Reptiltokig 6åring. Råd?
Jag har en tjej som är helt reptiltokig. Hon älskar allt som har med dinosaurier och drakar att göra och var helt salig när hon fick hålla i en majsorm en gång. Jag funderade på om hon skulle kunna få en sköldpadda när hon fyller år snart (självklart skulle allt ansvar ligga på mig), men när man läser runt så förstår jag att det är inte lika "enkelt" som när jag var barn. Kunskapen är större, vilket förståss är bra. Frågan är förståss, vilken reptil skulle DU föreslå? Vilken är din favorit och varför valde du den? Det här är bara ett första steg för att vaska fram några olika djur, och begränsa mig lite. Sen ska jag givetvis läsa på ordentligt. :-)
Va kul att hon gillar reptiler redan! =)
Vattensköldpaddor skitar ner massor så de är mycke städning som gäller. Landsköldpaddor är lättare än vattenlevande, men kräver ganska stor yta men man kan ta upp den och låta den gå om kring på golvet och utforska lite, på sommrarna kan man bygga en hage ute så den kan gå runt och äta gräs. Nått vicktigt att tänka på att att se till att de finns cites tillstånd när du köper den, annars kan den va viltfångad/smugglad.
Majsorm är en bra första orm =) Den är lätt att få att äta, blir inte så stor, lugn och trevlig orm. Enkel i sköttsel.
Leopardgecko är oxå en bra nybörjar reptil. Den är lugn och trevlig och lättskött. Enda som kan va jobbigt är att den äter inseckter. Mitt förslag där är att starta upp en mjölmask-odling så du alltid har mjölmask och köpa syrsor lite då och då fär de är jobbigare att hålla vid liv längre perioder och är lite krångligare att stara odling på. Dom är dock nattacktiva, men de finns grottor att köpa som man sätter vid rutan så man kan titta in på dom även på dagen.
ja det har du rätt i att det har ändrat sig mycket ang sköldpaddor.Fick en när jag var nio år och är idag 50+men jag fick två omplaceringspaddor och det har gått jättebra faktiskt.Minman har byggt ett utrymme som är efter en hel långvägg och tre meter brett,så de är väldigt aktiva.det finns att läsa mycket om deras skötsel,de är jättemysiga.Så nu planerar vi för sommarhagen i trädgården.
När det gäller sköldpaddor så bör man inte låta dom gå runt på golv, då det inte är bra för deras ben alls, då dom kan bli deformerade. Så då är det bättre att den får bo i sin låda och bara får komma utanför och gå på riktigt gräs när det är tillräckligt varmt ute. Samma sak gäller med vattensköldpaddor också, det är inte bra för dom heller att gå på golv.
#3 Ja men de gör ju inget om de handlar om nån timme i veckan… Skillnad om man har den på golvet alltid så får den snea ben.
Reptiler till 6-åringar är definitivt inget att rekommnera.
#4 Självklart spelar det roll om det rör sig om någon timme i veckan. Detta då svenska hem inte har det klimat som krävs för sköldpaddan ska må bra.
Som det redan har börjat pratas om här så bör inte sköldpaddor eller någon annan reptil springa lös. Inte heller bör dom hanteras mer än nödvändigt.
Roligt att din flicka är intresserad av reptiler. Jag känner igen mig i det där. Varit tokig i dinosaurier och drakar sedan barnsben och det håller i sig än. :P
Men med tanke på att en reptil som husdjur är ungefär som att skaffa ett akvarium (se men inte röra) så undrar jag om det inte finns djur som hor har större glädje av ändå?
Oj vad neggativa alla va till att skaffa reptil till sitt barn… Bara jag som hade ideer på arter som är lämpliga. Menmen, jag tycker man kan hantera sina reptiler!
Självklart bör hon inte hantera den dagligen själv, men att ta ut den tillsammans nån gång är ju inge fel med.
I sommar kommer min o killes leguan få följa med ut tillexempel, se nått nytt, äta lite gräs, sola under ricktiga solen, kolla sig omkring, jag tror reptiler uppskattar sånt mer än vad man tror. Så länge de inte blir strässade såklart.
Poängen är ju dock att reptiler blir stressade av hantering även om dom accepterar det. Finns flertalet vetenskapliga studier på detta ämne.
Ibland kan det nog vara till större nytta än ondo att ta ut dem i riktiga solen. Jag brukar själv ha mina ödlor ute på balkongen på sommaren när vädret är bra. Dock så har jag inte vågat ta ut några regnskogslevande djur för jag vet inte hur jag ska lösa det med luftfuktigheten.
Och ibland så måste man ju hantera dem, vid storstädning och sånt där. Men att hantera dem bara för att det är kul och låta dem gå runt i ett hem med fel klimat är väl inte vad jag skulle klassa som bra reptilskötsel i alla fall.
#4 Som det redan svarats på, så kan 'nån timme' i veckan vara tillräckligt för att den ska ta skada. Sköldpaddor är itne byggda för att gå på golv, dels pga den lägre temperaturen som finns där, sedan pga att det är halt. (vet inte hur det står till med saken om man har mattor, men då kvarstår problemet med temperaturen).
