hur stor bur
jag har precis hämtat en grekisk landskölpadda som inte har haft en sådan bra uppväxt och jag undrar vilken storlek som man kan rekommendera till en sådan hona, det är en av uppfödarna som jag pratat med som sagt att hon troligtvis inte kommer bli så mycket mer större än nu (hon är ca 17-18cm över skalet) pga att hennes skal är ihopsjunket
just nu går hon i en kaninbur med måtten 100x50 men jag funderar på att bygga av ett bord sedan som har måtten 140x70cm är det lagomt eller för litet till en grekisk landsköldpadda
"Grekisk sköldpadda, Testudo Hermanni, skötselråd:
Sköldpaddan bör helst gå i hage utomhus. Klä hagen med tak av nät så att fåglar, hundar och katter inte kan ta sig in och skada sköldpaddan. Tänk också på att sköldpaddan kan gräva, så gör hagen rymningsfri. Vid vistelse inomhus är det bättre med en öppen låda än ett akvarium.
Minsta tillåtna yta enligt Jordbruksverket för en sköldpadda är 0,12 m² för djur upp till 10 cm, 0,3 m² för 11-15 cm, 0,5 m² för 16-20 cm och 1,1 m² för 21-30 cm. Ju större desto bättre."
Enligt http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=275348
:)
//Jossan
tyvärr kan jag inte ha någon utehage då jag bor i en hyreslägenhet
vet det med minsta mått men tänkte om någon som hade en grekisk här kunde rekommendera ifall jag kunde använda ett bord på 140x70cm (0,98kvm) till en sköldpadda som är runt 17-18 cm över skalet
bordet ska jag då klä med plywoodskivor så det blir en låda