Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettspindlar
Läst 3121 ggr
chaplin123
0

laxrosa Birdeaters

hej. jag undrar om laxrosa Birdeaters är en bra nybörjarspindel?

Tarantula
0

Hyffsat bra skulle jag säga. De kan ha ett lite hetsigare humör än de spindlar som anses vara bra nybörjarspindlar, men de är inte direkt svårhanterade för det. 
De är inte speciellt benägna till att gömma sig heller, vilket alltid är trevligt i början när man har spindlar.

//Niklas

chaplin123
0

på en skala från 1 till 10 vilket nummer?

Wassago
0

Jag har en tös hemma, riktigt härlig spindel..Kan bara instämma i vad Tarantula skriver! Min sitter alltid framme och e pigg på å äta! Men man bör passa fingrarna för denna sorten backar inte! :)

Skinny_Simon
0

jag tycker att brachypelma släcktet eller grammostola oftast är bra nyybörjarspindlar., inte så defensiva och hyfsat långsamma spindlar. sen kan man ju alltid råka få en riktigt sur liten individ. Brachypelmorna är enligt mej jävligt snygga med =)

Oilers
0

Vilken art pratar vi om här?

Trollhassel
0

#5 Säger detsamma. Obestämd

Jag är uppenbarligen inte så haj på populärnamn. Vilket är det vetenskapliga namnet?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Wassago
0

Jag tror det gäller lasiodora difficilis! Glad

Trollhassel
0

Ah, då förstår jag. Skrattande Tack!

Med Vänliga hälsningar

Wassago
0

Så lite så! :)

Tarantula
0

Lasiodora parahybana skulle jag säga att det är, då den heter "Salmon Pink Birdeater" på Engelska.

//Niklas

Oilers
1

Är inte populärnamn för härliga.  :-)

Wassago
0

kan det ju vara åxå Niklas!!

chaplin123
1

ja vet inte artnamnet men det är en sonhär http://212.112.179.24/images_full/73/7360943843.jpg

Tarantula
1

Spindeln kan på bilden kan vara fyra olika arter av Lasiodora. Men de sköts alla som L. parahybana (vanligaste arten i fångenskap).

//Niklas

Trollhassel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 Haha! Ja, amerikanerna med sina populärnamn, där kan man ju bli helt snurrig alltså. För att inte tala om deras snygga uttal på vetenskapliga namn. Jösses!

Men Lasiodora parahybana och Lasiodora difficilis vet jag vilka de är. Inga klockrena nyrörjarspindlar enligt mina erfarenheter, men visst, det finns ju sämre arter att skaffa som nybörjare. Så länge man är medveten om riskerna och att man läst på ordentligt så skulle inte jag avråda i alla fall.

Vill man ha en lugn, vacker och lättsam nybörjarspindel som dessutom är ganska lätt att få tag i så skulle jag föreslå Brachypelma smithi. min personliga favorit.

Med Vänliga hälsningar

Tarantula
1

Värsta exemplet på populärnamn är nog för Haplopelma albostriatum. Om man inkluderar alla namnändringar de länder haft den förekommer i under åren så har den nog närmre 35-40st olika populärnamn. Den har bytt sitt vetenskapliga namn tre gånger sen den först beskrevs 1886 av Simon.

Det bevisar starkt varför det är bäst att använda sig av de vetenskapliga namnen, missförstånd förekommer mindre ofta.

//Niklas

[spahndrive]
0

#16 Glöm inte det faktum att de flesta populärnamn är engelska och ytterliggare ett problem uppkommer när man sedan försöker översätta dessa till svenska (som i detta fallet).

Dumheterna blir endast värre när man sedan från div. håll försöker införa dessa. Ex. på försvenskade populärnman från två djurparker är t.ex.

Brasiliansk laxrosa fågelspindel (L. parahybana)

Rosahårad fågelspindel (G. rosea)

Rödknäad fågelspindel (B. smithi)

Goliatfågelspindel (T. blondie (här anger man dock T. leblondi som vetenskapligt namn))

Sri Lanka ornamenterad fågelspindel (P. fasciata)