Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettspindlar
Läst 4576 ggr
chaplin123
0

bottenmatrial till b.smithi

hej. jag undrar vad man ska ha för  bottenmatrial till en spindel, kan man ha täckbark eller blomjord?

[spahndrive]
0

Ogödslad torv, om du vill blanda in lite sand är det ok men inget som behvöer göras. Täckbark är direkt förkastligt och blomjord, brukar innehålla gödsel osv.

[Dominik]
0

Använder exo terra's reptilbark och det fungerar bra :)

[spahndrive]
0

Och hur bra fungerar det för spindeln att gräva i? Hur bra fungerar det för att hålla fukten?

Nej, tänkte just det, bark inte lämpligt underlag för någon marklevande fågelspindel.

[Dominik]
0

ojdå my bad. Torv heter det :)

[spahndrive]
0

#4 Det var lite skillnad det Glad

chaplin123
0

ok. men räcker det med bara torv?Obestämd

chaplin123
0

jag glömde fråga om det finns någon åldersgräns till brachypelma smithi? jag är 10år men det borde väl inte vara några pronlem…

[Dominik]
0

#7 Man måste vara 16 år gammal för att ha dom som är inte livsfarliga, sedan ska man vara 18-2+ för att köpa dom livsfarliga.

#5 Ja.

[spahndrive]
0

#6 Som bottenmaterial funkar det utmärkt, sedan behöver du någon typ av vattenskål samt gömställen. Som gömställe kan man använda sig av korkbark eller liknande.

När det gäller åldersgränser finns det inga sådana för hållande av djur (ännu). Dock är det kanske inte direkt lämpligt att ha giftiga djur om man endast är 10 år gammal, men det är en fråga för dina föräldrar i första hand. Som även är de som kommer att få vara de som köper spindeln eftersom du inte får ingå rättshandlingar. Mitt förslag är att du fråga dina föräldrar om de är intresserade av en spindel och i så fall köper en, därefter kan du hjälpa till med skötseln, men ansvaret är deras. Detta innebär t.ex. att de ska vara med vid matning, vattning och övrig skötsel.

chaplin123
0

så kan man göra så att föreldern köper spindeln och sen ger den ill mig?

[spahndrive]
0

Om man endast tittar på lagstiftningen idag så skulle man kunna göra på det sättet. Jag tycker nog inte det är lämpligt när det gäller giftiga djur. Det finns vissa risker med hållandet, dels kan du bli biten, spindeln kan rymma och bita någon annan. Har du otur kan du även få hår i ögonen som kan ställa till med en massa beskymmer (brachisar sparkar en massa).

Mitt förslag är istället att du pratar med dina föräldrar och frågar om de är intresserade. Därefter kan du ha spindeln på ditt rum, där du kan titta på den dagligen (genom glaset). I början kan då dina föräldrar hjälpa dig med skötseln, de behöver inte göra det själva utan det räcker kanske att de bara är med när du matar och vattnar. Efterhand som du visar att du klarar av att sköta djuret utan problem, dvs inte glömmer att låsa, tar några onödiga risker osv. kan de sedan mer och mer lämna över ansvaret på dig.

Ett tips kan även vara att försöka få tag i någon i din omgivning som har eller har haft fågelspindel tidigare. Denna personen kanske kan hjälpa till att prata med dina föräldrar.

Var bor du?

[Dominik]
0

Tycker inte att en giftig spindel är ett lämligt djur för en 10 åring! Dom lever länge, är giftiga och är väldigt känliga djur. Om man tar hand om dem på fel sätt så lär dom dö. Dessutom kan du bli biten och det är verkligen inget trevligt! Mexican red knee gillar inte att bita när den är tvungen att försvara sig, men om den nu gör det så KAN det vara farligt för en 10 åring. Matade min b.smithi för två veckor sedan utan pincet, den hoppade på mitt finger och bett mig. Därefter hade jag svårt att andas och fingret blev helt stell!

Tänk också på att man borde inte skaffa djur så fort man vill ha ett.

chaplin123
0

jag bor i stockholm och skaffar inte djuret såfort jag vill ha det för jag har läst om dom och velat ha en i över 2år. och så ska jag inte köpa en b.smithi längre untan en rosea.

