Reptiler iFokus

Reptiler

theraphosa
2012-01-31 11:10
0

Anolis roquet? Tror jag såg de på mässan i stockholm som va i helgen… Inte helt säker. Men kolla runt på repti oxå så kanske du hittar nån som har =)

Mantissa
2012-01-31 11:39
0

Nu var jag otydlig, ser att det även finns arter som är blå i vildformen. Men jag är intresserad av en grön anolis (anolis carolensis) som saknar gult pigment = blå anolis:)

theraphosa
2012-01-31 14:48
0

jaha okej :P

Mantissa
2012-01-31 15:03
0

Har förövrigt läst någonstanns att det ska förekomma gula anolisar ibland. Altså de som saknar blått pigment. Hos leguanerna är det väll så att om man parar gul + blå så får man vit avkomma? Undrar om det är så på anolisarna också.

theraphosa
2012-01-31 15:31
0

Jaha de har jag inte hört om, har dock lite svårt för morpher (missbildningar) men själv har jag en röd leguan men de finns röda i de vilda så jag anser de vara normalt. Men de där med vitt lät lusstigt, har aldrig sett eller hört, de brukar ju bara bli vita om de är albino.

Hmm ska försöka söka i de där, vart nyfiken.

Mantissa
2012-01-31 15:35
0

men det finns ju vilda blå anolisar också, även bland de gröna. Gula med om det jag läst stämmer. Men ofta blir de ju tagna av rovdjur ganska fort.

Själv tycker jag färgmutationer är helt okej. Det skadar inte djuret i fångenskap. Men att avla på rena missbildningar (typ persernäsor på katter) är en annan sak. Men även där finns gråzoner.

theraphosa
2012-01-31 15:45
0

jo jag vet de finns blåa arter och så kan ju den gröna variera lite men att man med flit avlar på nått som de inte ser ut i de villda har jag svårt för. Men de är ju min åsickt.

Jag hittar inget på internett om avel. Men den blåa som jag mena är en anolis roquet summes alltså en underart av anolis roquet.
Men de kan ju va lite som du säger, att om man korsar vissa individer så stärks vissa gener och man får fran blåare hos en carolensis för nån individ är lite blåare/saknar gula pigment.

Mantissa
2012-01-31 15:53
0

Detta är ett citat från ett amerikanskt forum ang blå morph av grön anolis:
"The ones with blue "eye shadow" are fairly common. I was able to find a possible location for a colony of Blue Phase Green Anoles in Georgia but it is illegal to collect native fauna in that state. From that information, and some other, it should be possible to breed them and get a completely blue bloodline. The trait is a spontaneous mutation as are some other A. carolinensis color morphs and are a purely recessive trait. Breeding two of them together should produce all blue offspring. I’ll have to do some serious collecting when the weather warms up along the coast. Actually, Green Anoles can be found about 30 miles south of here in Uhwarrie National Forest. Strage that they haven’t made it as far north as Greensboro"

Om detta stämmer finns det blå kolonier i det vilda.

theraphosa
2012-01-31 16:03
0

hmm aa de värkar ju finnas populationer i de vilda om de stämmer, men att korsa en vild blå med en morph i fångenskap ger vell ändå en morph? aja snurrigt de där. Men om de nyligen är hittade i de villda så kommer du nog få vänta ett tag på en underart men morpher värkar finnas, kanske inte så vanligt i sverige.
Men jag vill minnas att jag såg ett par gröna som va blåa eller om de va en blå art, 1700 st kossta dem… Ska lusska lite i de där.

Mantissa
2012-01-31 18:30
0

Fast de blå är ingen underart utan en morph fast i det vilda. En morph som jag förstår det är ett anat ord för en mutation i färganlaget, och inget man skapat på konsgjord väg. Och olika spontana mutationer är grunden till alla underarter och i förlägningen alla nya arter.

theraphosa
2012-02-01 14:49
0

Nja sker de i de vilda så blir de ju tillslut en underart om individerna som blir blåare väljer att para sig bara med varandra och lever i ett område med framgång. De kan ju hända att en gulare föds men om den inte klara sig i den gröna skogen så kommer den ju bli uppäten, medans de blåa kanske smälter in väldigt bra i vissa nyanser av grön och de ger dem i fördel och därför kommer de klara sig och bara välja att para sig med varandra. De är ju så alla olika underarter av ex anolis rouget kommit till.

