Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettoff-topic-annat
Läst 6498 ggr
[Kamillah]
0

CITES-intyg?

Har läst runt lite om CITES-intyg och förstår nu lite vad det hela handlar om.

Hur blir det tex om jag ska köpa en leopardsköldpadda av någon, måste denna person skicka med ett CITES-intyg eller kan jag skaffa ett själv senare? måste jag ha ett överhuvudtaget?

Nämn gärna några av de "vanligaste" djur man kan ha hemma som kräver dessa intyg, tex ormar osv.
Hur är det om man ska ha giftormar eller giftbläckfiskar? vet att man behöver vara över 18år, men behöver man något sorts intyg?

Är bara intresserad, planerar inte att köpa något sånt här djur i närmsta framtiden. Bara möjligen en leopardsköldpadda.

[isdrakee]
0

För B-listade djur krävs inga papper, dock så är det alltid bra att ha det ändå. För A-listade djur krävs det papper. Jag vet dock inte riktigt hur det fungerar. Ifall man köper den inom Sverige så får du nog helt enkelt med papper av säljaren. Men ifall du själv ska importera så kanske du behöver söka tillstånd själv. Gå in på jordbruksverket och kolla.

För att hålla giftorm behöver du ha tillstånd av kommunen.

AndreasS
0

Allt man behöver veta om just CITES finns på Jordbruksverkets hemsida.

Länk

I vissa kommuner måste man ha tillstånd för icke giftiga reptiler.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

[Kamillah]
0

Okej, läste runt på deras hemsida men hittade ej någon lista på de olika djuren, vad just de är.

Någon som vet något om just leopardsköldpaddan? Någon som råkar äga en kanske?

Saga85
0

Att köpa gift finns det så vitt jag vet ingen laglig åldersgräns på. Dock kräver seriösa försäljare oftast antingen 18 eller 20 år samt att man har giftvana (antingen att man haft det tidigare eller att man har en mentor som kan gå i god). Och bra är väl det - oseriösa säljare borde alltid undvikas, och särskilt om det handlar om giftiga/potenta djur!

Att hålla bläckfiskar ska uppenbarligen vara riktigt svårt. De är extremt duktiga på att rymma, och att ha en giftig utbrytarkung i sitt hem… Förutom det så lever de endast något år eller två, och kräver väldigt mycket stimulering för att trivas. Har själv varit sugen, men det känns som att ta sig vatten över huvudet, hehe.

Här är en lista över citeslistade djur. (Se sidan 36 för landsköldpaddor, och ner för fler reptiler.

Jag har för mig att det inte finns någon uppfödare av just leopardsköldpaddor i Sverige. Dock har jag ett svagt minne av att jag hört om någon som tänkt börja föda upp dem (haha, vilken stark fakta). Gå in och fråga på http://skoldpaddsforum.invisionzone.com/

Saga85
2

Ah, gå in under fliken "Sköldpaddor" så handlar de två första trådarna om just Leopardsköldpaddor Skrattande

Westman73
0

Isdrake

det är olika. man får kolla upp det med den kommun man bor i.

en del kommuner måste man ha tillstånd för ogiftiga med.

// westman

nakenkatt
0

jag har uppfattat det så att man ej får sälja sköldpaddor utan intyg.Men jag fick två jättefina sköldpaddor till skänks här på ifocus.

Westman73
0

beror ju på vilken art det är frågan om. men uppfödarbevis bör helst vara med iaf. och cites papperna på dom som man måste ha det på.

efter som man inte får handla med WC djur i Sverige.

nakenkatt  vilken art är det du vill skänka bort?

nakenkatt
0

nej nej jag fick sköldpaddorna till skänks och kollade upp att det var ok om de var gratis.Man fick alltså ej sälja dem,men det gick bra att skänka dem.Så jag fick världens mysigaste paddor och jag är så glad att vara deras matte.

[spahndrive]
0

Det är inte alls säkert, och även om kommunen har ett tillståndskrav är det beroende på var man bor i kommunen.

och cites papperna på dom som man måste ha det på. efter som man inte får handla med WC djur i Sverige.

Regler gällande CITES-djur är inte i grund något som har med WC att göra, det förbudet finns i L80. CITES (som iofs inte är aktuellt) eller rättare sagt EG nr 338/97 med bilagor är till för att skydda hotade arter. När det gäller kommersiella aktivieter finns det då begränsningar för vissa djur, dock är det så att skänka djur inte är en kommersiell aktivitet, det krävs alltså inget tillstånd för att göra detta.

Westman73
0

spelar ingen roll om du skänker bort ett djur som måste ha papper.

(cites 1)

har den inga papper och chip märkt så kan det gå illa.

frågar igen VILKEN ART ÄR DET PÅ SKÖLDPADDAN

nakenkatt
1

agrekisk landsköldpadda.man får skänka dessa men ej ta betalt.och jag fick dem gratis,har kollat med jordbruksverket.Se sköldpaddsforim och uppfödaren PA:s inlägg.jag har alltså ej SKÄNKT DEM;JAG HAR FÅTT DEM.