Och i och med att reptiler inte är keldjur, eller djur som ska hanteras mer än nödvändigt (flytt, städ etc), så kan dom vara en besvikelse för ett litet barn som inte vet bättre, och tror att det är okej att kela med dom, utan att veta om, eller ha svårt att ta in, att dom kan bli sjuka av det.
Visst är även riktig sol bättre än lampor, men man får ha i åtanke varifrån reptilen i fråga kommer. Kommer den från regnskog, hur ska man då lösa det med fuktigheten? Att bara spraya vatten tror jag inte hjälper så värst, i och med att tropiska reptiler även andas in fuktig luft.
Väldigt bra, fortsätt :-D Jag tar åt mig allt och funderar vidare. Vi har tidigare haft majsorm och boaorm, men jag skulle föredra att ha någon form av vegetarian, eller på sin höjd insektsätare. Hur är det med kameleonter? Har sett att de har en på djuraffären i stan (svårt att missa eftersom vi MÅSTE titta på den varje gång vi är i närheten)
kameleonter är inga nybörjar djur . dom moåste ha droppande vatten att dricka o.s.v.
#7 Det handlar väl inte om att vara negativ, utan snarare vem man tar först hänsyn till här, djuret eller barnet. Jag håller definitivt med spahndrive i att det är olämpligt att låta en 6-åring ha och hantera en reptil även om det är en vuxen som har ansvaret.
Jag har själv en liknande situation på två håll i vår familj. Våra barns lillkusin är 4,5 år och alldeles otroligt intresserad av ormar, men helst vill han ju hålla i dem hela tiden och jag får trixa och trolla för att undvika för mycket hantering när de är på besök.
Min systers pojke är 11 och han är också jätteintresserad, så jag har givit honom en ettårig mexikansk kungssnok (L. m. thayeri) i 11-årspresent, men min syster har huvudansvaret. En 10-11-åring kan ta till sig vad man säger om vad djuret behöver för att må bra, men trots detta måste en vuxen styra ordentligt, annars tar önskan att hantera över.
En 6-åring har svårt att acceptera sådan styrning och det leder till konflikt över djuret, vilket i sin tur innebär att djuret kommer i kläm genom ett evigt kompromissande.
Min frus systers 4,5-åring har fått en stor petbox med riktig bakgrund och inredning i av mig och i den har han ett antal små leksaksormar. Han bär omkring sitt "terrarium" hela dagarna och visar upp vilka fantastiska arter han har. Det är på den nivån man får lov att köra med förskolebarn.
#8Ja men om man vänjer sitt djur att bli hanterat så blir den ju mindre stressad de gångerna den väl får komma ut och ex, sola på balkången… Den blir inte heller lika rädd när man har händerna i tarrariet och byter vatten, matar osv.
Sen säger jag inte att djuret ska vara ute i lägeheten hela dagen, men att få sitta med en stund då och då för att lära känna dig som ägare är ingen nackdel, men sen när man hafft djuret ett tag och den fattat att man inte är falig så har man den ju inte ute "i onödan". Och med barn så kanske hon inte kommer tycka de är like kul heeela tiden med ex. ormen och nöjer sig med att hjälpa till att mata och titta på den sen.
Att ha ett snyggt terrarium med bakrgund, vattenfall, mycke växter, större grenar och nån gråtta som hon får vara delacktig i och bästemma lite är ju oxå kul. Och när ormen känner sig hemma i terrariet och fått äta kan man börja hantera den lite, låta den bli van och sen har man den i sitt terrarium nästan hela tiden och förklara de för sitt barn att de inte är en leksak osv. ser jag inga problem med. Men de är min åsikt och erfarenhet.
#8 #9 De där med lufftfucktigheten ute löser man lätt med en blomspruta, bara att sprya lite då och då.
Och de här med tempraturen i lägenheten när vi pratar sköldpadda håller jag inte med om, den tar knappast skada av att vistas utanför terrariet 10min… med 4 graders skillnad. Och i mitt hemm är de fucktigt och varmt med alla värmelampor, öppna akvarier och växter överallt, vet inte hur du bor men hos mig är de ingen fara iaf.
#10 Ne kameljont är inge bra nybörjar reptil, kräver mycke fuckt och är väldigt kännslig. Dom är väldigt häfftiga och specilla men är svåra tyvärr.
#12 Hehe riktigt roligt att höra om den lille som springer runt med sin lilla burk.
De är ju en bra början.
I detta om hantering finns 2 läger.
Ett läger som inte tycker att man ska ta i sina ormar alls och bara låta dom leva i sin lilla skyddade värld och ibland bli attackerad och flyttad av en stor platt sak med 5 korvar på. Dessa kommer förevigt försöka bita de som stoppas in i deras "värld". Dessa kommer vara mycket svårhanterliga "oftast" och aldrig bli så vana vid händer.