[Dominik]
0

#13 Ojdå! Rosea är lite mer utmanande för en 10 åring. Har en kompis som fick dens hår i näsan. Han säger att det var rent helvete.

Lycka till med den du!

[spahndrive]
0

Rosea kan vara ett bättre val, den kan vara lite lugnare. Men även här gäller samma sak, det är ett giftigt djur som bör hanteras med försiktighet.

[Dominik]
0

B.smithi är fega spindlar. Dom blir rädda för minsta sak.

Tänk också på att rosea har mycket starkare gift. Det kommer att göra ont om den biter dig.

chaplin123
0

är råsahårad fågelspindel samma sak som rosea?

chaplin123
0

föresten varför är en spindel ett olämpligt djur till en 10 åring?

[kent2]
0

Ja rosahårad fågelspindel är samma som G. rosea. Dock behäver den inte alltid vara just rosa (det finns flera färgvaraiationer).

Alla giftiga djur är enligt mig omlämpliga för en 10-åring att själv ha ansvar för. Detta eftersom det alltid förekommer en risk, som du kan se ovan är det inte ens säkert om man är lite äldre och framför allt inte om man tar idiotiska risker.

När det gäller giftigheten så är det skit samma i detta fall, de är lika farliga/ofarliga vilken som. Men det kan finnas skillnader mellan arterna i uppträdade och självklart även mellan olika individer av samma art. Jag har t.ex. haft rosea som varit som ett barn och smithi som är rena surpuppan. Ett annat problem är sparkandet av hår, där båda arterna har en förkärlek för detta och det är något som kan ställa till med problem om man har otur.

theraphosa
0

Jag tycker du absolut kan skaffa en fågelspindel men att dina föreldrar oxå är me på de och tar ansvar. De är ju jätte kul att du som 10 åring redan funnit de intresset.

Som bottensubstrat till båda arterna du funderar på är torv bäst, de köper du på zoo affären eller en mässa. Håll de fucktigt inte blött i burken.

Sen tycker jag att B.smithin är bättre första spindel då den i "regel" är lugnare men de är ju alltid skillnad från individ till individ. För rosean kan va lite hoppig. Bästa vore om du hitta en halv vuxen individ som redan är van vid hantering. Honor kan bli ricktigt gammla upp till 30år deroende på art, medans hanar endas blir några år.

chaplin123
0

jag skulle hälst vilja ha en b.smithi fast den är 400kr dyrare.

[Dominik]
0

#21 Haha skojar du med mig? Hur kan en b.smithi kosta mer än 400kr? Om du säger att den är 400kr dyrare än en rosea så tror jag att den kostar 600-700 svenska kronor?

Detta låter lite omöjligt då vuxna mecixan red knee kostar runt 300, jag köpte min för 100 på en mässa.

Och varför vill du skaffa de billigaste spindeln? Spara lite pengar och köp det du vill ha.

[magnus237]
0

använder själv Coco Soil från trixie med framgång både bra och billig ett packet som ger 9 liter kostar 40 till 55 beronde på vilken butik man köper av även exoterra har bra torv se upp med allt som kommer från stormarkander köp från en rebil butik så du vet att det inte finns något skit i som kan döda djuren

theraphosa
0

Aa smithin är dyr, full vuxna honor kan gå för några tusenlappar facktist, medans rosean en röding typ. Jag har bara slings (bebisar) och dom är ju billiga, 100-200  brukar man betala beroende på hur många gånger den hunnit ömmsa =) Men de är mer pill med småttingar så jag tycker ändå de är bäst att fixa en stor, för de tar några år innan en smithi kommit upp i stolek, om de är de du vill ha alltså. Men gå på nån mässa, där brukar de va billigare eller kolla repti =)

chaplin123
0

jag har hittat en rosea för 200kr på blocket och kan inte hitta b.smithi i stockholm, men en i uppsala för 600… jag skulle gärna kolla på någon mässa men kan inte hitta någon i stockholm.

chaplin123
0

#20. mina föräldrar är med på den och min mamma tycker den är fin:D

[Dominik]
0

#26 Jätte bra! Kan tipsa dig om att djur på reptilmässor är as billiga!

chaplin123
0

niceFlört. är det  någon som vet när en reptilmässa är i stockholm.

