Förslag på artikel
Kan inte någon sammanställa ett uppfödarregister (nålat så det är lätt att hitta) här på reptiler.ifokus?
Med syftet att underlätta för spekulanter att hitta friska ansvarsfullt uppfödda djur så att de inte springer iväg till djuraffärerna i brist på annat.
Det har jag också tänkt på. Jag hade jättesvårt att hitta en uppfödare här hos mig så jag fick åka tre timmar till Stockholmoch köpa. :/
Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!
Jätte bra ide!!
Uppfödarregister på vad exakt?
#3 Jag tror att det är reptiler, alltså man kan skriva ORMAR: och sen uppfödare och vilken sorts orm osv osv.

Precis, eller varför inte alla kallblodiga terrariedjur?
#5 ingår leddjur där oxå då menar du =)

Varför inte:) Men det ska naturligtvis vara tydligt uppdelat så att det är lätt att hitta vad man letar efter. Hellre som en "länklista" med kort beskrivning än en presentation av varje uppfödning
Det skulle bli ett mastodontjobb om man ska göra en lista över svenska uppfödare av alla terrariedjur, det måste ju finnas hundratals.
Ja, ett jobb blir det ;)

Man får väl lägga upp några i taget. De som vet någon som bör vara med får tipsa. Men bara de "aktiva" behöver ju vara där. Inte någon som kläcker fram typ vart 5e år
Man behöver nog inhämta uppfödarnas tillstånd för att man ska kunna sätta upp deras namn på en lista. Det är bara såna uppfödare som har en hemsida med säljdel som man bara kan lista med länk rakt av.
Jag känner många som föder upp, men inte skulle jag lämna ut deras namn utan tillstånd.
Jag kan ju lista mig själv eftersom jag betraktas som uppfödare. jag föder upp Lampropeltis i liten skala, 2 till 5 kullar per år.

Att samla de uppfödare som har hemsidor är väll en bra början tycker jag. Ofta vill man ju se bilder på avelsdjuren när man går i köpastankar. Sån är i alla fall jag.
men vem ska kolla upp alla då?
alla som ha hemsida behöver ju inte vara seriösa.
har då hittat en som jag absolut inte vill ha något att gör med.
Jag skulle direkt avråda för att göra en sådan lista, även om det rör sig om personer med egen säljsida. Detta eftersom det kan ställa till med problem för personerna i fråga. Detta eftersom det kan krävas tillstånd enligt djurskyddslagen eller miljöbalken.
Det förekommer redan idag annonser på detta forum som kan ställa till det för den som annonserar och det vore ju onödigt om siten också bidra till risk för att ställa till det för någon.
#14 Så har jag också tänkt. Speciellt kan det bli problem för dem som föder upp och säljer mycket. För mig som har såpass liten verksamhet är det inga problem eftersom de pengar jag tar in går rakt in i verksamheten som trots det går kraftigt back.

#14 Nu komer jag verka bra okunnig, men VFT. Jag förstår inte hur du menar. Är inte så insatt i dessa regler. Menar du att de som sälger inte följer djurskyddslagen eller att de inte betalar skatt? De behöver väll inte uppge hur stor uppfödningen är?
Det finns tillståndskrav i djurskyddslagen när det gäller vissa saker och det finns liknande, men hårdare regler, för vissa arter i artskyddsförordningen. Detta innebär alltså att det i vissa fall kan krävas ett s.k. §16-tillstånd eller ett verksamhetstillstånd. Det kan ju även finnas krav för hållandet orm inom detaljplanelagt område i den kommun de bor.
Ofta är detta dock något som folk saknar, antagligen av okunskap eller helt enkelt för att de inte bryr sig. Att då börja lista ägare/uppfödare utan att ha pratat med dem först innebär en risk att dessa personer hamnar i klistret och det är ju inget som en sida som denna bör medverka till.
Tanken är god men ett stort problem med listan är att den kommer snabbt att bli inaktuell. Vem underhåller listan och ser till att namn läggs till och framförallt tas bort om de blir inaktuella? Av liknande erfarenheter vet jag att detta är svårt.
Det blir väl också brott mot persondatalagen att lägga upp en sån lista om man inte först inhämtar tillstånd från Datainspektionen.
Jo börjar man lista personuppgifter så kan det självklart bli ett problem även där.
Skulle väl i så fall vara med folket här på sidan som vill vara med. 
Men tror det är smidigare om man själv sätter ut annonser när man har att sälja. 
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Men kan man inte årda en fast tråd där vi alla kan göra inlägg på av vem/vilken uppfödare man handlat av och är nöjd med djuren.
Typ om man köpt en fin python regius av nån som lite smått föder upp hemma och får kullar regenbundet, eller om nån som alltid har spöckskräckor eller slings hemma. Skulle man då inte kunna göra ett inlägg med ex. förnamn på personen och en email eller hur nu man får kontackt med den. Kanke ett andvändar namn på ett forum.
som ex. "igår va jag hos "martin" och köpte min en finfin smithi, han hade en hel del andra djur oxå, värkar ducktig och har bra hand om djuren. Här är hans mail…"
Mer som tipps till varandra här i forumet vart man kan köpa bra djur. Eller är de oxå mot nån lag? För om de handlar om lagar tror jag inte de går att göra en sån här artickel…
Om man får kullar regelbundet på P.regius och säljer dessa så krävs det verksamhetstillstånd, samma sak gäller också t.ex. B.smithi som du även nämner.
#23 Jaha där ser man. Jag trode att sånna djur va lite i "skymmundan".
Är det §16-tillstånd du menar? Vad jag vet så ska man ha ett sådant om man bedriver en yrkesmässig verksamhet med vinstsyfte. De flesta privatpersoner har hobbyuppfödning och behöver inget tillstånd 
Nej det är verksamhetstillstånd jag pratar om nu. §16-tillstånd är en annan sak, där det som du skriver krävs tillstånd om det är en yrkesmässig verksamhet (observera dock även hobbyuppfödning kan vara yrkesmässig verksamhet).
Kan du förklara vad verksamhetstillstånd är?
#27 Det är väl bara ett tillstånd för att bedriva handel, eller?
#27 Enklast är att du läser informationen här

Men det lät väll inte så komplicertat? Vad är anledningen till att man inte vill följa det? Lättja?
Okej, man behöver verksamhetstillstånd för att bedriva handel med vissa CITES-listade djur. Det verkar inte som om alltför många djur innefattas av det. Sen står det även om tillståndskrav men det har jag inte hunnit läsa om än (är på jobbet just nu).
Jag som mest håller på med amerikanska snokarter behöver nog inte bry mig så mycket om CITES-djur och dess regler tack och lov 
#30 Orsaker tror jag är t.ex. okunskap, lathet och svart tror jag är anledningar. Det är också troligtvis så att kunskapen om hur svårt det varit att få tillstånd på vissa håll har en inverkan.
#31 Det finns endast ett fåtal arter av snokar som är listade så man klarar sig i de flesta fall om man endast sysslar med dessa. Dock ska man ha i åtanke att sysslar man med europeiska ormar finns det en hel del arter som är listade.
Ja precis.