Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettallmänt
Läst 1993 ggr
Mantissa
0

tips på art

Jag älskar mina två små ödlor, men vad jag saknar är lite mer action i terrariet. När jag hade fiskar älskade jag att sitta och glo på dem, det hände ju alltid något. Så har någon tipps på en art som är lite aktiv och som man gärna kan ha ett par stycken av? Krokodilskink?

WeirdFreak
0

Vad har du för ödlor nu?

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

Mantissa
0

En cresten och en blåtungad skink. Blåtungan är väll ganska aktiv när hon är vaken, men hon ligger mycket nergrävd också. Crested pojken rör sig i stor sett inte så länge lampan är på.

WeirdFreak
0

Jaha, då vet jag inte riktigt :/

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

Mantissa
0

Jag ser att man kan misstolka frågan. Jag har altså ödlorna i varsina terrarium och avser att ha eventuella nya ödolr för sig! :)

Westman73
0

Taggsvansleguaner  Sceloporus spp finns det några trevliga arter av

dagaktiva.

Mantissa
0

Jag hade föreställt mig något som trivs i mer regnskogsmiljö (för det estetiska), men jag är väldigt svag för färgen blå, och de där blå taggsvansleguanerna var inte fula:)

Westman73
0

då ska du kolla grön S malachiticus dom lever på epifyt bevuxna träd.

lite regnskogsliknade miljö. riktigt snygg ödla.

har haft S malachiticus och S cyanogenys en gång i tiden lite sugen på någon av dom igen

Mantissa
0

#7 Har du tips på sidor med bilder på de två? Jag provade att googla, men fick så många olika arter att jag inte vet vilken det är.

[isdrakee]
0

Anolisar är det fart i och går att hålla i grupp (ej flera hanar ihop). Finns massvis med arter att välja på beroende på hur hur långt du kan tänka dig att åka.

Annars är en personliga favoriter dom trädlevande varanerna från Nya Guinea. Varanus prasinus, V. macraei, V. reisingeri, V. kordensis osv. Väldigt aktiva och grymt snygga. Har själv en prasinus och det är den roligaste ödlan jag haft. Dock så kostar dom en slant.

Westman73
0

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=128686&gid=134199

har bild på dom andra med  jäkla omständigt att klippa in en länk på den här sidan :(

ja och som isdrakee skriver  så finns det en del trevliga Anolisar med.

Mantissa
0

#9 Hur är de att ha? De v ar grymt snygga, men kanske endå i största laget.

Jag har aldrig riktigt gillat utseendet på anolisarna tyvärr. Tror det är kermitögonen som är lite störande.

[isdrakee]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#11 Det är full fart på min prasinus. Han klättrar omkring mycket. Och så har dom världens häftigast svans som dom kan rulla ihop. Dom använder svansen till att klättra med och har till och med sett honom hänga i enbart svansen. :)

Dom är inte speciellt stora. En blåtungad skink är betydligt större om man ser till kroppsstorleken. Dessa varanerna är mer långsmala. Det mesta av längden består av deras svans.

Slänger upp två videor på min:

[isdrakee]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Och så svansen:

Mantissa
0

Men visst beräknar man terrariestorleken på ödlans längd? Det är inte ödlans storlek jag tänker på i första hand utan möbelns:)
Men de var verkligen fruktansvärt vackra.

Mantissa
0

Någon som vet hur lygodactylus williamsi är? De vet jag jag var förtjust i för flera år sedan, men har aldrig sett dem i verkligheten.