[Dominik]
0

#28 Hela tiden :) Nä, men om några månader.

Oilers
0

Mässa i Sthlm den 28:e Januari.

http://www.shr-herp.com/Expo/index.html

chaplin123
0

är det värkligen sååååååååå mycket billigare?

[Dominik]
0

Ehm 10 åringar :P Ja, jag skrev jo att jag såg vuxna b.smithi honor för max 300kr

chaplin123
0

men ska man ta med en petbox eller nåhot sådant att ta hem spindeln.

[spahndrive]
0

Nej, men med tanke på vädret behöver du något som skyddar mot kylan, t.ex. frigolitlåfa och heatpack.

chaplin123
0

ok. men säljer dom terarrium och inredning på mässan?

[magnus237]
0

ja det gör dom

Hanna
0

#35 Dock är det ju bra att hitta ett terr innan spindeln Flört

Men bara dina föräldrar går med på det och du är försiktig så kommer det nog gå bra! :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

chaplin123
0

säljer dom vattensköldpaddor på mässan? fråga från en kompis.

[Dominik]
0

#38 Man kan köpa allting på mässor, ALLTING! Ödlor, slorpiongiftödlor, ormar, giftoga ormar, spindlar, grodor, paddor, möss, råttor, gerbiler, pinnar, insekter, salamandrer och så vidare

[magnus237]
0

nästa mässa ska jag boka några bitis nasicornis

chaplin123
0

vad är bitsi nasicornis?

[Dominik]
0

#41 En jätte farlig huggorm som lever i Afrika.Dock har inte dödsfall raporterats, än. En jätte fin orm, har horn på huvudet :D

chaplin123
0

asso på mässans hemsida står det att man inte får sälja giftiga djur till folk under 18…

theraphosa
0

#38 inte jätte vanligt på stockholms mässan men kolla runt på repti kan va ett tipps.

[Dominik]
0

#43 Hahaha köpte en giftig spindel, är 14 och hade inte målsman med mig :D

Wassago
0

Magnus, jag kan sälja ett par nacikornisar som är nästan könsmogna för bara 7000kr om du har vettiga referense, men det har du väl om du skall ge dej på en såpass svår orm? Bara PM:a mej dina referenser och ditt nummer så fixar vi det!. Men referenserna skall vara från en erkännt kunnig giftormsherpare, då detta är mycket farliga ormar och dessutom inte allt för lätta att hålla.

Ang. spindel till en tio årong så tycker jag det kan vara helt ok om du som spandrive skriver har dina föröldrars medgivande samt att dom är medvetan om att dom har fullt ansvar. Vilken art du väljer, rosea el mexikansk är en smaksak, båda är vackra, likvärdiga i gift och ingen av dom spec giftig, typ Bålgeting. Å andra sidan så handskas man ju inte med spindlarna mer än nödvändigt och vid matning använder man en pincet el liknande förslagsvis, att håkka fram foderdjuret m fingrarna till en fågelspindel e bara klantigt även om det inte är spec farligt. En annan trevlig, lättskött spindel är den krullhåriga spindeln, åxå lättskött, "relativt snäll" men ser ut som ett monster! :) Läs på vilken art som du tror passar dej och få med dej dina förälrar på iden sen e det bara att köpa. I jan är det en reptilmässa och där brukar det finnas gott om div spindelarter, de tre jag nämt här är vanliga och brukar gå att köpa för mellan 1-300kr beroende på art och storlek.

Lycka till//I

chaplin123
0

det är ju skitbra men på mässans hemsida står det inget om att dom säljer spindlar, däremot ormar , sköldpaddor,m.m.

[Dominik]
0

#47 Amen åh? 10 åringar…..Vi försöker säga att det finns ALLTID MASSA personer som står och säljer fina spindlar och alla sorters djur på mässor, speciellt i stockholm.