Det andra lägret tycker inte heller att man ska plocka så mycket med sina ormar, men gör de i förebyggande syfte för att reptilen ska bli mer van vid hantering och inte behöva hugga en som en nåldyna så fort de får en hand inom räckhåll.
Jag tillhör nog mer kategorin nr 2 som tycker att man kan plocka med dem lite som små för att inte behöva få 2st stora tänder i handen varje gång man ska peta på dem när de är större.
Om man får dom som stora och dom aldrig varit hanterade så mycket innan så är nog skadan redan skedd och då är de lika bra att inte plocka med dem mer än nödvändigt.
Sen beror de ju även på miljön.
Plocka ut någon som vill leva i 90% fuktighet och 28grader, och ha den ute i sitt vardagsrum i 22grader i timmar är INTE bra.
Så de finns ju gränser och man måste alltid tänka på djurens välmående.
#14 tack nån som är på min sida och förstår… haha.
Ja exakt de är inte som att man hanterar sina grodor eller kameljonter som är känsliga och kan ta stor skada av just temp och fucktighets skillnader. Lite vett har man vell.
Jobbigt att börja prata om sidor hit eller dit. Jag tillhör dem som plockar mycket lite med mina ormar, en del tar jag i kanske max 3-4 gånger per år och jag tror inte ett smack på att jag kan få en solitär varelse att "lära känna" mig.
Jag har just nu en enda orm av 18 som inte är lätt att hantera, den är född här hemma, så jag har sett att den har varit sån från dag 1 och kommer alltid att vara sån. Alla andra ormar jag har, är hyfsat lätta att plocka med, en del är lite nervösa första minuten, men lugnar sig fort, andra är lugna redan från första stund. En del kommer fram när jag kommer in i terrarierummet, andra gömmer sig
Jag skulle säga att det handlar om individuella skillnader i humör och beteende, precis som det gör mellan olika individer av vilket djurslag som helst, människor inkluderade. En del är nyfikna, snälla, andra skygga eller tjuriga.
Man kan möjligen vänja en orm så långt att den lär sig att den inte ska bli uppäten när jag tar i den, men utöver det är det snarare hur jag hanterar än hur ofta. Då menar jag förstås ormar som över huvud taget går att hantera på ett ofarligt sätt. Vissa arter ska man kanske låta bli att ens försöka ta i, exempelvis vuxna jätteormar eller giftiga arter.
Man kan aldrig lita på att en orm som hanterats mycket och alltid har varit lugn och snäll ska vara det nästa gång.
Därför menar jag att det bara är naivt att tro att om jag exempelvis har en liten nätpyton som jag hanterar mycket och "vänjer", så kommer den att växa upp och bli en hanterbar jätteorm. Man kan helt enkelt inte dra såna slutsatser i beteendet hos ett djur som har en hjärna i storlek som en vanlig gul ärta.
Helt rätt Peter.
Jag menade inte att man kan få en orm tam och 100% attackfri bara för man plockar med den.
Men att den kan som du säger "känna att man inte vill döda den" när man stoppar in handen för att ta ut något eller måste plocka ut den av någon anledning.
Man kommer aldrig få en orm till att aldrig bita eller göra utfall, men jag tror att man kan minska de genom att på någotvis få den att "lära sig" att man inte vill något illa. Givetvis kommer man bli biten flera gånger, men kanske inte lika många gånger.
Och precis som du säger så ska man inte tro att en 70cm pyton kommer vara lika snäll och inte bita en eller slingra sig runt en och krama ur en som en tandkrämstub när den en dag är 3-4m.
#17 Ja, det beror rätt mycket på vad för slags reptiler man har. Jag som enbart sysslar med kungssnokar, har bara blivit biten en enda gång av en vuxen individ under de dryga 30 år jag har haft såna och det var ett misstag av ormen. Jag sträckte fram mat i pincett, men ormen missade maten och tog mitt pekfinger.
Nykläckta kungssnokar bits och mäskar, men det behöver man inte bry sig om. Om man istället sysslar med exempelvis regnbågsboa eller trädgårdsboa, får man räkna med att bli biten ibland trots att djuren kan verka lugna.
Du har ju ett bra skräckex. när det gäller hantering och din gamla tigerpyton, Peter.
#16 Jag håller ändå inte med. Jätte ormar kan visst bli "trevliga" om man hanterar dem under uppväxten. Har ett exempel.
Min pappa köpte en tigerpyton på ca 3 meter, den va halv van vid hantering när han fick den och han höll på med den. Sen fatta ormen att om man vid varge hanteringstillfelle klappar på den på samma sätt varge gång vet den att de inte är mat på gång och fattar att de är dax att röra sig. Han kunde tilloch med bada med den (de va mer en kul grejj än nödvändigt då den hade 1000 liters basäng i sitt terrarie). Sen vart den 5 meter lång och vägde 96 kilo med åren och de va ändå okej för pappa att gå in i terrariet, med en sopkvast och kviv i bältet såklart man vill ju vara säker och i sällskap med nån. Och inget hände, han kunde gå in och spola rent utan att ormen brydde sig.
