Fråga om petbox och förvaring av juvenil
Läst på de flesta sajter att många har sina majsormar i en petbox det första året istället för terrarium. En rent spontan fråga kring det då jag inte finner ett svar är - Hur tusan håller man tempen på en bra nivå i en petbox!? Först och främst är dom ju inte så värst stora innan ormen kommit upp i storlek (menar då att en värmekälla skulle med all säkerhet värma upp HELA istället för bara en sida), sen är dom i plast vilket lär smälta med lite otur.. eller?
Kräver inte juveniler samma temp och möjligheter till värmeväxling som en vuxen majsorm? (sval sida/varm sida). Är det verkligen så "simpelt" att man har lillen i en petbox i rumstemperatur det första året?
Det går iofs att fixa värmezoner även i en större petbox men det är besvärligare inte direkt pga material (det tål en del) utan av storleken. Enklast löser man dock detta genom att man håller djuret i en optimal temperatur för arten i fråga. Gör man detta finns det inget krav på olika temperaturzoner (Detta gäller inte för ormar och ödlor som hålls vid en konstant temperatur, som är lika med deras optimala kroppstemperatur.).
Jag tycker inte att det är svårare att åstadkomma en svalare och en varmare sida i en petbox. Jag brukar ställa fyra mindre petboxar ihop med ett av hörnen över en 14 W värmematta. Då blir mellan en fjärdedel och en tredjedel av boxens bottenyta uppvärmd, beroende på vilken storlek på petbox det handlar om, exempelvis 18 x 11 botten, eller 30 x 20 botten. Jag har alltid värmemattorna kopplade till en dimmer.
I petboxarna har jag ungefär samma inredning som i terrarierna, fast i mindre storlekar, en liten fuktbox, en mindre vattenskål, ett par mindre barkgömslen, någon mindre sten och någon liten gren, samt en liten plastväxt. Inga problem.
Jag fick ju hem min lilla majsorms hane för cirka 2 veckors sen som är 5 månader, han har fått flytta in i sitt terrarium :) Det funkar ^^,
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower