Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: terrarieteknik
Läst 1564 ggr
MajaL
0

Vilket ljus är bäst?

Gissar att det är här jag kan hitta experter på detta bland annat.

Jag har en del växter som kräver lite mera ljus. Bland annat en köttätande vät om är väldigt glad i både värme och ljus. (Samt fukt, men det fixas redan på ett bra sätt).

Sedan har jag en passionsblomma som eftersöker mera ljus bara.

Samt ett gäng frön som önskar 28-30 graders värme för att gro (exotiska och ovanligare passionsblommor).

Några tips på lampor?

Hittade dessa, tyckte de kostade lite mycket dock. Ni har inga tips på lampor som man kan hitta i djuraffärer eller dyl?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[magnus237]
0

http://www.odla.nu/fragor-svar/v/vaxtbelysning/uv-ljus

kolla länken där där finns det info på växt lampor

[magnus237]
0

finns sunglo lampor för ödlor som ger sol ljus bara man tänker på dessa lampor blir jätta varma så man måste ha en lamp sockel som klara det tänk bara på att ha dessa lampor en bra bit i från  pga värmen

MajaL
0

#1 och 2 Tack! Sunglo, är det de som finns i rött, blått och gult ljus? Vilken sockel är bra till dessa?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[magnus237]
0

gul ger sol ljus och värme

[magnus237]
0

repti glo är röda ger värme men ingen sol ljus så gul är nog det som är bäst 50 watt kostar ca 89 kronor bara själva lemp sockeln som är dyr  om man nu inte köper en billig på biltema för 40 kronor då ingår bara sockeln o el sladden bara du frågar om dom klarar väldigt hög värme

MajaL
0

Tack för hjälpen! :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Westman73
0

hur går det med växterna??

MajaL
0

De har fått ljus. Vanliga lågenergi. Stora med högt watt-tal.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Westman73
0

watt tal har inte så stor betydelse

kolla vad det är för kelvin

MajaL
0

kelvin? Stora är de i alla fall.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Westman73
0

spelar ju ingen roll om dom är stora om dom ger fel ljus.

är det vanliga så ligger det troligen på 2700-3000 k

och man bör ha över 6000 k

MajaL
0

Jaha. Det beror säkert på vilken sorts växter det är. "Vanliga" lågenergi. Jag hittade hjälp på en annan sajt till slut. Detta funkar bra. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Westman73
0

varför frågar du om du inte tar till dig svar du får??

MajaL
0

#13 Varför låter du så butter i tonen? Det är en gammal tråd. Den är inte riktigt aktuell längre. När jag skapade den så ville jag ha hjälp, men inte nu längre. Det är ca 5 månader sedan jag skapade den.

Vad då tar till mig? Detta funkar bra. Jag hittade ett växtforum som hjälpte till att hitta bästa möjliga lampa åt mina växter. Jag behöver inte längre hjälp, där av väljer jag att inte ändra något och ta till mera råd och hjälp. Det behövs inte längre.

Tack ändå! :)

Tråden kan låsas om det ska bli buttra toner.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se