Jag tror att om pappa alldrig tagit i tigern, så hade han inte kunnat gå i terrariet ostört, då hade han hafft en aggresiv orm som sett honom som mat eller hot. Sen flytta tigern till ölandsdjurpark för pappa tyckte den vart förstor, hon dog tyvärr 2003 tror jag, för hon kunde inte lägga äggen…
Min och killens leguan är oxå ett bra exempel. När vi fick honom va han gätte srässad, man kunde inte byta vatten, mat eller gå förbi utan att han fick flipp och hoppa in i rutan. Så vi lät honom gå in terrariet hitta solplattsen, maten, bajsa och sen när han värkat finna sig till ro i sitt nya hem (va fortfarande rädd för oss) så börja terrapin! Sitta och titta på honom så han fatta att de inte va nån fara, öppna terrariet satt med handen inne tills han inte vart rädd för den, pilla i matslålen och hålla fran ett salladsblad som han tillslut våga äta av, peta lite på honom, lyffta upp honom (ibörjan gilla han de inte alls), sen när de inte va så farligt så kunde vi med lätthet öppna terrariet, ta honom lyffta med honom till badkaret och han fick sitt långbad utan problem! tänk då om vi inte hade gjort allt dedär då hade han ju fortfarand vart rädd och strässad varge dag när man sätter in handen och ska byta mat och vatten. De gångerna han ska ta långbad hadde ju vart hämmska för honom… Så ja även här tycker jag att hantering är väldigt lämplig. För han vart ju bättre. Sen när han blir könsmogen är de en annan sak, då kommer han bli dampig igen och kanske inte kan va med på samma sätt om han inte axepterar oss igen.
Så jag tror att reptiler förstår mycke mer än vad du tror, bara för deras hjärna är som en ärta betyder inte de att dom är dumma.
Som sagt de är min erfarenhet och åsikt du värkar ju ha en annan och bra, då får dina djur ha de som dom har de och mina har de som dom har de. Mina mår bra och dina mår bra.
Jag vill inte att nån ska tro att jag är nån dumm brud som tar upp min ödla för
"lille Floyd tycker de är sååå kuul att vara med i soffan, jaa dåå tv är ju gätte kul för reptiler…"
För så är de inte. Jag hanterar mina reptiler för att underlätta sköttseln och minimera sträss vid vissa tillfällen.
Tänk om jag har en ex, en orm som jag aldrig rört, sen blir han sjuk, han kanske värgar äta, får nån sjukdom som måste behandlas, HUR bra är de då om jag heltplöttsligt måste slita ut honom från terrariet tvinga upp munnen, hålla fast honom och trycka ner nått i halsen på honom, hur skulle inte den strässen och rädslan påvärka hans välmående när han desuton är sjuk och måste återhämta sig från den obehagliga upplevelsen.
Ne då tror jag mer på att om han va "van" vid hantering att allt de hade gått mycke fortare o smidigare och att de inte hade vart lika strässigt och påfrästande för ormen.
jag har inte mina sköldpaddor på golvet,men däremot är jag ofta på golvet vid deras bostad och sitter,jag pratar mycket med dem och när jag kommer med maten kommer de knallandes och ser vad som bjuds,kanske barnsligt men jag pratar med alla mina djur mycket,så man kan umgås på olika sätt.
#22 De är ju gätte bra, de är inte barnsligt jag gör oxå de men de är bara för vi tycker om dom och visar de!
På min skola hade vi en gulfotad skogssköldpadda som bara ville bli matad när han skulle äta, ganska lusstigt. Han åt inte annars.
En dabbagam med lås på terrariet kanske? :-P Dabbagamen är snäll, rubust, rolig att titta och hålla och bits inte? En är de ju vegeterianer och är inte svåra att fixa rätt microklimat till? Jag är nybörjare med ödlor, och har två leopardgeckos och en dabbagam (ska införskaffa en till när nytt terrarium byggs och dabbis är 100% könsbestämd) och jag tycker dabbagamen är en mycket med "nybörjarvänlig" ödla än leopardgeckon speciellt om man vill hålla i ödlan utan att känna att ödlan kommer gå sönder, tappa svansen om man gör fel eller annat.
Har man lås på terrariet kan ju barnet inte ta ut ödlan och börja leka med den, utan kan tas ut och handeras under uppsikt och kontrollerat. 
#24 tack! Du hade inte glömt vad tråden handlade om ;-) (ni andra, jag struntar i om era ormar är handtama eller inte…)
#25 sorry om de vart OT… Va inte meningen när jag skrev från början.
;-)
Jag skulle vilja rekomendera antingen någon typ av gecko (leopardgecko, dagegecko, grottgecko, crested gecko osv.) .
Eller dabbagam eller skäggagam.
Alla dessa är enligt mig ganska enkla att ta hand om och jag tycker definitivt att en 6-åring kan ha en reptil eftersom ansvaret ligger på dig helt och hållet.
