Till er med giftormar
Vilken var eran 1:a giftorm? Själv hade jag några med mitt ex, Men min egna var en kopparhuvud (Agkistrodon contortrix laticinctus)
Kul att höra hur ni kom in på gift :)
Mvh Liza

Palmhuggorm tror jag var mina första "exotiska" giftorm om jag inte minns fel.. Fast började med Svenska huggormar långt innan dess..

Jag började med samma art som dig Liza . Bredbandad kopparskalle.
#1 Åh, palmhuggorm är väldigt vackra :)
#2 Vad kul :) de är ju så vackra, och otroligt hur de kan kamoflera sig ibland, men var på extra vakt då man inte såg den :)

röda spottkobror:) Eller a det var egentligen killens ormar men men fina som attans!
JO de är riktigt fina! höll på å bli spottad av en i ögat de var inte så roligt, tur att man hade vanliga glasögon.

Ja säkra skyddsglasögon är ju att rekomendera, även om de som vi hade var väldigt lugna och nästan aldrig sköldade eller spottade.
ja jo, men killen skulle byta hos hans röda skönhet, jag satt vid datorn och han sa inget om att han skulle ta ut den, så kollade jag väldigt fort mot den, under en sek så hade den spottat mig på glasögonen och hade jag inte haft dem så hade de kommit rätt in i ögat, den skönheten hade temprament så det bara sjöng om det :)

Åh vilken skönhet! de är sånna bilder man kan sitta å titta på länge :) bra bild du fick till :)

är det en palida?

Tack! Ja, jag e nöjd med den! ligger fler bilder i mitt album på mina kobror här på RIF.
Små juvenila turkiska kusthuggormar som då hette (Vipera xanthina), jag vet inte om den har fått nytt släktnamn sedan dess.

Japp, det är en palida!

Det var ett sånt par vi hade! Överlägset den vackraste kobran, tycker jag.
Din var väldigt fin

#6 E ovanligt med röda spottkobror som sällan spottar, dom e annars bland dom värsta av dem alla

Min första Atheris squamigera och Sistrurus miliarius barbouri.
Härliga djur.
# de är med jättevackra! :)

Ja de är dem

Ja, har ju hänt en del på teknikfronten sen dess!! 

Kopparskallarna e granna! Men lite tråkiga tycker jag.

Ja , kanske därför jag inte hade de så länge ;)
Personligen så tycker jag nog inte att det är en bra nybörjar orm . Kan lika gärna öva på en repstump …….
Viperorna är det lite mer go i , men ändå lätta att hantera.

Håller med! 

Crotalus atrox här. Riktiga tråkormar tycker jag nu.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

#26 Tåkiga kanske men fina tycker jag.
Hej!
Min första orm var en Monokel kobra på ca 180cm som hettwe Kalle, han bodde i hop med min kejsarscorpion som hette Klaus Meine (sångaren i Scorpions) Jag var 17 år och jag kommer i håg rabaldret från föreningen (upplands väsby herpetologiska) jag var redan med i styrelsen då och vi hade en policy att inga giftormar till folk under 18år. Men det roliga eller snarare tragiska var att den person som hade ormen ( det var föreningens orm då) vagade inte ta ut ormen ur terrariet och göra rent…….
så när jag kom för att hämta Kalle så låd det en driva av gammal skit längst in i burken. Han slängde igen dörren bakom mig och sa du får fixa detta själv!!
jag frågade var ormkroken var, han öppnade dörren på glänt och slängde in ett dammsugarrör????? vilket inte var till ngn hjälp :)
Jag öppnade helt enkelt terrariet grabbade tag i svansen och lyfte ut Kalle till friggolådan. Klart….!
Kan nämnas att kalle hade det mycket bättre hos mig!
Kalle blev närmare 18år gammal
frid över hans minne!
Mvh
Mats
Kopparhuvve här med !
En av mina favortier fortfarande !
Jag kan säga att mina kopparhuvud (agkistrodon contortrix laticinctus)är dom ormar jag liter minst på av mina ormar nyfiken och helt oberäkneliga får tokspel ibland och exploderar…enda ormarna som jag har som jag värkligen måste vara på min vakt då jag rengör terreriet och byter vatten.
Håller deffenitivt inte med om att dom är som en repstump
Kan sägaatt dom är som 2 monster

Hej alla!
En liten mytfråga här ang spottkobror, Hört att de försöker pricka mellan rummet mellan glasögonen och ögat, ni vet på sidorna av vanliga glasögon, Någon som hört denna förut eller är den sann?
Förlåt för min hemska formulering,

#31 Det är en ren myt! Dom siktar däremot mot ögonen men mer än så är det inte!

när ja var 5 år blev ja biten av en huggorm på käken :S så ja håller mig ifån gift ormar .. men vissa är väldigt fina

#33 Oj, då förstår jag att du håller dig ifrån dem. Inte kul att bli biten i ansiktet kan jag tänka mig.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

nej en mardröm i mitt liv typ .. men första steget mot snälla ormar gjorde ja för 5 år sedan då tog ja på en boa eller va de var .. och sen gick de bara vägen .. annars har ja vare så rädd för vilken orm som helst kunde klättra för väggar om de var så
min första gift orm som jag köpte in under 2004 var en vaker dvärgskaller orm nu för tiden är det nästan bara min monokel och kap kobra som jag har kvar sålde bort 2 mambor och alla skallerormar så nu för tiden är det bara kobror som gäller tycker om deras temprament
bilder magnus bilder

Instämmer! Vi vill ha bilder Magnus! Du har ju inte lagt upp en bild på dina giftormar nånstans här på nätet! :)
Lol! Varför inte bara lita på honom ? Tror inte att man vill fota giftiga och aggressiva djur.

Varför skulle man inte vilja fota sina giftormar??
Nä jag brukar få lov att ta 5-6 st öl, innan jag ens vågar ta kort på mina dödligt superaggressiva ormar. Och inte prata om när jag ska mata då går det nästan en låda öl.
Skämt åsido
Dominik har du vart med på zoonen och läst alla fantastiska saker han skrivit där plus att han tagig andras bilder. Så skulle du nog förstå att man inte tror ett skit på va han skriver. Så upp till bild bevis eller om man skulle ta och hälsar på han om man skulle vara i närheten.

Om olyckan skulle vara framme: finns det serum att få tag på i sverige? Vart vänder man sig då? Sjukhusen?

Vi har en mycke bra sjukvård här i Sverige och till de flesta giftormar finns det serum att tillgå i landet annars importeras det från närmsta land som har. Vi har inga dödsfall inom hobbyn registrerade överhuvud taget. Sen får jag väl säga att de flesta giftormshållarna här i landet håller oerhört hög kompetens, men sen finns det ju givetvis en och annan som lyckas komma över giftormar utan att ha vederbörlig kompetens.

Ok, det låter ju tryggt. Tänker främst på de där betten man ser på tv där blod och muskler börjar lösa upp sig efter bara nån timme. Då vill man nog inte vänta på serum från tyskland :P Giftormar är faschinerande, men på håll tack, för mig i alla fall
#41 Har aldrig varit medlem på zoonen, och om han har gjort nånting sånt (tror inte att något sådant hände) så är han fortfarande en människa. Alla har rätt till att göra fel!
Så sant D
Men varför fortsäter man likadant på en annan sida för då??
#45 och #46
Hallå där, håll er till ämnet i tråden. Skitsnack tolereras inte i forum, det får ni hålla via personliga PM.