Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 4057 ggr
Moa1994
0

Info om boaorm

Jag håller på med en uppgift om regnskogslevande reptil och har valt boaorm. Kan någon svara på lite frågor om dom ?

Vetenskapligt namn:

Ursprung, vart finns dom:

Miljö, hur lever dom i naturligt tillstånd:

storlek:

hur gammla blir dom:

foder:

fortplantning:

cites-listad eller ej ? behövs citestillstånd:

Wassago
0

Det finns en nominat, Boa c. constrictor samt 9 underarter om jag inte minns fel. Du finner dom i sydamerika samt en del intill liggande öar. och uoo genom centar amerika upp till Mexiko. Dom lever i allt från regnskog, till berg och halvöken och stäpp, Storleken varierar dels på vilken underart men åxå från lokalitet till lokalitet, den minsta blir runt metern och dom största runt 3.5meter ung. Vet kungsboer som blivit runt fyrtio år. Födan består av möss, råttor, kaniner och höns allt beroende på storlek på ormen. Fortplantning som övriga ormar… Så vitt jag vet är det bara Boa c. occidentalis som är cites listad.

Boa c. constrictor

Boa c. imperator

Boa c. amiralia

Boa c. longicauda

Boa c ortoni

Boa c. occidentalis

Boa c. sabogae

Boa c. nebulosa

Boa c. orophias

Boa c. melanogaster

Har själv genom åren hållt både Boa c. c, Boa c imperator, Boa c. occidentalis, Boa c. longicauda samt amiralian. För närvarande har jag ett vuxet par Boa c. imperatot från Hogg öarna, en liten öform som maxar ut på ca 160cm. och är naturligt hypomelanistisk.

[magnus237]
0

Boa constrictor nebulosa

Boa constrictor longicauda

[magnus237]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

dålig bild på en av mina bao ormar 66% het albino

Westman73
0

boaormar finns det ju fler arter av

//Westman

Wassago
0

Sant Westman, jag gjorde bara antagandet om att det gällde kungsboan! :)

Westman73
0

Ingo Ingo
Hasse tycker du e ett löjlo ;)

Wassago
0

Haha, Å det ska komma från den fjollan!! Han e bara avis för att jag e snyggare än han! ;)

[magnus237]
0

haha

Westman73
0

hehe ja det är nog så :)

Wassago
0

Han har det lite svårt just för att han alltid skall försöka mäta sej med min skönhet å mitt intellekt! Men en dag inser han säkert att det e lönlöst! :)

Westman73
0

ja han har ju inte en sport mössa ;)

Wassago
0

Skrattande

Westman73
0

han/hon som starta tråden va då inte så intresserad iaf :)

Wassago
0

Hur stor är din boa Magnus?

[Dominik]
0

hahahaha fan va ni är roliga :D

[magnus237]
0

ca 170 cm han har växt bra sen jag köpte han rätt bra att han växt ca 1 meter på 13 månader har även en hona som jag köpte för 3 månader sen en liten till avel så småning om

Westman73
0

hur gammal va den när du köpte den?

[magnus237]
0

han köpes in efter 3 ömsningar han är ca 15 måmader nu vet inte säkert hans ålder han funkar bra med allt äter som en häst redan då han var 70 cm fick han råttor på minst 150 gramm oftast större har allrig matat någon boa eller kp med möss lär inte göra det heller det funkar bra växer jätte mycket inga tecken att han ska stanna i växten senaste ömsning var för 3 veckor sedan kommer max dröja 1 månad till nästa

Westman73
0

roligt och se att du är dig lik

[magnus237]
0

liten bild på boan då jag haft han i 3 månader

[magnus237]
0

samma orm 9 månader sedan