vad för spindel?
jag skulle gissa på Argiope amoena
men är den giftig?

Argiope amoena, yes. Den är giftig. Människor har blivit bitna men den är inte värre än en geting. Det är bara vuxna honor som kan bita människor. Jättesnygg faktiskt, det är den.
Finns en liknande art i sverige faktiskt. Argiope bruennichi. Skickar med en bild. Kallas även getingspindel.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
#3 Du svarade på hans fråga före mig asg :D
Vill bara tillägga att alla spindlar är giftiga (om jag inte ha fel), vissa har starkare och vissa svagare gift :)

#4 Det har du så rätt i Dominik. Alla spindlar är giftiga. 
Med Vänliga hälsningar
där har ni fel :)
Nja, nästa alla spindlar är giftiga. Det ska finnas ett några familjer som är ogiftiga (Uloboridae, Liphistiidae och Holarchaeidae)
Riktigt snygg spindel :)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

#6 #7 Jasså? Vart hittar jag information om det? Måste ju läsa. Så länge jag höll på med spindlar så sas det att alla spindlar var giftiga. Ny forskning? Intressant.

Man lär sig något nytt varje dag….eller nej, väldigt sällan faktiskt. Man lär sig något nytt ibland.
Med Vänliga hälsningar
Kan ge dig några länkar som jag hittade vid en sökning:
Feeding by Philoponella vicina (Araneae,Uloboridae) and how uloborid spiders lost their venom glands
http://www.stri.si.edu/sites/publications /PDFs/2006_Weng_et_a_Can_JZool.pdf
När det gäller Liphistiidae är det debatterat huruvida det finns eller ej, en senare studie hittade öppningar hos juveniler och honor:
http://www.americanarachnology.org/JoA_free/JoA_v38_n3/arac-38-03-596.pdf
Medans en tidigare inte gör det (hittar ingen onlinelänk till denna)
The Mesothelae - a monograph of an exceptional group of spiders
När det gäller Holarchaeidae får du läsa lite mer noggrant eftersom det endast finns med i artbeskrivningen (without poison gland opening)
A review of the Tasmanian species of Pararchaeidae and Holarchaeidae
http://www.americanarachnology.org/JoA_free/JoA_v33_n1/arac-033-01-0135.pdf

Det var nyheter för mej med! :) Tack för infon!! Spindeln på bild, den gör väl riktigt stora nät va? Har för mej kompisen hade en sån lös i ormrummets fönster där den vävde upp ett nät som var över 1.5m i diameter! Riktigt läckert!

#11 Ja, de väver stora maffiga nät. Inget kul att springa in i. 
Om du syftar på Pelle så har jag för mig att han har haft den lös. jag vet att han har haft Nephila lösa både på altanen och inomhus.
Med Vänliga hälsningar
#11, det var inte jag som såg den utan min kompis, och hon var nyfiken på vilken art det var.

Nej var inte Pelle, Mats hette han!

#14 Ok, ingen jag känner till. Lite coolt med frigående spindlar tycker jag. Skulle kunna tänka mig en fri Nephila någon gång. Höll på att få Pelles spindel i huvudet när jag låg och sov i hans soffa. Det var lagom kul när udda.
Med Vänliga hälsningar