Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: terrarieteknik
Läst 2126 ggr
WeirdFreak
0

Hjälp med värme och ljus!

Hej!

Jag och värme och alla dessa värmemattor, lampor, stenar och slingor går helt enkelt inte ihop!

Jag har nyligen köpt två leopardgeckos (3 månader) och jag har en värmematta på 20 watt till dem. Dem bor tillfälligt i ett akvarium (storleken är helt ok) och som lyse har jag såna där vanliga lysrör som man har till akvarium. Dem ger ett lite lila sken, men ska man ha en sån?

Eller ska man ha en UV lampa, blir det som en sol då?

Och min matta blir runt 28 grader, är det för varmt? På natten så är den avstängd och då är det runt 20-22 grader. Var kan man köpa dimmer om det skulle vara för varmt?

Sen så ska jag hitta halloweenkrabba på reptilmässan i januari och så har jag köpt en vanlig spotlight till den då en tjej sa till mig att de inte behöver nåt speciellt. Men jag tänkte köpa en värmelampa ändå då vanliga spotlights inte ger så mycket värme. Men hur många watt?

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

Hanna
0

Leosar behöver inte UV ljus då dem är nattlevande. Mina har ett vitt/gult sken vilket liknar solljus ganska mycket. Dimmers finns på IKEA. Så länge det finns en sval sida i terrariumet låter inte 28 grader för varmt :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

WeirdFreak
0

Okej, tack! Jag vet inte hur mycket svalare men det kan jag kolla upp. :)

Någon som kan svara ang. watten på lampan?

theraphosa
0

Efter som att de är ett nattlevande ödla så tycker jag att värmematta låter bra. 28grader är lagom, för leopardgeckon kan bli stressad och facktist dö om tempraturen blir 35-40. Och på kvällen bör den inte ha lägre än 18, så dina tempraturer är bra som dom är =) Värmesten bör du inte ha då  dom lätt överhättas.
De är med UVljus… Visst de är en nattlevande art men jag skulle ändå ha UV för att vara säker på att den får D vitamin som den ska. För de är inte ovanligt att  de går runt lite fast de är dag. Lysröret som sitter i rampen kan du byta till ett UV rör, bara att fråga på zoo butiken. Och sen om du flyttar över dom till ett terrarium så är de bara att köpa en liten ramp med en UV lampa i.

Jag har en svag värmematta till min krabba och UVrör till växterna. De ska inte va värmare än 30 iaf och solplatts är inte nödvändigt, för om du har kalk på maten eller ger en pinkie eller räka med skal så får han i sig de han ska ha.

Jag är ett sånt UV freak, har tillochmed de i taket för min egen skull, haha.

WeirdFreak
0

#3 Haha, UVrör i taket? xD

Tack  så mycket, jag visste inte ens att krabbor åt pinkisar :P Jag har inte mycket info om krabban, men det mesta har jag fått härifrån: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=3174174

Jag har plastväxter i mitt så jag behöver inget lyse till dem. ;)

Du får gärna hjälpa mig och säga till om det är något som du tycker är felaktigt i artikeln så att jag vet. Om du vill. :)

theraphosa
0

# 4 jepp, jag vill inte få D vitamin brist haha =) Och så har jag mycke växter överallt som oxå tycker om de.

Varsogod =)
Asså dom är ju igrund växt och frucktätare, men om dom stöter på en död fisk eller däggdjur så äter dom de. Jag ger de väldigt sällan, max en gång i månaden främst för att skilettet är kalkrikt och nyttigt. Men en räka kan man ge en gång i veckan och de är lättare att smälta för krabban. Men de lucktar väldigt äckligt om dom inte äter upp hela så du kan behöva ta bort den en dag efter så de inte möglar.  

Ja alltså de finns bara halvdanna sidor på engelsa typ… Men den facktan du hitta va bra tycker jag, fucktigheten värkar inte nemnas men den ska va ca 80% så du vet =)

WeirdFreak
0

Hur gör man så att det är 80%? Jag hade bara tänkt att spruta på en massa vatten.. ;)

theraphosa
0

vad de inte dig jag prata med förut om inredning till krabba? Där gav jag lite tipps om hur du kunde göra med vatten delen och fukten i sanden. Och när de är så pass blött så blir de ca 80% =) Man kan spruta med blommspruta oxå, och oxå gärma på krabban så du vet att han är fuktig.

WeirdFreak
0

Aha, jo det kanske det var :P

WeirdFreak
0

Jag har köpt en liten värmematta på 7 watt som jag nu har satt i med lampa (sån som är till akvarium, ger också värme) så får jag se om en stund om det blir för varmt. Jag har inte köpt krabban än. ;)

Annars så räcker bara lampan för den vart ganska varm.

WeirdFreak
0

Ah juste, kom på en till sak. Värmemattan har jag i terrariet, i bottnen. Men kan förstörs den om det kommer ner fukt?

Och sladden, äter krabban på den?

theraphosa
0

#10 vermemattan ska ligga under terrariet på utsidan och de bör inte komma fuckt där och undvik de om de är en sån typ av matta sen finns de vattentäta och de har man i terariet.
Ne min krabba har inte gjort de, men de kan däremot klättra på sladden och ta sig ut om de är ett så pass stort hål där sladden kommer ut =)

WeirdFreak
0

Jaha, men jag vet inte om det är en inne eller utematta, hur vet man det?

Just nu mäter termometern 25 grader, är det bra? :)

theraphosa
0

Är den täckt i gummi som är grönt så är de en vattentät dom kosstar ca 800, är den plastig, tunn och har svarta ränder så är de inte en vattentät modell.

Ja de är en bra temp =)

WeirdFreak
0

Ojdå, då är den inte vattentät, då får jag ta ut den :P

Tack!

WeirdFreak
0

Men vad kan man ha under terrariet (mellan mattan och bänken)?

Tänkte frigolit först men det har jag inte :/ Kan de gå med en träskiva, tidningspapper…? :)

theraphosa
0

oj ja de borde du, men den kanske är försötrd nu om den kommit i kontackt me mycke vatten?

När man köper en matta så får man med fyra gummifötter men jag brukar inte andvända dem, lägger mattan under terrariet. Och terrariet borde stå på en tunn frigolit eller sånt matrial som sittunderlägg brukar va i. Sånt finns i djur butiker med

WeirdFreak
0

Nej, förstörd är den inte. Jag hann inte fuktat så mycket inte fukta så mycket innan jag tog ur den. :)

Jag har aldrig fått med gummifötter, men såna där sittunderlad har jag massor av så det kan jag skära till och ha. Det tänkte jag inte ens på ;)

Tack!

theraphosa
0

Va bra då går den nog att andvända!

Aa de bllir perfeckt =)

De va så lite så, alltid kul att hjälpa till =)

WeirdFreak
0

Räkna med att det kommer fler frågor, haha! =)