Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 3876 ggr
Wisby9211
2011-12-26 11:27
0

Leopardgecko

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan

Jag ska eventuellt ta över 3 leopardgecko hanar från min kompis och jag har ju läst på om ödlor i 5 år så tiden är inne. men det är det att dom äter bara syrsor och dom behöver ju varierad kost så kan jag börja ge dom maskar på en gång eller ska jag vänja dom med det?

Sen får dom 2 syrsor var varannan dag, räcker det? syrsorna är ca 1 cm stora.

Ödlorna är 5 år gamla och skickar med en bild på 2 av dom där ni ser att dom ser ju friska och krya ut.

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

MarajLowajz
2011-12-26 16:48
0

Du får nog bättre svar om du skriver i gecko.ifokus.se :)

men vad jag har förstått så ska hanar inte gå ihop såvida det inte är med honor och endast i avelssyfte då hanar i grupp kan bråka extremt mycket.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Wisby9211
2011-12-26 16:53
0

dom här går hur bra överrens som hellst och har gått tillsammans i 5 år :)

[Dominik]
2011-12-26 18:38
0

För det första och allra viktigaste….Man kan ICKE hålla flera hanar i samma terrarium, dom mår riktigt dåligt av det och slåss med varandra till döds!

När du säger att du har läst på om ödlor i 5 år så antar jag att du vet att hanar kan enbart bo med honor av samma art ?

Kost…Man kan ge dem: syrsor, gräshoppor, kacerlackor, mjölmask och zophoabs och så finns det också riktigt feta maskar men mask ska dom inte få för ofta. Du kan ha skål med mjölmask eller super meal worms. Ge dem så många syrsor så att dom inte vill ha mer.

Sen så ska du kalka maten i kalk och vitaminer.

Leopard geckos äter allting som rör sg :)

Schnigel
2011-12-26 20:10
0

Wisby9211, Du behöver inte "vänja" geckosarna vid den nya maten. Utan testa att ge vid första mat tillfälle och se om dem är intresserade av mjölmaskar, det är inte alla som är det. Dock så ska du ju inte mata dem det första du gör när du får hem dem utan vänta typ 1 vecka. Själv tycker jag att det räcker att ge syrsor, och kanske ge mjölmaskar då och då. Man kan antingen göra så att man matar dem typ 3 dagar i veckan och ger dem lite mindre syrsor då, kanske 3 st, eller en gång i veckan och mata tills dem blir mäta. Syrsorna ska vara normal stora, och dem är väl mellan 1,5-3 cm eller något? 

Sen det här med att det är 3 hanar som går ihop, skönt att det inte har blivit någon fysiks skada. Men du bör verkligen separera dem direkt för reptiler går gärna ensamma, och inte har behov av sällskap, dem blir snarare stressade av det. Sen så som Dominik säger så slåss hanar väldigt ofta, och kan leda till döden. Även om dem inte har gjort det hitils så bör du inte fortsätta ha dem tillsammans. Det kan vara så att så fort som dem flyttar in i en ny miljö så vill dem skapa nya "revir" och då kan dem börja slåss, som ett exempel.

Lycka till :)

P.s Jag tycker den högra geckons svans ser ut som den fattas en bit, för det slutar så tvärt, i skillnad mot den andra? Men kanske alltid har sett ut så?

Wisby9211
2011-12-26 20:41
0

Svansen har varit så sen födseln.

Men om dessa hanar har gått tillsammans i fem hela år, aldrig slåss och dom ska bo i exakt samma terrarium hos mig också så är det väldigt dumt att dela dom, jag pratade med en veterinär och han sa att jag inte skulle dela dom då dom haft sällskap såå långt tid!

Ja syrsorna är nånstans därimellan :P inte direkt att jag mäter dom :P

jo klart jag läst på men det står inte att dom MÅSTE bo med bara honor och nu när dessa går så bra ihop så måste jag ju fråga olika personer vad dom tycker jag ska göra.

Förlåt Dominik men du låter väldigt sur och typ som att jag inte kan nånting :S eller är det bara jag?

Schnigel
2011-12-26 20:56
0

#5 Många vetrinären är inte så inriktade på reptiler och kan inte så mycket om dem. 

Jag råder dig att sära på dem, tror ändå det är det bästa i slutändan, men det är ju bara vad jag tycker så. 

Hehe nä precis, därför jag inte kunde ge något exakt svar :)

På dem flesta sidor om leosar så står det att man inte ska ha hanar ihop, och gärna inte honor heler med hanar förutom när dem ska paras. Det är alltid bra att fråga om man är osäker, det tycker jag att man ska uppmuntra. Man kan få blandad info från olika sidor, och många har olika åsikter om vad som är rätt osv. Och då är det jätte bra att fråga! Sen så även fast man har haft reptiler i ett x antal år så märker jag på mig själv att det är alltid bra att läsa på mer, för en del faller bort och ibland hittar man ny information. Så det är alltid bra.

