Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: ormar
Läst 1721 ggr
[Mirka]1
0

Fråga om petbox och förvaring av juvenil

Läst på de flesta sajter att många har sina majsormar i en petbox det första året istället för terrarium. En rent spontan fråga kring det då jag inte finner ett svar är - Hur tusan håller man tempen på en bra nivå i en petbox!? Först och främst är dom ju inte så värst stora innan ormen kommit upp i storlek (menar då att en värmekälla skulle med all säkerhet värma upp HELA istället för bara en sida), sen är dom i plast vilket lär smälta med lite otur.. eller?

Kräver inte juveniler samma temp och möjligheter till värmeväxling som en vuxen majsorm? (sval sida/varm sida). Är det verkligen så "simpelt" att man har lillen i en petbox i rumstemperatur det första året?

[spahndrive]
1

Det går iofs att fixa värmezoner även i en större petbox men det är besvärligare inte direkt pga material (det tål en del) utan av storleken.  Enklast löser man dock detta genom att man håller djuret i en optimal temperatur för arten i fråga. Gör man detta finns det inget krav på olika temperaturzoner (Detta gäller inte för ormar och ödlor som hålls vid en konstant temperatur, som är lika med deras optimala  kroppstemperatur.).

[peter54]
1

Jag tycker inte att det är svårare att åstadkomma en svalare och en varmare sida i en petbox. Jag brukar ställa fyra mindre petboxar ihop med ett av hörnen över en 14 W värmematta. Då blir mellan en fjärdedel och en tredjedel av boxens bottenyta uppvärmd, beroende på vilken storlek på petbox det handlar om, exempelvis 18 x 11 botten, eller 30 x 20 botten. Jag har alltid värmemattorna kopplade till en dimmer.

I petboxarna har jag ungefär samma inredning som i terrarierna, fast i mindre storlekar, en liten fuktbox, en mindre vattenskål, ett par mindre barkgömslen, någon mindre sten och någon liten gren, samt en liten plastväxt. Inga problem.

L8sson
0

Jag fick ju hem min lilla majsorms hane för cirka 2 veckors sen som är 5 månader, han har fått flytta in i sitt terrarium :) Det funkar ^^,