Om hon nu gillar ormar så är ju majsorm ett bra alternativ men den äter ju inte insekter som ovanstående djur gör. :) Förutom dabbagamen då som är helt vegetarisk.
Angående hantering av reptiler så tycker jag inte att man ska hantera dem i onödan, men det var inte det som tråden handlade om.
Om ni vill diskutera det så skapa en ny diskussion här eller läs isdrakes klistrade tråd på Zoonen.
Lycka till TS! :D
Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!
#25 Jag ber om ursäkt för att jag fortsätter OT, men jag vill gärna replikera.
#19 Ja det var ingen kul erfarenhet, jag har fortfarande ärr i handryggen efter den pärsen trots att det gått över 30 år, men ärren syns numera bara när handen är solbränd.
#20 Det finns andra exempel och jag tror att liknande händelser som den nedan är vanligare än det du beskriver, även om det i just det här fallet blev svåra skador i ansiktet.
En kompis hade en tigerpyton (Python molurus bivittatus). Han köpte den som liten juvenil och när den var 10 år var den 4 meter lång. På den tiden plockades det med reptiler på ett helt annat sätt än vad som rekommenderas idag, men hans tigerpyton ansågs av många i vänkretsen som ett under av välartighet trots sin massiva storlek.
En dag skulle han göra något i närheten av ormen och den högg min kompis i ansiktet. Som tur var i oturen, släppte ormen direkt, men massor av tänder satt kvar i ansiktsvävnaden och det blev rätt många operationer innan killen var återställd, men ärren gick aldrig bort. Han lever inte längre, men han litade aldrig på någon jätteorm mer.
#25 Jag ser ju att du inte vill vika ner dig och vänta några år, så om du ska skaffa en ödla till exempel, leopardgecko eller dabbagam, så rekommendera jag att du köper den som ett familjedjur, snarare än att du köper den till din 6-åring även om du i det fallet skulle ha huvudansvar. På det sättet är det låttare att implicera regler för kontakten med djuret, exempelvis att ni alltid utför hantering tillsammans.
Dabbagamen är en bra nybörjarödla, tänkte inte ens på den. Men den är ju trevlig, äter sallad, blommor och frukter. Ligger och solar på dagarna och är mycket framme, kul att ha flera av! Hanen får gula och röda nyanser lite här och var och honorna mer mörka, jättefina! De är kul oxå när hanen ska impa på sina damer.
En hane och två honor skulle bli en bra grupp =)
Vad är dabbagam? Det är rent förkastligt att rekommendera ett släkte av ödlor (17 st arter?) och sedan komma med ett påstående att detta skulle vara bra nybörjardjur. Det är lite som att rekommendera att kungssnokar är ett bra nybörjardjur och sedan börja beskriva färgen på släktet som något som skulle gälla för alla arter.
#31 Vad menar du? Att vi skrev det svenska namnet och inte det latinska?
#32 Antagligen menar han att det finns omkring 10 arter av dabbagam.
Peter slår huvudet på spiken, dabbagam är ett namn på ett släkte av ödlor (Uromastyx) bestående olika arter (reptiles database listar 17 st, och det gör även Wilms i On the phylogeny and taxonomy of the genus Uromastyx) och inte på en enskild art. Det går av denna anledning inte att rekommendera dabbagam som nybörjarödla eftersom man då alltså rekommenderar ett helt släkte av ödlor som både innehåller "enklare och svårare" arter. Det går självklart inte heller att beskriva en färg som något som skulle gälla för hela släktet.
Vill man alltså rekommendera en art så får man se till att precisera vilken art det är man pratar om och först därefter kan en diskussion angående frågan om detta är en lämplig nybörjarart eller ej ta sin början.
#29 jag läser med intresse allt och har inte bestämt mig än. Finns ingen anledning att "vika sig" eftersom jag inte har någon bestämd åsikt ännu. Samtidigt vill jag bara nämna att jag inte är helt novis på området. Har haft rödörad vattensköldpadda som barn (ovanligt va? Hehe), majsorm, boaorm, råttor, marsvin, kanin, hästar, en hund och ett brinnande djurintresse genom hela livet. Dessutom älskar jag fakta och information och går alltid in helhjärtat när jag gör något sånt här :-)
Och ge mig gärna mer info/fakta om den sorten av dabbagam som är aktuell, ni som kan detta :-)
#34 herregud… Aa för jag mena att hon skulle ta hela släcktet!
Jag tänkte mer att hon är nydörjare på ödlor och ingen nörd som oss och de ger nog inte henne så mycke om jag ska sitta här och snacka latin. Säger man dabbagam så förstår man ju vilken ödla man menar. SEN är de kanske läge att snacka art.
Nämn några vanliga lätta arter då? komm inte här och gnäll på andra utan att göra nytta själv och bidra till trådens ämne.
Här är en bra hemsida där de står om de messta.
http://www.horsfieldii.com/dabbagam.html
#37 Nu får du nog lugna ner dig. Det där språket och den attityden accepteras inte!