Wisby9211
2011-12-26 21:01
0

veterinären jag pratade med var speciallist på reptiler - ödlor.

Men tycker det är VÄLDIGT konstigt att överallt står det att flera hanar inte kan gå tillsammans när dessa har gjort det i 5 år!! Måste ju blivit nått fel i forskningen. känner en till kompis som har 2 hanar tillsammans går super.

Schnigel
2011-12-26 21:05
0

#7 Ah ok :)

Det är inget fel i själva forskningen, utan att det mer är ett undantag  att dina och dem som du känner har gått ihop. Det hela handlar väl om att det finns en väldigt stor risk att dem börjar slåss. Är du säker på att det är hanar då, kanske är honor?

[Dominik]
2011-12-26 21:12
0

#8 Har också tänk på att det kan vara honor.

Wisby9211
2011-12-26 22:55
0

Måste kolla igen. Dom som har dom nu är inte så reptil kunniga. men ska åka och kolla på dom igen nån dag och titta noga :)

Schnigel
2011-12-26 23:13
0

ah ok :) Lättaste är väl att se om det är hanar elle inte, kolla om dem har en "utbuktning" och så brukar dem ha ett ganska tydligt "v" av porer mellan bakbena

Wisby9211
2011-12-26 23:15
0

japp ska kolla det, hör av mig när jag gjort det. dröjer kankse ett tag men får se när jag åker dit

Schnigel
2011-12-26 23:18
0

Gör så :)

Heartbreaker
2011-12-27 13:28
0

Vi har två st som bott ihop i många år, en hona och en hane hette det. När de kom hem till oss och det blev lite ommöblerat i terrariet så blev det blodiga slagsmål, visade sig att det var två honom, så att anta att två honom skulle vara frid och fröjd är allt annat än säkert.

Det går inte att ha dem ihop längre.

Wisby9211
2011-12-27 15:00
0

två honom? menar du honor eller 2 hanar ? :S

Jag ska kolla vad det är för kön så får vi se sen!

Heartbreaker
2011-12-27 19:26
0

Honor, blev lite stavfel där :)

Schnigel
2011-12-27 20:45
0

Det är just det som kan hända. Att just nu går dem ihop, men sen om du tex möblerar om lite eller byter bottenmatrial, så finns det en stor chans att dem bråkar. Djag tror det som händer är att man "förstör" deras revir som fanns, och att dem lukterna som kommer från dem andra hanarna smälter liksom in i miljön. Så helt plötsligt måste dem göra nya revir, och lukterna från hanarna känns som nya. Hoppas du fattar vad jag menar. Det är allmänt känt att hanarna bråkar, att dem här inte gör det är bara ett lyckligt undantag. Om du vill djurens bästa och deras säkerhet så borde du sära på dem. Dem kommer inte att må sämre av det, utan bättre.

becka89
2011-12-28 12:22
0

Känner en som hade 2 hanar, allt gick jätte bra i 10års tid det gick jätte bra att byta matrial och möblera om och sånt men sen fick dom hem en hona som dom stoppade in i terrariet och då gick det helt åt skogen och var tvungen att dela på gruppen, just nu lever dom i 2olika terrarium med en varsin hona, så det finns en chans att det fungerar ändå mellan dom

Wisby9211
2011-12-28 13:14
0

Tack becka89. som jag sagt så finns det geckosar som går överrens! Jag tror mest det där har blivit en stor säkerhet som en slags myt typ. visst det finns dom som inte går överrens men jag går inte heller överrens med alla liksom! :P

Hanna
2011-12-30 18:30
0

Inte orkat läsa allt, så hoppas det inte gör något om jag skriver likadant som någon anna,

Sålänge det går bra och dem har det stort och massa gömställen gör det nog inget om dem bor ihop. Det syns inte alltid på reptiler att dem är stressade.

Är det helt 100 att dem är hanar? Du kan ju fotografera och ladda upp här.

Tycker inte dem ser ut att ha så kraftig nacke/hals som många hanar har. Fast dem kanske bara är feminina av sig Flört

Hört att hanar kläckta på hontemp kan bli som honor i beteendet och tvärtom.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Wisby9211
2011-12-30 19:18
0

Jag är inte 100 på att det är hanar ska ännu kolla det, men dom som har dom nu är aldrig hemma så kommer inte åt dom :P

Men ska be att få kolla på dom i morgon eller så fort som möjligt