Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettallmänt
Läst 3143 ggr
[Samsonmaster14]
1

Sågspån för reptiler

Jag hörde att sand e dålig för reptiler så jag undrar om en dvärgskäggagam kan ha sågspån istället för sand ?

[magnus237]
0

har provat det och det blev totalt skit med det sand eller reptibark är vad jag kör med nu reptibark är bra det dammar inte som såg spån gör och som lätt blir en bakterie bomb

[Samsonmaster14]
0

Tack. Men e det verkligen sant att sand e dålig för reptiler? Jag tänkte på det och kom fram till att nästan alla reptiler som vi har hemma lever på ökenmark, så vrf säger så många att leosar, agamer dör av sand ? Riktigt störiga människor

Schnigel
0

Jag antar att anledningen att folk säger sadn är dålig är för att ofta får reptiler i sig sand tex leoprdgeckos, har för mig dem slickar på sand när dem har kalkbrist, och då blir dem förstoppad, blir som cement typ, och om man inte åtgärdar det så dör dem. Jag vet att min leopardgecko gjorde det förut när han va yngre, men han slutat med det så kör med sand nu. Istället för sand så kan man köpa såna där låsas gräsmattor spom man brukar ha på balkongen, och ha dem istället.

Du får väl hålla koll på dina reptiler och se om dem gör det, och se till att dem får kalk i sig. Det viktigaste är ju att dem mår bra och inte att det ser fint ut.

Glad

[Samsonmaster14]
0

Jag ändrade mig o ska köpa en leo istället fr en dv. skäggagam.

Jag ska jo doppa syrsor i kalken. Kan jag köra med papper när jag köper den leosen ?

Schnigel
0

Du kan nog köra med papper i början tror jag, om det är hushålls papper, men tror det annars är bra att gå över till nåt annat senare.

[Samsonmaster14]
0

a. jag ska handla geckogrejer på måndag.

Ska nog använda sand när geckosen har fått i sig kalk Skrattande

[magnus237]
0

sand är nog det bästa . till dom små brukar jag köra med reptibark

reptilegirl
0

Hejsan. Mitt bästa tips på underlag till skäggagamer är Toa-Lätt! Jag har testat allt från sand, till "grus" till reptilbark till sågspån och hittade på nätet tips att man kan använda kattsanden Toa-Lätt, det är mellanstora pellets gjorda av återvunnet papp och fungerar utmärkt till både ormar och ödlor! Reptilbarken färgar av sig, sanden hamnar i mat och diverse saker (skäggisar är ju ganska rörliga av sig och min har en tendens att lägga så mycket av bottensubstratet i maten som möjligt) sågspån ska vi inte ens tala om de va de värsta jag varit med om, dessutom möglade min reptilbark.. Så jag vill bara komma med ett toppen tips.. TOA-LÄTT! :) enkelt, smidigt,billigt och otroligt fult! haha :)

[Dominik]
0

Jag använder toalätt till min hamster o möss :)

reptilegirl
0

Ja det ska jag också göra :) Ska införskaffa ett par avelsmöss, billigare och man vet vad dom får för mat också. :) Sen vet man också att dom har det bra, vilket dom i majoriteten inte har de i djuraffärer, tyvärr..

[Dominik]
0

Jag har mina gnagare som sällskapsdjur, o den 30de ska jag köpa en ny mums med stamtavla o från svesriges näst bästa uppfödare :) O ska aldrig mata ormar med hamstrar eller möss :D O det finns djuraffärer där alla djur mår bra, man kan inte trycka ner zoobutiker bara för att andra e dåliga.

Man ja, nu använder jag reptilbark och sand, skaffade 2 leosar.

reptilegirl
0

Grattis till tillskottet isåfall :) Tyvärr har ju naturen sin lag, och våra favoritdjur äter tyvärr små gnagare, inget man kan göra åt. ja de är klart det finns djuraffärer där djuren mår bra, men där Jag bor har jag inte erfarat att djuren har de vidare bra i affären. Av mitt eget tycke :)

Och grattis till tillskottet av leo'sarna också :) Riktigt fina ödlor! Hade jag haft plats hade jag också införskaffat mig ett par sådana ;) Dom är ju förj*vla söta :)

[Dominik]
0

Tack så jätte mycket :D Jag ska skaffa en tryn snok också, så jag kommer bli tvungen att mata den med små gnagare. Men jag gillar att kolla på när ormar dödar råttor, marsvin osv

reptilegirl
0

Trynsnokar är speciella djur :) Utseendemässigt då förståss ;) :) Nu blev det lite OT här haha, sorry TS! :)

[Dominik]
0

Ja, dom e lite speciella, men jag gillar aggressiva djur, o i framtiden vill jag ha giftiga ormar o magnus har tipsat mig om att man kan lära sig hur man använder krokar, med en trynsnok :)

Westman73
0

toa lätt billigt ?? kan jag då inte tycka att det är.

och skulle aldrig använda det till reptiler.

att ha djuren i ett sugande matrial måste ju vara toppen plus fint pappersdamm.

och ser för j*****t ut

Dominik  ja va ska man säga än en gång ser man att han inte har koll på läget.

vet du hur trynsnok dödar en mus?

[Dominik]
0

Ja, ja, ja, ja jag använder reptilsand och exo terr torv. Det fugerar bäst för ödlorna och ibland mössen! Jag är medveten om hur en trynsnok dödar en stackars mus, men jag tänker ALDRIG mata djur med möss, så länge det inte är pinkysar äldre än 3 dagar. Sluta vara så taskig mot spindelmannen!

Westman73
0

hur dödar den då?

[Dominik]
0

dom sttackerar den och sväljer hela bytet ?

Westman73
0

ja typ   men dödar dom med gift eller kramar ??

[Dominik]
0

Jag anser icke heterodon nasicus som giftiga djur, eftersom dom har inga körtlar som kan tillverka gift. Det är deras saliva som innehåller massa skumma bakterier, dom är mer som komodo varaner än "giftiga" ormar. Så tryn snokar dödar inte bytet med sitt gift. Dom kramar inte heller bytet. Dom bara äter upp hela bytet, så egentligen borde dom få dött.

Haha har läst väldigt mycket om att inte mata med levande gnagare och kommit fram till att jag ska mata mina djur med dött.

Westman73
0

varför skriver du då att du vill mata med levande?

[Dominik]
0

ähm ? skrev det för 5 måader sen ?

Westman73
0

ja du kanske har mognat lite då på dom månaderna :)

nu ska jag snart ner och mata några av mina super agresiva och giftiga ormar   asg

[Dominik]
0

Haha tycker du också det ? Har ingen aning varför, men alla tycker att jag har mognat extremt mycket. Mina lärare, föräldrar och vänner :D

Varför måste ni alla där uppe skriva asg? :D Lycka till med matandet.

Westman73
0

kan skriva lol med ;)

tack  kanske vågar fota lite med   men inte hundra på om jag törs göra det. =P

[Dominik]
0

Lol det kan jag också skriva *asg*

Ja, fixa några bilder om du orkar :)

Westman73
0

vart inga bilder  glömt kameran i bilen så den fick koma in i värmen först.

men matningen gick bra.

min bitis åt dött för första gången så jag e jäkligt nöjd :)

[Dominik]
0

Det händer ibland :P

Älskar bitas och deras härliga färger!