Visst är det relevant att snacka art när det finns 17 olika inom släktet, varav ett antal är mycket svårare att hålla än de eller snarare den art som är lättast att både införskaffa och att sedan sköta om.
Om jag förstått saken rätt, är den marockanska dabbagamen (Uromastyx acanthinurus) den som oftast hålls som terrariedjur och den borde därmed vara den lättaste att hålla (om man nu kan tala om lätt i sammanhanget, jag har ingen egen erfarenhet av dabbagamer).
#38 de är inge fel på min attetyd?, de är nog mer hur du väljer att tolka den.
Ja jag har oxå fattat de som så, de flässa som jag känner som har dabb har acanthinurus. Välldigt fina!
Nu hitta jag en till bättre sida till ts om dabb värkar intresant, här stog de mer om denna art.
http://www.reptisite.se/faktablad/faktablad/105-faktablad-uromastyx-acanthinurus-marockansk-dabbagam-
#38 Den attityd du skrev med i inlägget #37 är inte okej. Jag är Medarbetare här och har till uppgift att se till att alla håller sig till de Skrivregler som finns för sidan.
Därför ber jag dig att hålla dig lugn och skriva utan såna utbrott i fortsättningen.
#40 men snälla de va ingen utbrott? jag är inte ens irriterad. Jag har bara ett visst sätt att prata/skriva på som kanske ger dig den uppfattningen. Är uppvuxen i hässelby om de kanske förklarar saker bättre haha. Ne men skämt o sido, jag skriver inte så bra pga många facktorer, dysselexi och så pratar jag inte så "koreckt" och många tycker jag andvänder grova ord när jag pratar men de är inte meningen. Säger bara vad jag tycker inget illa menat.
Åter till lämpliga djur!
Bibbrongecko, pachydactylus bibronii, jag har en själv och tycker han är väldigt rolig. Klättrar runt på alla matrial i terrariet och är snabb, rolig att mata (vilket din dotter säkert oxå kommer tycka), de är en inseckivor så mjölmaskl, syrsor med lite kalk på, man håller ex. mjölmasken med pinssett så kommer den fram och hugger glatt! De är en ödla man inte hanterar alls, min bitts mycke om man har fingrarna i terrariet men de får man ta, gör inte så ont. haha. Den är torrlevande oxå så lättskött skulle jag säga att den är, men jag blomsprutar på honom några gånger i veckan och när de är dax för ömms.
Jag menade Uromastyx acanthinurus, men jag kom inte ihåg hur det stavades. Förlåt, ska ange latinska namnet nästa gång.
Men jag tycker att Uromastyx acanthinurus är en bättre "barnödla" än vad en geckoödla är (då räknar jag också in leopardgeckon) eftersom att jag själv är nybörjaree och har både Uromastyx acanthinurus och leopardgecko. Leopardgeckon kan bitas, släppa svansen om den blir väldigt rädd, köpa insekter någon gång i veckan… Uromastyx acanthinurus är som sagt mer robust och mycket trevlig att hålla i. Den tappar inte svansen om den blir rädd, och den är vegeterian. Dabbagamen är även dagaktiv vilket passar perfekt om man vill ha en familjeödla, medans leopardgeckon är vaken om skymning/natten.
Mina tankar, och andra uppfattar kanske leopardgeckon som en bättre nybörjar och barnödla.

Jag vill slå ett slag för den blåtungade skinken som förstaödla. Himla trevliga djur som är "lätta" att sköta rätt.
Ts, kanske ingen reptil, men jag hade nog skaffat Klockgrodor :) fast meningen var kanske att det skulle se ut som en dinosaurie elr drake? ;)
-Rasmus 🌈
#44 Amfibier ränkas väl som reptiler? eller :-S
#45 Nej inte som reptiler, men som herptiler, samlingsordet för både reptiler och amfibier.

#46 Jaha då har man lärt sig något nytt! Jag har undrat vad skillnaden var ;)
När man är inne på grodor osv så kanske även afrikanska jättesnäckor vore intressanta?
Grodor älskar hon, men snigel(jävlar) har vi så många i trädgården att det inte går att undvika att trampa på dem. Finns det inte någon ödla som gillar mördarsniglar? ;-P Skämt åsido så hade de en sån där jättesnigel i djuraffären för ett tag sen. Den var ju fin, men ganska tråkig väl?
Nu tänker jag vara lite av en besserwisser, men om sniglarna har skal, så heter som snäckor :) Snäckor har husvagn, sniglar är hemlösa typ
Vet inte hur det är med sniglar just, men gillar inte igelkottar snäckor? Kanske försöka locka en igelkott familj till eran trädgård som kan äta upp dom :P
Jag har själv ett gäng jättesnäckor, och dom är faktiskt faschinerande djur. Dom sover visserligen hela/större delen av dagen och vaknar när det börjar bli mörkare. Men när dom är vakna så är det intressant att sitta och titta på dom när dom krälar omkring på glasväggarna i terrariet, undersöker alla objekt, undersöker varandra till och med.
