av burken, Blanda ut hund eller katt torrfoder i havregrynen så att dom får i sig protein(Har dom brist på det så äter dom varandra, dom kan äta varandra iaf men inte i lika stor utsträckning) Sätt en mindre vatten skål i andra änden där du inte har lagt ut havregryn och lägg en genomblöt pappersbit som man gör till en boll och stoppar den i skålen. Fukta den minst var tredje dag och byt ut pappret ungefär en gång i veckan annars bildas det en massa bakterier.
3. Lägg i frukt och/eller grönsaker var tredje dag och plocka ut det dagen efter det som är kvar. Sallad funkar också.
För avel
Ska man avla så får man lägga in en liten låda med blommjord som man får fukta varje/varanan dag. Låt den stå inne i cirka 2-3 veckor. Plocka sen ut lådan och lägg den i en separat låda som inte innehåller några vuxna. Efter nån vecka så börjar det ploppa upp en massa småsyrsor. skötsel är det samma som dom äldre. Lägg upp en liten ramp till lådan med jord och försök göra så att dom kan ta sig ur den när dom kläcks.
PS:Håll en temperatur på cirka 26-27 grader så att dom kommer igång ordentligt och parar sig
spiderking nu va det ju inte syrsor det va frågan om
#3 Hahahaha Spiderking, nu ska jag kalla honom för det :D
#2 Tack ännu en gång Magnus :)
så som jag skrev så gjorde jag med mina gräs hoppor o dom förökade sej som kaniner blev tvungen att ge bort fick lite för bra odling var tänkt som liten odling för eget bruk så blev det inte
konstigt men den maten du kört med dör dom iaf.
ingen av mina har dött än XD
dom få jag har kvar lever och mår bra ska avveckla dom odla lite andra insekter i stället
#8 Du skulle börja odla några stora kackerlackor eller hur ?
Ska också köpa b.dubai nästa vecka.
Några hanar har fått stora vingar idag :) Värmen gör sitt jobb :D
japp lite fler nya arter till mina spindlar o skorpioner
Haha suveränt, nu slipper du att köpa nya foderdjur hela tiden :)
köpa tar från jobbet det jag behöver behöver jag köpa så är det så billigt att det nästan är gratis har lite andra arter av kackelaca att odla på mina trädlevande arter är inte intreserade av mina dubier väsande älskar dom
#12 Hade också fått rabbat om jag inte skolkade från praktiken! Väsande kackerlackor är jätte fina och nyttiga, fast lie för stora för mina små ödlor. Dina djur kommer att bli glada :D
dubier har jag nästan bara till skorpioner o marklevande spindlar har även hittat ny syrse sort som inte spelar har lessnat på syrsorna som ska spela hela natten så man inte kan sova låg vaken en hel natt förra veckan till slut åkte syrsan som spelade ner i en änke burk då blev det tyst så jag kunde sova å änkan blev mätt
Det gjorde jag med. Det finns bruna syrsor som spelar inte, dom är helt tysta. Kan hålla med dig om att dom svarta är jäkligt irriterande, man vill att dom ska dö. Kackerlackor och gräshoppr är det bästa!
hur är det med fingret efter spindel bettet
Det går utmärkt, det gör inte längre ont och jag mår jätte bra, fingret mår också bra till skillnad från ditt stackare! Har bara två små prickor på fingret som försvinner :)
mitt var mycket värre har ännu vävnads död i fingret men blir sakta bättre o har nu full känsel igen
Gillar att prata om ditt finger, hoppas att till slut ska allting blir okej med det :)
se lite bilder då spiderking