Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 2543 ggr
dragontear86
0

skäggagam

Är en morphad skäggagam svårare än en vanlig skäggagam att ha? ej så insatt i de.. Så tacksam för hjälp!!

theraphosa
0

Nej de är ingen skillnad, bara olika färgvarianter.

dragontear86
0

Okej för har hört de skall vara känsligare än de standardfärgade, men då e de inte så? Att temperaturer och så inte är samma.. Men tack för svaret!! :)

theraphosa
0

Varsogod =)

alltså, när man får fram morpher så grundar de offta i inavel, och inavlade djur har inte lika god kvalitee som ett icke inavlat djur och de kan va därför folk säger att dom är kännsligare vilket kan stämma. Men de ska inte vara någon skillnad om de är bra kvalitee på djuret, för de är inte som att en gulare individ ska ha 2 grader kallare än en rödare individ. Så ha samma temp osv som om de vore en vanlig =) Men personligen gillar jag inte morpher så mycke, den natuliga fergvarianten är snyggast, men de är ju en smaksak =)

dragontear86
0

Oki. Då vet jag. Gillar de lite rödare, men hur vet man om det inte e massa inavel och så då? kanske bättre å leta upp en fin omorphad då egentligen ju.

theraphosa
0

Ja, de bästa är ju att hitta en serriös uppfödare som hållt på länge (inte imazo) och få veta hur långt avlandet har gått på den individen du vill köpa, allstå om en avelslinje med morpher är nystartad så är de hög prosent inavel på djuren medans om de gått några generationer och andra gener tagits in som oxå är ex röda så kan de gå så långt att den blir mer "utavlad" förstår du hur jag menar? =) De är lite som leopardgeckos som finns i mängder av morpher, dom behöver inte va i dåligt kvaletee för de har funnits länge, medans skäggisar kanske är lite nyare på de här med morpher eller iaf inte lika vanligt.

Men de är en smaksak! Kolla runt lite och känns de inte bra så sattsa på en vanlig =)

dragontear86
0

förstår hur du menar!! tror inte det finns några uppfödare i sverige. de jag sett finns bara utomlands.. men tänkte om man går på mässor kanske man hittar något. Men tack så jättemycke för hjälpen! Du har svarat väldigt bra på mina frågor !! =)

theraphosa
0

De va så lite så, kul att kunna hjälpa till =)
Men som du säger så är de nog mässor som gäller, fast utomlands då eller i skåne… För dit kommer folk från danmark om man har tur, kanske tillochmed från tyskland.