Fast något man bör tänka på med dom, är att man får se till att torka av terrariet från allt slem dagligen, innan det hinner sätta sig ordentligt så att man får skrubba. Samma sak med deras skal, att man bör göra rent dom med en fuktig trasa någon gång i veckan. Dom är lätta att ha att göra med, men dom är lite… stökiga av sig.
Älskar hon grodor så kanske det skulle kunna vara något, åtminstonde kanske när hon blir äldre och har lite mer kunskap, i och med att grodor (i mina ögon) är ännu mer olämpliga att hantera än en ödla. Håller man inte i grodan ordentligt, så kan den skutta iväg, och kan då landa illa.
Nu blir det OT men jag tänker bemöta Theraphosa sen också.
Det är svårt att rekommendera reptiler. Ifall du står för all skötsel så kommer du antagligen klara av långt fler arter än det du ser i den vanliga djuraffären. Det handlar nog mer om vad ni faktiskt är intresserade av.
Två ödlor som alltid rekommenderas för nybörjare är leopardgecko och skäggagam. Men i ärlighetens namn så tycker jag mina taggsvansvaraner är mer lättskötta än skäggagamer. Man slipper stå och hacka den där avanacerade sallad varje dag samtidigt som man får en mer vacker och aktiv ödla.
Leopardgeckon tror jag inte passar er. Den kommer ligga gömd och sova hela dagen vilket jag antar kommer vara ganska trist för din dotter. Tror ni gör bäst i att satsa på ett djur som är vaket på dagen.
Vad är du/ni själva intresserade av för reptiler? Saker att utgå ifrån kan vara hur stort djur ni vill ha och då framförallt hur stort terrarium ni kan tänka er att skaffa. En annan sak att fundera över är ifall det finns något speciell miljö ni är intresserade av. Eftersom det är hobby-djur så tycker jag att det visuella terrariumet också är en viktig del.
#20 Fast det där du beskriver är ju något man kan uppnå utan att pilla på ödlan.
Min erfarenhet är att alla mina ödlor efter en tid accepterar händer trots att jag i princip aldrig hanterar dem. Även min Varanus prasinus som ska vara en väldig skygg art tillåter mig att ha händerna aldeles i närheten av honom.
Eftersom man är i terrariumet och fixar nästan dagligen (mata, blocka skit osv) så vänjer sig djuren att man är där. Jag upplever att mina ödlor ser detta som något positivt när man öppnar terrariumet (finns ju en chans att får mat). Alla ödlorna visar intresse och kan komma fram när jag öppnar utan någon träning.
Det här med att hantera (stressa) en reptil regelbundet för att den vid något enstaka tillfälle ska vara mindre stressad än vad den annars skulle vara känns väl inte helt rätt eller? Är inte det som att sticka ett barn med en nål varje dag för att barnet ska ha lättare att ta en spruta när h*n behöver det?
Sen förstår jag inte hur du menade när man tar ut en regnskogslevande reptil utomhus. Att spraya den lite då och då höjer väl knappast luftfuktigheten? Den kommer forfarande att andas in för torr luft. Däremot kanske det går att lösa om man har en utomhusbur där det finns en rejäl luftfuktarte. Den kanske klarar av att hålla luftfuktigheten uppe lokalt.
#52 Ne, att jag kan lyffta upp honom utan problem är ju för jag har gjort de många gånger och för han är van vid de. De hade han inte vart om jag bara hafft händerna inne och fixat med mat o vatten.
Självklart vänjer de sig som du säger men just själva hanteringen känner jag är nödvändig med min leguan. För jag vill inte ha en två meter lång ödla på 7-8 kilo som ska pisska med svansen varge gång jag ska bada honom ordentligt tack.
I sverige är de ju inte torrt ute på sommeren iaf och jag tror inte att min leguan kommer dö eller må dåligt av att inte andas in perfeckt lufft i nån timme med tanke på hur transporter, hur de tidigare vart för honon osv med just lufftfucktighet. De är ju skillnad på om han va vildfångad och nyss komm från regnskogen då hade jag behandlat honom annorlunda för den leguanen skulle vart kännslig. Jag tror att djur som lever i fångenskap inte är lika kännsliga, men självklart ska han ha de så likt de natuliga habitatet och klimatet som möjligt och de har han, han ska absolut alltid ha de fucktigt, valmöjligheter och bästa kvaliteen på mat vilket han får, och de gånger han är utanför terrariet så är fuckten lika som i terrariet och annars är han i badkaret med massa vatten.
Inget att klaga på tycker jag, för du själv säger ju att dina djur har vant sig med dina händer, att du själv låter dina skäggisar vara på balkongen, så vad är problemet? Du och jag gör ju samma sak med våra djur….
#53 Hur har det tidigare varit för honom med luftfuktighet? Ju mer en tropisk ödla vistas i torrt klimat, ju större risk är det att den blir sjuk. Och det är inget som säger att bara för att den är ute ''nån'' timma ett par gånger i veckan (hur många timmar är egentligen ''nån timma''?), så betyder inte det att den blir sjuk imorgon eller om en vecka.