[magnus237]
1

bitis får jag tag på för under halva priset kommer boka några exemplar till nästa resa i tyskland har för mej att det fanns för 500 dock inte i den storlek som dina köper hällre in dom små små det är halva nöjet o se dom växa uppsöker efter en viss morph som mjag inte har sett några i sverige tillsalumen tack ändå

Wassago
0

Nacikornisar i morf för femhundra, då tar jag gärna ett par med, betalar dej gärna två tusen styck så har du ju både resan plus dina betalda! :)

Westman73
0

vilken mässa blir det då?  vill ha 1.1 jag med.

[Dominik]
0

Vad fint att ni alla vill ha bitis, dom är riktigt vackra ormar :D

Wassago
0

Ja, spec när nacikrnisarna helt plötsligt blivit billigare än många puffadder lokaliteter!! till å med billigare än vad de viltfångade kostar i sitt eget hemland!! :)

[Dominik]
0

#53 Jajamensan, det beror kanske på att dom har förökat sig väligt mycket och nu vill uppfödaren bli av med dom? Men sen så är det inte många som har dessa ormar.

Wassago
0

Haha… Jadu… det lär nog dröja en stund innan dom blir så kraftigt producerade att dom är billigare än både Gaboner och puffar! Finns en orsak till att dom inte är så vanliga hos folk Dominik! ;)

Wassago
0

On inte marknaden har vänts upp å ner sedan i går å dessutom min vetskap så betalar folk glatt fem tusen paret för nacikornisar (ungar) å då e det ändå inga morfer, inte ens lokalitets djur! ;)

[Dominik]
0

Hahaha men det vet jag jo, är ingen nubörjare eller noob i ormvärlden. Det vore kul om mer människor började hålla på med giftormar. Jag vet verkligen inte varför dessa i Tyskland blev billiga, men ni som vill köpa dem borde vara glada, ni sparar jo as mycket pengar :D

Wassago
0

Den dagen dom finns för fem hundra st i Tyskland och inte e viltfångade har jag redan ett antal egna kullar bakom mej! :) Å som sagt inte ens dom viltfångade "lik" som finns till salu i div länder i Afrika ligger på det priset! Gaboner e väl tusenfalt vanligare å dom ligger på runt 700kr ospec. lokalitet å ingen morf, Puffadrar ligger på runt fem hundra kr dom billigaste lokaliteterna å dom e nog tiotusenfalt vanligare än Gabon! Finns redan nu allt för många som håller giftorm som kanske inte borde ha, det är inte bra för vår hobby!

[Dominik]
0

Jodå, jag vet. Det finns allt för många som håller på med giftdjur och är oseriösa, är inte ens intresserade av t.ex ormar och inte tar hand om djur på rätt sätt. Men självklart finns det många seriösa som håller på med hoppyn, det är sådana människor NI behöver :)

Tarantula
1

Magnus ge dig nu, alla fattar att du sitter och ljuger. Håll dig till dina majsormar och spindlar så är det lugnast för alla. 
Du är en av de sista i detta land som ska ha giftorm. Punkt.

//Niklas

[Dominik]
0

#60 Han ljuder inte. Jag pratade med hans kompis :)

[magnus237]
0

haha bjuder på ditt skit snack dom som känner mej vet att jag har hållit på med orm under ett stort antal år så himla lätt o tracka ner på en man inte känner  sånna som dej förstör hela hobbyn så väx upp och spela inte fem år skulle ändå inte göra affärer med dej finns bättre mäniskor att köpa av i detta land däremot rätt ny på spindlar och skorpioner köpte in mina första giftormar 2004 2007 av vecklade jag allt av personliga skäll är tillbaka sen 1 år med nya ormar sen är det inga problem med referenserunder

Westman73
0

hur blir det med lite trevliga bilder nu då?

[spahndrive]
0

En enkel sökning när det gäller priserna visar ju vem som har rätt och vem som hittar på. Men visst kan man hitta ett par 1/8-1/10 av det normala priset så är det ju bara att slå till.