Horngroda pris?
Hejsan!
Idag var jag på ormexpo i boden (norrbotten) det var NNHF som höll i det hela (tror jag).
Dom hade massaor av intressanta djur, bland annat en horngroda! Jag har gillat horngrodor ett tag och skulle SUPER GÄRNA vilja ha en. Men då finns ju dom där FÖRÄLDRARNA som säger STOPP för att dom tycker dom är äckliga :/ (min bonus mamma tyckte att det var äckligt när jag köpte en ål till mitt akvarium)…
…men man kan ju alltid diskutera saken med dom :)
så jag undrar en sak hur mycket kostar ungefär en horngroda om man köper av en uppfödare?
Hur STORT Terarrie/akvarium behöver en sån?
Jag läser ju såklart om grodorna innan jag skaffar en :P
-Rasmus 🌈

är det att hon inte gillar ålen att den ser ut som en orm?
#1 Alltså jag vet inte.. Hon har lite fobi elr nåt för vissa djur.. haha! :D
-Rasmus 🌈
Tror ni att ett terrarium med måtten 40x28x35 skulle funka?
-Rasmus 🌈
det tror jag , på fjärilshuset har dom en stor horngrodshane i ett typ 30,30,15 terrarium.
#4 Okej! man vill ju ha så stort som möjligt :) Någon som vet vad dom kostar? :)
-Rasmus 🌈
Vi har en prakthorngroda, vi gav ca 250-300kr för den. De kräver inte några stora terrarium eftersom de mest bara gräver ner sig och sitter stilla..
Här har du lite skötselråd: http://www.repti.net/repti2/index.php?MODULE=Fact&PAGE=2&ID=76
Tycker du ska försöka prata med dina föräldrar, de kommer väl inte behöva hantera grodan öht och den ligger ju bara i sitt terrarie så det spelar väl ingen roll om de tycker den är äcklig?
300 kr var ju inte så farligt dyrt :) Tack för infon! Jag får försöka att övertala dom :P
-Rasmus 🌈
Nej de kostar inte så mycket :) Tycker dock de är lite trista, det finns ju brodor som är mer aktiva, men visst är de fina!
Det tycker jag verkligen du ska! :)
#8 Aah lite trista är dom väll alltid :)
Klockgrodor är ju lite aktivare.
En av mina andra favoriter är ju Dyscophus antongili, Snygga färger!
-Rasmus 🌈
Hittar ju ingen info om storleken på dom olika arterna..! :)
Någon som hittar en bra sida om detta?
-Rasmus 🌈
Skulle jag kunna ha en del sand och en del mull?
Är julas blästersand för fin? den är 0.4-0.7mm.
Detta terrarium funderar jag på \/
-Rasmus 🌈
#11 Det finns nog ännu billigare på Blocket :P
Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!
#12 Jag hittar bara terrarium över 1000kr :) har pengar till det men det finns billigare.
Jag var inne på en butik idag (samma som länken) och han hade ett terrarium fast det var så höögt. Fast billigare än det på annonsen :D
400kr tog han för det :) elr var det 200…? minns inte :P
-Rasmus 🌈
den här affären i uppsala har as billigt http://www.herperschoise.se/
#14 Jag hittade tyvärr inget intressant på den sidan :/
Jag bor i luleå/boden :)
-Rasmus 🌈
man kan ju bestela.
Jag skrev ju att jag inte hittade något :D
-Rasmus 🌈
Menar du Ceratophrys cranwelli/ornata? ellern den asiatista horngrodan?
Min cranwelli kossta 450, men då va han liten som en 5krona nästan och köppte honom på en mässa. Men 300 har jag oxå sett anonser på men då är dom offtast mer vuxna.
Jag hade terrarium på 50x30x35. De tyckte jag va lagom när han va vuxen, men dom rör sig inte så mycke så dom är inte beroende av så stor yta. Vissa har dom i 30x30x30 vilket jag tycker är i minsta laget om de är en vuxen individ men när dom är små så funkar de för dom kan försvinna/gömma sig ganska lätt och de blir bara jobbigt när man ska mata =)
#18 Iaf inte den asiatiska, jag har inte bestämt mig för vilken art… Jag har 440kr på DM så dom kan jag spendera på grodan :) Sen har jag hittat billiga terrarium nu som jag ska köpa :)
-Rasmus 🌈
#19 då blir de nog en cranwelli, för ornatan kosstar runt 800 =)
Okej :)
-Rasmus 🌈
Jag har pratat med pappa och han säger att jag kan få ha grodor om jag sköter det själv :D
-Rasmus 🌈
vad bra!
Deremot är pappa lite rädd att det ska börja "lukta" i terrariet. Hur skall jag motverka detta?Jag Kan städa hela terrariet varannan vecka :) jag bor hos pappa varannan vecka :)
-Rasmus 🌈
Som kalk tillskott, skulle jag kunna krossa kalk-sköldpaddor och strö över maten? Om man reser bort när den blivit vuxen.. Hur länge kan man vara borta? Läste att en vuxen klarar sig på en mus i en månad?
-Rasmus 🌈
Som kalk tillskott, skulle jag kunna krossa kalk-sköldpaddor och strö över maten? Om man reser bort när den blivit vuxen.. Hur länge kan man vara borta? Läste att en vuxen klarar sig på en mus i en månad?
-Rasmus 🌈
Förstår inte vad som skulle lukta? ^^ Varför krossa kalk när det finns i pulverform? =)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Värför baka bröd när det finns färdiga i butik? Det är säkert billigare med kalk blocken :)
-Rasmus 🌈
Fast det är lite skillnad i arbete där ;)
Och det är alltid bra att ha kalk och vitaminblandning, men man gör ju som man vill.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Så pulvret man köper är inte bara kalk? Isf blire pulver :)
-Rasmus 🌈
Så pulvret man köper är inte bara kalk? Isf blire pulver :)
-Rasmus 🌈
Oj två stycken igen..
-Rasmus 🌈
ja de finns andra vitaminer i kalkpulvret man köper. Och de är nog bäst att köpa pulver så du vet att de blir rätt.
Och möss ska du inte ge för offta, sophobaz, syrsor och kackerlackor är bättre. För matar man för mycke med möss så kommer den få lever och njur problem. Men nån gång i bland kan du ge, för de finns ju mycke bra saker i möss =)
När du ska resa bort så är de bara att mata innan så klarar den sig i minst två veckor om du fucktat i burken mycke och att de finns tillgång till en vattenskål så den kan bada om de blir för torrt.