Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: terrarieteknik
Läst 2165 ggr
djurifrihet
0

fuktgrotta som funkar

hejsan!

nu har mossan som jag använder i fuktgrottan börjat möggla. Den har inte gjort det dom tidigare åren men nu den senaste månaden har jag fått byta ut den flera gånger.

Vad kan det bero på och vad använder ni för fuktmaterial till fuktlådan?

vill inte använda tvättsvamp eller liknande. det ska vara något naturligt.

tack!

mvh Kajsa

Rumblebee
0

Har ingen fuktgrotta, men kan det vara dålig kvalité på mossan, om den du haft innan aldrig har möglat? Är det samma temperatur där grottan är, som det alltid har varit?

[peter54]
0

Sphagnum möglar inte av sig själv och jag tror inte att plast kan ge upphov till mögel i sphagnum, det måste finnas rester av avföring eller ömsskinn.

theraphosa
0

Vermeculite är bra, finns i zoo butiker och blomster handel. Har inte vart med om att de möglar men djuret kanske inte trivs med de. Torv kör vissa med oxå, de håller ju fuckt bra och är natuligt. Tässta dig fram! =)

djurifrihet
0

#1 vi har flyttat till ett nytt hus så det är nog en temperaturskillnad :)

Tack för tipsen ska kolla upp dom! :D

[peter54]
0

Temperaturen har ingen betydelse om det inte finns något för mögelsvamp att växa i och den kan inte växa i ren sphagnum. Mossan måste med andra ord ha blivit kontaminerad av något för att kunna mögla, skit eller öms.

Nu har jag förvisso utgått ifrån att du använder vakuumtorkad sphagnum eftersom de flesta inom hobbyn gör det, men om du plockat mossan själv, kan det ju ha varit något mögelalstrande i den från början

djurifrihet
1

nej jag använder sån där reptil mossa och det kan mycket väl vara nå smårester av skinn :)

[peter54]
0

#6 Vad är "reptilmossa"?

djurifrihet
0

men jag har inte sett han i grottan på länge men han kan ju vara där när jag inte ser också såklart.

[magnus237]
0

kör med en stor glass låda och mossa till mina ormar allrig varit problem hos mej

djurifrihet
0

ja jag har en kaklåda som jag har haft mossa i men nu har de börjat möggl :/

[magnus237]
0

låter som dålig mossa så ska det inte vara vilket märke kör du med