Växt terarium?
Panerar ett terarium för Crested geckos och vill då gärna ha levade växter i det.
Någon osm kan tippsa vad för växter som kan funka bra i terarium (rumstemeterat) och vad för jord ska jag använda?
Funderr på orkdé men den behöver ju torv så hur funkar det?

Om du tänker på epifyta orkidéer, så behövs inte torv. Du kan plantera i vad som, meningen med att ha torv/bark/vitmossa är att blomman skall hållas på plats, orkidén tar sin näring från luften och regnvatten.
Jag kan inget om hållningen av crested geckos, mer än att du skriver att det skall vara rumstempererat. Varför vill du inte använda torv?
Kan du tänka dig att lägga lite pengar, så har Epiweb många bra lösningar för orkidéer, men allt beror väl på vilka förhållanden nishen du försöker efterlikna har.
Som sagt, jag kan inget om crested gecko =)
Mvh, Agilis
Jag har orkideer i mitt terrarium, har dom i krukor med bark i och sen vermecilite - lägger in mina omplanterade orkideer så de växer till sig snabbare. Har fungerat jättebra och det ser mysigare ut i terrariet :)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
kör med reptil torv i botten och ha gärna mosspartier som hjälper till att holla fuckten. Dendrobium är en fin orchide som trivs där de är fucktigt, min är i 25 grader och 70% fucktigthet med korallfingergrodorna och den trivs super! När du sätter den så måste du tänka på att inte sätta alla rötter under jorden, och att ha mossa runt men ändå låta lite sticka upp av rötterna. Sen kan du ha andra växter oxå, ormbunde borde trivas där och andra orchideer som phalaenopsis, cambrium osv =)
Tack låter so matt det kommer bli ett terarum med Okrkidéer =)
Varför jag tvekade på att bara använda trov var för att jag vill ha fler växter en bar orkide, Crested vill ju ha mycket lummit att kunan gömma sig i och jag täntkte då föröka ha ävendet levande, men ananrsfår det bli plast i bakrunden.