Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: ormar
Läst 3228 ggr
nighwolf435-2
0

majsorm eller mjölsnok?

Jag är ny med ormar och ska köpa en. och har hört mycket om majsormar och mjölksnokar som nybörjar ormar. Så jag ska välja en av dem. men kan inte välja jag vill ha mjölksnok för att de ser bättre ut men har hört att majsormar är mer handvänliga och snällare.

så mina frågor är.

vem blir störst?

vem är snällast?

äter dem lika mycket?

och lägg till lite små info jag borde tänka på tack.

Skinny_Simon
0

Dom är väl ganska lika i skötsel och så har för mej att mjölksnoken gärna gräver ner sig och vill därför ha ett tjockare lager med bottenmaterial. Mjölksnoken blir också lite mindre och stannar runt 75cm men jag tror tyvärr att dom e lite svårare att få tag på en majsormar.  båda e väldigt trevliga och bra nybörjar ormar.

[peter54]
2

Nja de där uppgifterna om mjölksnok stämmer dåligt, men så långt är det rätt att de är ungefär lika att handha, den ena är inte generellt sett snällare eller elakare.

Ilskna ormar finns av alla sorter. En ilsken snok är oftast antingen rädd/skrämd eller svältfödd eller både och.

Mjölksnoken är en art uppdelad i 25 underarter. Det finns mjölksnokar som bara blir 50 cm och det finns de som blir 2 meter.

Mjölksnokar är precis som majsormar, i första hand nattaktiva. majsormar är råttsnokar och gillar att klättra, medan mjölksnokar är mindre klättringsbenägna och mer markbundna. Bra gömslen och en fuktbox brukar räcka för att mjölksnokar inte ska gräva ner sig.

Den vanligaste av mjölksnokarna i terrarium är sinaloamjölksnoken (Lampropeltis triangulum sinaloae). Den kommer ifrån Sinaloaregionen i Mexiko och blir runt 130 cm lång.

Pueblomjölksnoken (L. t. campbelli) är en bergslevande orm som kommer ifån Oaxacabergen i södra Mexiko, den blir runt 100 cm lång.

Hondurasmjölksnoken (L. t. hondurensis) är en regnskogslevande orm som kommer ifrån Centralamerika. Den kan bli 2 meter i terrarium.

Skinny_Simon
0

haha skönt att de va nån som hade koll då =P

nighwolf435-2
0

Hur snabbt växer de?

är de lätta att få ta på?

[peter54]
0

#4 Om du syftar på sinaloamjölksnoken, som är den allra vanligaste av mjölksnoksunderarterna i terrarium, brukar de vara ungefär 17 till 22 cm långa när de kläcks.

Vid ett års ålder brukar de vara mellan 40 och 45 cm långa. Vid två års ålder är de oftast runt 60-70 cm och vid tre års ålder omkring 90 till 120 cm.

På mässorna hittar man alltid någon mjölksnoksjuvenil.

nighwolf435-2
0

Okej tack