Men om man i fångenskap uppmuntar den gulare nyansen och väljer att avla på den så de blir väldgt gula tillslut så är de en morph för de är inte natuligt.

[spahndrive]
2012-02-01 17:13
0

#11 Starkt tvivelaktigt, om de trots att de finns i samma område inte parar sig med varandre kommer det inte bli en underart utan istället en egen art.

theraphosa
2012-02-02 09:14
0

#12  nja för till en början så är de ju bra fergen som skilljer dem åt, men till slut efter många många generationer så kan de bli en egen art om gener och amatomi osv har ändrat sig mycke till skillnad från den de härstammar ifrån.
För nu till en början så är de ju en grön anolis som blivit lite blåare med eventuel framgång. 

Ex, galapagos finkarna som från början va samma art men uväcklades på olika sett för bla. födan va olika på de olika öarna (nebbarna ändrades) blev egna arter.

Anolisen i den här frågan har ju bara en annan nyans på sitt skinn, och om de parar sig med varandra och håller de så och lever på samma områden, samma klimat och äter samma föda som de gröna kommer förbi en underart.

Mantissa
2012-02-02 10:44
0

okej, men hur blir det om anolisarna själva inte bryr sig om färgen? De kanske inte ens ser skillnad på blått och grönt. Då kommer ju några procent bli blå, men de flesta gröna. Kallar du det en art/underart då eller en färgmorph?

[spahndrive]
2012-02-02 12:55
0

Om det inte finns någon barriär, det rör sig allså om samma population, de parar sig med varandra under samma tid osv så skulle jag säga att det är en naturlig variation s.k. polymorfism. Om man sedan vill välja att kalle det färgmorf eller ej är ju lite beroende på svengelskan.

I detta fallet är den bild du länkar till däremot varken underart eller ex. på polymorfism utan en egen art, nämnligen Anolis gorgonae, en art som endast hittas på ön Gorgona. Den ska vara ytterst sällsynt även i utbredningsområdet och är start hotad. Den lär med största sannolikhet inte förekomma i svensk hobby.

theraphosa
2012-02-02 14:24
0

#14 Ne för underarter parar sig bara med varandra. Men vägen dit så är de en grön anolis med blått skinn, polymorfism som spahndrive säger, och i de "stadiet" så kan de para sig med gröna och blåa.

Men morph är ju en genetisk mutation, de vi gör i fångenskap med ex leopardgecko. Så man kan inte säga tt de är samma sak…

Mantissa
2012-02-02 14:28
0

Jo, för mutationer förekommer naturligt. Det är visst samma sak. Man kan inte tvinga en gen att mutera så vitt jag vet. Den uppkommer naturligt och sedan kan man välja att förstärka den genom medveten avel. Det är inte konstigare med en vild blå anolis än en albino delfin. Ibland händer det bara spontant.

theraphosa
2012-02-02 14:31
0

jo de är ju de jag säger och när de händer i de vilda så heter de polymorfism och när de (med inavelns hjälp) häner i fångenskap så heter de morph.

[spahndrive]
2012-02-02 14:50
0

#16 Underarter parar inte sig med varandra i vanliga fall, men däremot kan de göra detta om barriären försvinner.

Polymorfism har inget med underarter att göra utan är naturliga variationer inom en art. Som ex. kan man ta prickig och svart jaguar, svart och vit större björkmätare osv. Dessa är alltså varken olika arter eller underarter utan tillhör samma art.

#18 Det heter fortfarande polymorfism, dvs poly= flera morf=form. En variant kallas alltså morf oberoende om det är i naturen eller i fångenskap.

theraphosa
2012-02-02 14:54
0

"#16" exakt vad jag sa….

"#18" så har jag inte förstott de när jag läst om avel och morpher.