Ökenleguan
Så, efter år av längtande och "gosande" med vänners reptiler har jag fått tillstånd att köpa antingen en ödla eller en hund av föräldrarna och det lutar mest mot en ödla.
En Ökenleguan närmare bestämt. Men jag vill kunna så mycket som möjligt om ökenleguaner innan jag skaffar mig en, så skulle ni kunna skicka någon bra länk med mycket info, eller skriva lite här?
Har läst det mesta om dem. Men man kan aldrig veta för mycket. Gärna boktips också, spelar ingen större roll om de är på engelska eller svenska, bara de har bra fakta :)
Vet att de är vegetarianer och undrar om någon har ett recept på någon go blandning mellan grönsaker m.m.
Om jag nu kommer in på gymnasiumet jag sökt till så kommer jag bo på studentvilla/lägenhet, och det är ju inte säkert att man ens får ha ödlor eller reptiler på rummen. Men i varje fall.
Hur länge skulle en ödla klara sig utan mänsklig kontakt? Säg att jag skulle åka hem på fredag eftermiddag/kväll och vara tillbaka Måndag morgon. Han skulle i sådan fall bli ensam under lördag och söndag och tycker att det är lite för länge.
Och att åka bil fram och tillbaka två gånger i veckan skulle kanske bli lite för påfrestande för honom och stressa upp honom helt i onödan.
Var mest nyfiken dock, blir troligtvis att han bor hemma där mamma och pappa tar hand om honom på veckorna och jag på helgerna och loven och där han slipper känna sig ensam och åka bil fram och tillbaka. Men det hade samtidigt varit oehört roligt att ha med honom. Men man måste tänka på ödlans bästa.
Mvh Emma
Nu hör jag varningsklockorna ringa. Det är bra att du avslutar med att säga att man måste tänka på ödlans bästa. Det ska man såklart göra.
Men av ditt inlägg så låter det som du har en felaktig bild av reptiler. Du pratar om att det är taskigt att lämna den ensam och undrar hur länge den klarar sig utan mänsklig kontakt.
Faktum är att detta är solitära djur. Dom umgås i princip inte med sina egna artfränder annat än vid parning. Mänsklig kontakt är ingenting dom behöver. Tvärt om så bör man ha så lite kontakt med en ödla som möjligt. Det är ett rent och skärt hobbydjur, ett titta-på-djur. Reptiler är precis som akvariefiskar ur den aspekten.
Det finns flera vetenskapliga studier som visar att hantering av reptiler enbart är negativt för djuren. Det finns så vitt jag vet inte en enda studie som visar att det är positivt.
Jag tror säkert du vill din eventuella ödla väl. Men skaffar du den så bör du inte hantera den mer än absolut nödvändigt. Ibland måste man såklart ta i den. Storstädning, väga, kanske åka till veterinären osv. Och detta ska man såklart kunna göra. Men att pilla på den bara därföratt är inte bra reptilskötsel och det är ingenting som gynnar ödlan.
Är du bara medveten om att det är ett titta-på-djur och sköter den därefter så är ödlor väldigt fascinerande och givande husdjur. :)
Men är du ute efter ett djur du faktiskt kan umgås med och gosa med så skulle jag definitivt rekommendera dig att satsa på en hund istället. En ödla passar inte alls i så fall.
#2 Förlåt om jag uttryckte mig fel. Vet att de är titta-på-djur och inte keldjur som hundar. Men med mänsklig kontakt menade jag något annat .. Skrev fel, tänkte helt fel när jag skrev inlägget. Men helt ensam en hel helg utan att något finns nån runt omkring och lite på maten, Fuktigheten m.m Men nu efteråt känns det som ett riskspel då kanske ödlan kanske bli sjuk.
Förstår att det kan låta som om jag ser Reptiler som hundar och katter, men vet att de inte är keldjur. Om du tänker på att jag skrev "gosade" så är det mer reptil-kel. Fick hålla, i detta fall en majsorm, någon gång men mest beundrade jag den utanför territariumet. Och jag köper ingen ödla för att springa runt och kela med den. Utan mer som sällskap, typ. Om det kan räknas som sällskap att de sitter inne i ett terrarium och sköter sitt egna.
Skulle jag vilja kela är det bara att hämta en av våra hundar.
Sedan är jag dålig på att förklara och om det är något som är konstig eller som ni undrar över bara fråga :)
#1 Har sökt på Google. Det första jag gjorde när jag visste att det var en ökenleguan jag ville helst ha (har även läst på om andra raser. Bara för att jämföra/riktigt bestämma vilken ras jag helst ville ha.) Men känner att jag inte hittade något som tillfredställt mitt behov av att veta allt om ödlan. Hittade mest sidor där de frågade om Ökenleguaner och ingen riktigt visste mycket om det.
Mvh Emma

Jag skulle tycka det kändes olustigt att lämna något djur utan tillsyn så länge. Om ödlan bajsar i vattnet på fredagskvällen har den bara förorenat vatten till på måndagen? Eller om något går fel med elen? Nej det skulle jag inte våga!
Skulle du inte det? Reptiler är de bästa djur att ha om man skulle behöva åka bort tycker jag
Det skulle inte gå att bara lämna en hund eller katt. Nu har jag visserligen inga ödlor men mina ormar skulle jag kunna lämna ensamma över en helg även om jag inte gjort det på några år. I första hand skulle det vara värmen/elen som jag skulle oroa mig över om det är vinter men det brukar inte vara något problem. Man kan ju även be någon i närheten att titta till djuren eller sätta upp en webbkamera eller annat övervakningssystem.
När man pratar om reptiler så handlar det om olika arter, inte raser. Tänk noga över det isdrakee har skrivet och läs på mer så tror jag att du blir en bra reptilägare. Lycka till!

#5 Precis, jag skulle inte känna mig trygg om ingen kunde kolla till dem. Självklart klarar de sig utan mat, men rent vatten vill jag att de ska ha. Åker jag bort har jag alltid någon här som kan hålla ett öga på dem, men jag har ju fler djur som kräver detta. Men webbkamera skulle nog vara ett alternativ om jag bara hade ödlorna!
Jag har haft flertalet ödlor och det har bara hänt någon enstaka gång att någon av dem bajsat i vattnet. Jag hade vågat lämna mina ödlor utan att oroa mig för vattnet i alla fall.
Håller med om att reptiler är bra djur om man ska åka bort, framförallt ormar. Ödlor kräver ju lite mer underhåll. Tycker förslaget med en webkamera låter bra. Vi hade en webkamera i ett gammalt terrarium under en tid. Inte för att vi skulle bort utan att det var skoj att kunna se vad hon gjorde när vi var borta. Det fungerade i alla fall väldigt bra.
Däremot så tror jag inte det är bra idé att satsa på en ödla som äter mycket växter om man ska åka bort mycket. Dom flesta herbivorer ska väl helst ha ständig tillgång till en fräsch sallad. Att lämna sallad från fredag-måndag i ett varm terrarium är nog inte så bra. Och att lämna en växtätare utan mat under så pass lång tid är nog heller inte så bra.
Bättre att satsa på en art som äter mycket insekter. Kanske en som enbart lever på insekter rent utav. Många arter behöver bara mat några gånger i veckan. Dessutom skulle man kunna slänga in lite levande insekter i terrariumet som räcker över hela helgen.
ödlor kan vara vackra tycker jag som har ormfobi.