Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: giftormar
Läst 9728 ggr
Wassago
0

Röd spottkobra (Naja pallida)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har sen 20 år tillbaka i tiden varit "kobrafreak", ända sen jag för första gången fick möjligheten att via ett sommarjobb på Borås terrarium -87 få studera dessa djur på nära håll.

Den röda spottkobran var i många år en stor favorit, eftersom det knappast kan finnass en rent estetiskt vackrare orm i sin klarröda skimrande dress. Men det skulle dröja ytterligare tio år innan jag fick min första pallida. Pallidan är en relativt liten kobra, den blir sällan över 130 cm. Som namnet antyder kan denna kobra "spotta" ut strålar av gift i avsikt att förblinda sin motståndare. Upp till 3-4 meter kan dessa strålar nå och pallidan är mycket pricksäker och siktar mot ögonen.

Jag har för närvarande bara en pallida, Lady som hon heter, är tre år gammal och kom till mej efter att hon blivit inlämnad på ett tropikhus i mycket dåligt skick, hon var då bara skinn och ben, när hon anlände mej hade hon nästan återhämtat sej och mår idag alldeles utmärkt. Hon är ca 1.20 lång och äter i snitt 2-3 80g råttor i veckan. Hon är mycket skygg och det är sällan hon ställer sej i den typiska "kobraposén" utan flyr hellre in i sitt bo.

Mymlan
0

Oerhört fin orm.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

WesthKiowas
0

Oj, så vacker hon var!

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

AndreasS
0

Kanon läcker Wassago

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Mymlan
0

Var en som sa idag på zoo att det är förbjudet att inneha giftormar. Nu var det ej zoo butiks ägaren som sa så utan en kund som själv hade ormar.

Wassago
0

Hej Mymlan!

Vad det gäller regler för giftorms innehav så är dom väldigt olika från kommun till kommun, i vissa kommuner är det förbjudet att ha giftorm i tätbebyggt område, i vissa kommuner gäller tillståndskrav och i andra finns det inga regler alls. själv har jag tillstånd för alla mina djur.

Tyvärr harr man inte lyckats enas om vilka regler som skall gälla för innehav av giftorm, många är dom som vill totalförbjuda innehaav av giftorm privat, en åsikt som jag är helt emot, inte bara för att jag själv är giftorms ägare utan att min erfarenhet av förbud av detta slag bara slår mot dom seriösa giftormshållarna, medans dom som man vill komma åt, oseriösa giftormssägare som saknar vederbörlig kunskap och som många gånger bara har en giftorm i tron om att det skulle vara tufft och häftigt kommer ändå att skaffa sej dessa djur men då i det fördolda, det skulle bara innebära att man får ännu mindre koll på dessa människor och deras ormar.

Mymlan
0

Regler är bra på ett sätt de vet då vilka som har i alla fall de som uppgett att de har. Norrtälje kommun kanske har eller vill ha totalförbud på inneha giftormar.

Ett förbud tror inte jag heller på inte ens då det gäller kamphundar, de blir mer pengar, mer insmuggling etc

Skulle gärna ha den ormen på bilden om den vore giftfri så jag får drömma om den istället.

Kommer ha orm en dag igen men långt tills dess..

jamppa
0

Lady är verkligen fin och det glädjer oss att hon fick ett så bra hem efter att ha bott hos oss i närmare 2 år. Jag vet att du matar dina djur väl Ingo, men du har lite arbete kvar om lilla Lady ska komma upp i våran size på pallidor då hanen mäter lite över 180cm nu :D

Måste komma hem till er nån dag och hälsa på henne och er :)

// Therese

Wassago
0

Era broiler är en historia för sej själv! *S* Måste vara anabola i ert foderSkrattande. Självfallet är ni hjärtligt välkommna när hells tet passsar!!

Liiza87
0

Mitt ex hade en sån, Väldigt vacker orm, de var väldigt svårt att hålla blicken borta från den :) hoppas lady mår bra :)

Westman73
0

pallida blir nog nästa kobra man skaffar =)

Wassago
0

Dom e snygga men lite stissiga å sen får man ju putsa glas stup i kvarten! :)

Westman73
0

jo det är ju sant. men efter ett par öl så fixar man ju det med =P

Wassago
0

Haha! Det behöver inte du!

Westman73
0

hehe nä    men man kan ta en eller två efter åt  :)

Hanna
0

Gammal tråd, men SNYGG orm!! :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

JLNordin
0

Ja, riktigt vacker orm :)

Oilers
1

Nån form av kobra skulle jag verkligen vilja ha, dom är riktigt balla.

Fast då jag saknar erfarenhet av ormar överlag så räcker det med att kolla på bilderna.  Glad