Sedan är det lustigt att du skriver att du inte TROR att din leguan kommer dö eller bli sjuk… och du TROR att CB leguaner är mindre känsliga än WC leguaner.
Hur kan du tro det? En leguan som är fångenskapsuppfödd är knappast mer tålig mot torr luft, än en som är vildfångad. Vi har inte haft leguaner som husdjur så pass länge så att vi har lyckats avla bort deras känslighet mot torr luft. Det tror jag inte lär hända inom den närmaste tiden heller…
Säger inte du emot dig själv nu? '' men självklart ska han ha de så likt de natuliga habitatet och klimatet som möjligt och de har han, han ska absolut alltid ha de fucktigt,'' och tidigare så har du skrivit att du inte tror att din leguan lär dö eller bli sjuk av att andas torrare luft någon timme.
Du har även skrivit att när han är utanför terrariet så är fuktigheten lika hög som inne i terrariet. Hur kan du vara säker på det? Har du med dig en hygrometer när ni är utomhus?
Och nej, att ta ut en ödla som härstammar från torrare områden (skäggagam t.ex), jämfört med en regnskogslevande ödla, är inte samma sak.
Nu vet itne jag hur hög luftfuktighet vi har i sverige i genomsnitt under sommaren, men når den verkligen upp till/över 65%?
Och hur är det vintertid? Får ödlan vara ute 'nån timma' då också (fast inomhus då såklart)?
#54 herregud…
Gumman, DU vet inte hur jag bor. Rummet där leguanen har sitt terrarium så finns de öppna akvarium, växter överallt och hans terrarium är så pass stort så värmelamporna som är till hans terrarium värmer upp hela rummet. Och ja jag har lufftfucktsmätare, vilket är självklart när man har reptiler?
Du har ju inte äns läst vad jag skrivit, I BÖRJAN NÄR JAG FICK HONOM så fick han va ute då och då för att bli van vid hantering, (10min åt gången max) i detta rum som är nästintill som i hanns terrarium. MEN NU NÄR HAN ÄR VAN så får han bara komma ut när de ska bli helrent i terrariet eller när han ska ta långbad för att få bort ömmset. vad är felet i de? Jag vill inte ha en arg ödla som pisskar med svansen och han skada sig eller mig.
I stressfacktor tänkte jag mer där, skriviet till Isdrakee. Klimatmässigt så vet jag mycke väl vart de båd olika arterna kommer ifrån.
Varför skulle jag ha den ute nån timma inne? inte specielt kul för honom men ute tror jag att han skulle uppskatta att äta gräs och sola.
Flertalet av er i den här tråden är ju bara uppenbara hipsters som vill överlysa andra med er "otroliga" kunskap. TS verkar ju själv relativt van vid reptiler och som hon(?) skrivit är det hon som kommer att ha ansvaret över djuret. Att djuret tillhör 6-åringen är symboliskt och innebär inte att hon kommer pilla på djuret 24/7 man sätter väl förfan.gränser. Ni snackar som att en 6-åring är förståndshandikappad? Sluta gnäll. Skaffa nån mindre ödla eller orm som bara har en livslängd på ett par år, ha lås på terrariet i säkerhetsfall. En sköldpadda lever ju typ i 25 år och din dotter kanske tappar intresset inom överskådlig tid. F.ö. kan jag rekommendera salamander om det inte är petnoga att det inte ska vara amfibie. Min lillebror fick en gulbukssalamander när han fyllde 6 år och det gick finfint. De ska dessutom ha rumstempererat så inget krångel med sånt.
#45 räknas spindlar till reptiler också?
#57 ne de räknas till leddjur =)
varför är dom på reptiler iFokus då
För reptiler i fokus borde igentligen heta terrariedjur eller nått
#59 Flertalet reptilintresserade gillar också amfibier, fiskar, mollusker och leddjur.
#61 fast fisk och mollusker har ju en egen flik här. Akvariefisk.
Det var nog på gång redan strax efter start av den här sidan att byta namn till TerrariedjuriFokus, men det kom av sig.
#63 jaha, tycker de skulle passa bättre. Eller om man gör en egen av leddjuren och kallar denna för herptiler =)
#62 Jo jo, bara konstaterade (:
Håller med, lite rörigt här med så många sorters djur "i fokus" så det kanske skulle underlätta.
Vet ni? Jag skiter i djur ett tag till
Hon kan ju få nån plastdinosaurie istället, hehe. Känner att jag inte riktigt orkar engagera mig så mycket som behövs. Dessutom skulle det vara jobbigt när hon har kompisar här, av nån anledning är hennes kompisar sjövilda och hennes rum ser ut som ett slagfält efter att de varit här…
Får se om jag får mera inspiration till nästa år. Bra idé med kortlivade djur btw ;)
#66 de låter bra! hon kan få en ödla eller orm om nått år ist kanske