Frakt av Majssnok...
Det är så att jag ska köpa en majsorm på ungefärligen 12-14 år, Åkte och kände och klämde på honom igår och blev ju då kär hehe. kommer hämta honom om ca 3 veckor.
Men nu har jag lite frågor.
Hur ska jag frakta honom? Kan jag frakta honom i en hammarplast-låda bara? Det är ungefär 4 mil att åka med bil+släp.
Hur länge ska jag låta honom vara efter det att jag har inrett terrariet och stoppat honom i den? Mer än att byta och spraya på lite vatten dvs.
Hur brukar ni mata era ormar? Denna ägare matar honom i hans terrarie, så han är van med det och jag kommer fortsätta med det tror jag men vill höra lite hur ni matar era - i lådor eller inne i terrariet?
Vad är det första bästa jag bör tänka på nu när jag införskaffar mig denna orm?
Jag har läst på mycket om ormar men såklart känner man sig fortfarande lite sådär 'tänk om jag har missat något-känsla' därav dessa frågor hehe.
Tacksam för svar iaf!
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Frakta honom i en plastback, petbox eller vad som helst som är rymmningssäkert. Jag har brukat lägga ormar i tygpåsar och knutit igen dem så de ligger lite mörkt och lugnt. Var väldigt noga med att ormen inte blir kall eller att det drar på den. Ormar blir lätt sjuka om de blir för kalla. Om du har möjlighet så är det bra att anända en frigolitlåda till transporten om ormen utsätts för risk att bli kall.
Jag har alltid matat mina ormar i lådor utanför terrariet. Detta för att minimera risken för att ormen får med sig bottenströ in i munnen och ner i magen. Jag skulle rekommendera att du matar i någon plastlåda eller petbox. Låt ormen också vara i fred när den äter.
Lugna dig med att mata ormen den första tiden efter flytten. Låt den varva ner i sin nya miljö först. Du kan säkert få bra information från säljaren om hur just denna orm fungerar med mat och så. Ormar är lite olika.
Lycka till!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Med tanke på årstiden skulle jag rekommendera att du inte endast använder en hammarplastlåda utan ser till att denna i så fall kan stoppas ned i en frigolitlåda eller kylväska. I denna extra låda säkrar du temperaturen, vilket t.ex. kan göras med varmvattenflaska (testa med flaska och termometer innan du stoppar dit ormen).
När det gäller hantering så bör denna ju alltid hållas till ett mimimum, men rör det sig om en nyinförskaffad orm och ett nytt terrarie bör man helt undvika detta den första perioden för att inte ytterliggare spä på stressen. Efter 1-2 veckor kan du testa med att mata, personligen anser jag inte det spelar någon roll om det sker i terrarium eller i separat låda utan det är en smakfråga. Det finns fördelar med båda metoderna, matar man i terrariet så undviker man hantering samtidigt som man inte utsätter ormen för en ny omgivning. Matar man i en låda minimerar man (som Myra skriver) risken för att den får i sig bottenmaterial.
Viktigt att tänka på när det gäller separat låda och terrarie är att inte lämna ormen utan uppsikt om du matar med levande byte.