Terrarie storlek (mått)
Hej
Är det någon som vet hur det minsta måttet får vara på terrariet för en spindel (de stora spindlarna, fågelspindel tror jag de heter)
Finns nämligen en djuraffär i närheten som har en spindel i ett terrarie som är litet (ca 30x30x30 cm) Är detta normal storlek kanske eller är det förbjudet att ha så litet?
Tycker synd om spindeln nämligen för den har suttit där i månader nu och om det är olagligt att ha så litet så säger jag till dem imorgon.
Tack på förhand!
De är ganska normal storlek på terrarium som dom flesta har till marklevande spindlar.
Sen beror de ju på vilken art du har och om dom är mark eller trädlevande.
Trädlevande vill gärna ha lite högre att klättra i och spinna bon.
Vissa marklevande ska ha sjukt mycket bottenmaterial så dom kan gräva sig en fläskig tunnel som dom sitter och blänger ut genom största delen av tiden.
ah ok! Tack för svar!
Men jag antar att det inte är en trädlevande spindel eftersom det inte finns något i terrariet förutom en skål vatten. Men sen har den bara ca 2 cm bottenmaterial…
Är det verkligen ok att ha det så?
Tycker så synd om den… :( den måste vara dödsuttråkad ju?
Om dom är marklevande ska dom då absolut ha mer än 2cm bottenmaterial.
Du ska nog ha i så de är jäms med skjutglaskanten på framsidan sen bygga som en backe upp mot baksidan och lägga in eller gräva ner en barkbit lite som den kan gömma sig under.
Sen kommer den gräva runt själv så får du antagligen ta ut lite efter ett tag då den kommer slänga upp torv på skjutglasrutan.
har både träd o mark levade arter mina träd levare har 30 30 30 för utom dom allra störta som har 40 40 40 mark levare hos mej har 30 30 25 utom til en goliat som har 60 60 35 då den blir super stor
30.30.30 är bra men dom borde ha ca 15 cm botten och en håla.
har över 40 cm torv till min Cameroon Red Baboon
magnus237: skriv ut riktiga namn så blir de inte så förvirrande för folk.
Populärnamn är de värsta som finns för de blir alltid massa missförstånd och sånt dret.
Hysterocrates gigas Cameroon Red Baboon Spider