Westman73
0

SKÄNKT DEM;JAG HAR FÅTT DEM.  ??? vad är skillnaden ?

spelar ingen roll om du köper eller får ett djur som är på cites 1 listan.

är ju ett olaglit djur hur du än gör.

nakenkatt
0

har du kollat in sköldpaddsforum?där finns en avd för landsköldpaddor skänkes.Där har folk frågat om man får skänka eller ta emot sköldpaddor utan papper.Då svarar PA som är värd för forumet och uppfödare av grekisk landsköldpadda,att det får man visst göra.Djurena måste hela tiden vara gratis då.Men allt komersiellt syfte är förbjudet,ja.De jag har är så gamla att lagen om cites fanns ej överhuvudtaget då,så det var inga problem svarade jordbruksverket mig på telefon.Så jag litar på deras ord.De sa att man kan ju ej avliva dem som redan fanns då.Mina är födda i eskilstuna.

nakenkatt
0

Gå in på sköldpaddsforum.Klicka på landsköldpaddor,gå ner på sidan och läs cites intyg.Där skriver Per-Arne barkskog,uppfödare av grek.

[kent2]
0

Nej det är inte olagligt.

[magnus237]
0

här har du många komuner som du behöver ha tillstån och dom man inte behöver tillstånd i…

Anmälningsplikt eller tillståndskrav
Alingsås
Arjeplog
Arvidsjaur
Arvika
Berg
Bjurholm
Bjuv
Boden
Borgholm
Borlänge
Borås
Botkyrka
Boxholm
Bromölla
Bräcke
Burlöv
Båstad
Dals-Ed
Danderyd / Täby
Eda
Eslöv
Fagersta
Grästorp
Hallsberg
Hjo
Hofors
Hultsfred
Håbo
Hällefors
Härjedalen
Heby
Härryda
Hylte
Hörby
Höör
Jokkmokk
Järfälla
Jönköping
Kramfors
Kalix
Kungsör
Kungälv
Kävlinge
Karlsborg
Kinda
Lidingö
Lindesberg
Lilla Edet
Lycksele
Lessebo
Leksand
Laxå
Mora
Markaryd
Norrköping
Nykvarn
Nynäshamn
Nora
Nordanstig
Ockelbo
Orsa
Olofström
Oskarshamn
Orust
Pajala
Värmdö
Värnamo
Malung
Ragunda
Robertsfors
Sandviken
Strömstad
Sölvesborg
Stenungsund
Sorsele
Sotenäs
Svenljunga
Sjöbo
Skellefteå
Sölvesborg
Söderköping
Tidaholm
Tingsryd
Töreboda
Tanum
Tjörn
Tomelilla
Torsby
Torsås
Tranås
Uppvidinge
Vindeln
Vingåker
Vårgårda
Vänersborg
Vaxholm
Vellinge
Vetlanda
Valdemarsvik
Vansbro
Vara
Ydre
Ystad
Åre
Årjäng
Åsele
Åstorp
Ånge
Åtvidaberg
Älvdalen
Älvkarleby
Älvsbyn
Öckerö
Ödeshög
Oxelösund
Örnsköldsvik
Östra Göinge
Saknar register:
Munkfors
Mörbylånga
Nacka

Dessa kommuner kräver inget tillstånd att ha ormar:
Ale
Alvesta
Avesta
Bollebygd
Bollnäs
Degerfors
Dorotea
Emmaboda
Falkenberg
Falun
Forshaga
Gagnef
Gnesta
Grums
Halmstad
Hallstahammar
Hammarö
Haparanda
Hedemora
Högsby
Kalmar (Inget tillståndskrav men förslag ligger)
Karlshamn:
Karlskrona
Karlstad
Knivsta
Kristianstad
Kristinehamn
Kil

Karlshamn
Kumla
Laholm
Lekeberg
Linköping
Ljusdal
Ljusnarsberg
Luleå
Mellerud
Norberg
Ovanåker
Rättvik
Sunne
Söderhamn
Storfors
Säter
Smedjebacken
Sollentuna
Staffanstorp
Tibro
Tranemo
Umeå
Ulricehamn
Uppsala
Vilhelmina
Växjö
Vilhelmina
Älmhult
Övertorneå
Örebro

MVH stefan

Publicerat av stefan sahlin (spd) - 2010-11-09

Westman73
0

då är det ju meningslöst med  cites.

[kent2]
0

varför skulle det vara lönlöst?

nakenkatt
0

nej det tycker inte jag heller.jag hade en sköldpadda för 45 år sedan,inte var det nån som visste något om vad cites intyg va på den tiden.Nu lever inte den men ha mycket väl kunna gjort det.Sådana sköldpaddor får man behålla.Allting ändras ju eller hur?lagar regler och allt möjligt.Tycker absolut att en sköldpadda ska ha papper som man köper av tex uppfödare.jag är själv uppfödare av en kattras och jag har massor med papper jag måste skicka med nya ägaren.Men tror ni det var så förr att katter skulle chippmärkas innan man sålde dem.hur många katter som idag är 10 år har ett chip innanför huden?ska de ej få leva då eller?