Visa inredning petbox
Undrar hur ni inreder eran petbox till era ödlor?
Såhär bor min för tillfället, har ni några idér på hur man kan fixa och göra ve den med lite olika gömmer och annat roligt för ödlan så är det bara att skriva :)
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Vilken liten söting :)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Hur har du tänkt ordna för den när den blir större? 
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Har tänkt ha en likadan låda från IKEA fast större, då jag tyckte att det var lättare än ett terrarium
den blir dock minst 45*45*60 för lådan den har nu är ca 15*30*40.
men inredningen tycker jag e lite svår att komma på bra gömmor.
ska dock leta efter lite billiga plastväxer så att det blir lite mer att klättra på :)
Toarullar e super! Har det till min crested, han ligger i den jämt när han inte är aktiv :D
Någon bild på hur din bor? :P
Korkbarksrör brukar va poplära. Bra gömställe och bra o klättra på.
#5 Menar du mig? :o
Vilken fin ödla! Var köpte du växterna ?
#6 vart kan man köpa det? ^^
#7 haha ja jag menade dig ;)
#8 tack så mkt, dom fick jag med på köpet när jag köpte den lilla så vet inte var uppfödaren har köpt dom men gissar nog på IKEA ^^
ooh vilket coolt boende, vart har du fixat dom pinnarna som snurrar runder? (om de nu inte är pinnar så rätta mig).
Kan man ha nattlampa till ödlorna? hade velat ha någon slags lampa så att man ser hur aktiva dom är utan att störa deras dagsrytm :)
Har hittat denna sidan som säljer en massa olika växter, tycker ni de é dyrt? http://www.konstvaxter.com/?category_id=23
Min uppfödare köper sina plastväxter på rusta och ekohallen köpte hon.
Men vet att det finns på IKEA också :) blir att ta en runda inom lite allt möjlig där det kan tänka sig finnas plastväxter.
#10 vart köpte du ditt? eller du fick med det på köpet?
är det något man ska tänka på att inte köpa när det gäller plastväxter, ex om de inte ska vara försmala/spetsiga osv.
hur har ni löst de med UV ljus och värme?
De behöver inget uvljus då dom är nattaktiva eller värme via någon lampa då rumstemperaturen brukar räcka.
Dock så ska fuktigheten vara 90% på kvällstid och 50-60% dagtid, värmen ska ligga mellan ca 23-26° C på Dagen & på Natten ca 20-22° vilket vi har här hemma och behöver därmed ingen lampa.
Här står det lite mer fakta om det :)
http://vetekuddensgeckos.weebly.com/skoumltselraringd-och-fakta.html
Jaha, så de har någon form av "super" tarm som tar upp kalk och kan göra d vitamin utan solljus?
Jag tycker de är lite intresant, för så många säger just så, att nattlevande reptiler inte behöver uv men jag har svårt att tro de för läser man andra artcklar som:
http://www.djurklinikenroslagstull.se/reptilbelysning_2.htm
Så strår de om studier som gjorts på vissa nattacktiva ödlor och då solar de på klällen offtast och att uv har en effeckt på olika funktioner i hjärnan. Och att de även påvärkar hormoner som påvärkar välbefinnandet.
#15 nej kalk ger man dom på insekterna, sen äter dom ju frukter osv.
en liten unge skulle ha 1-2 sysor och då ska dom vara "doppade" i kalk medans en vuxen kan få varannan syrsa utan kalk.
jag e inte så jätte kunnig inom detta själv, men håller på att lära mig e just nu lite utav en svamp ^^ hehe
så låter de som är mer kunniga svara 100%igt på detta :P
de behöver inte mer ljus än dagsljuset :)
Ja men reptiler behöver ju uv för att kunna ta upp kalket. De är därför jag tycker de är så konstigt att folk säger att nattacktiva djur inte behöver uv för hur ska de då kunna ta tillvara på kalket de får i sig?
Nästan alla säger att leopard gecko INTE behöver UV-ljus. Detta stämmer, eftersom dom är sällan aktiva på dagen, dock vill dom sola ibland. Mina ödlor blir alltid aktiva runt 10 tiden, och då är det helt mörkt ute. Dock använder jag UV-ljus för säkerhetens skull. Det blir jo också finare i terrariet med lite UV :)
Crested Gecko kräver inte UV-Ljus :)
#19 som sagt har jag svårt att tro de… för HUR tar de då upp kalt? hur tillverkar de d vitamin?
Hur kan grodor som bor under jorden få i sig klak då? Ödlorna lever runt 20 år, utan UV-Ljus, så jag tror inte att det UV påverkar dom så jätte mycket.
Vilken grodart tänker du på då?
Men fortfarande, kalk är vicktigt för dem och hur tar de vara på kalken de får i sig? För de krävs ju UV för de.
Hur kan då ödlor utan UV-ljus inte på MDB då? Vilket ödlor med kalkbrist får.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Det räcker väl att dom får de solstrålar som kommer in i rummet och inte kräver en stark uv-lampa.
en crested gecko kan visst få mdb och dom får ju kalk eftersom man ska doppa syrsorna i kalken innan man matar med dom.
men om ni undrar något så får ni gärna starta en egen tråd om detta & ni har dessutom fått länkar där det står mer om detta.
men jag vill gärna att denna tråden är för att visa olika inredningar i petboxen eller tipsa om inredning, så kan vi prata om foder någon annanstans
#24 Men nu har jag sagt samma sak om och om igen, kalk tas upp med hjälp av uv ljus! Och du säger ju själv att de solstrålar som kommer in räcker, men varför inte skaffa en svag uvlampa och ha de lummigt till den så man vet att den får uv ljus på sig.
Och crested kan visst få MDB som vilken annan ödla som hällst.
De här är inte en fråga om foder utan levnadsätt då jag såg att du inte ha uv lapma till din ödla. Så de jag igentligen gör är att ifråga setta ditt hållande av djur, och de blir en diskution.
Återigen, LÄS artikeln jag länkade till: http://www.pangeareptile.com/forums/showthread.php?24680-CALCIUM-AND-VITAMIN-D3-What-you-need-to-know
Sedan om ni vill diskutera vidare ang detta ämne, starta egen och ny tråd.
#25 jag har inte sagt att en crested inte kan få mdb, har jag snarare sagt att den visst det kan få mdb.. ifrågasätter du mig om mitt hållande utav min ödla så kan du pma, du har fått en massa länkar om hur man håller en crested gecko men du läser ju inte dom så se till och gör det istället för att hacka.
Återigen så spårar detta ut, här ska vi VISA INREDNING eller ge tips på hur jag kan inreda min petbox. Men jag tänker inte köpa ngn uv-lampa till min ödla när det inte behövs någon är ju ett sånt onödigt köp..
Här visar vi bilder, allt annat prat kan vi starta en ny tråd om..TACK!
#11 Tack så mycket! det är plast lianer som jag köpt på någon zoobutik här i sthlm! Jag fick med mig lite växter på köpet, men dem använder jag inte längre då dem har blivit lite dåliga. Nästa alla växterna är vanliga plastväxter man köper i zoobutik, dock så är några av blommerna från ikea. Är lite osäker på hur det är att ha plastväxter från "vanliga" butiker, vet inte om det är lämpligt för djuren om det kan va mer dåligt för djuren än det som är från zoot? Men jag brukar göra lite blandat och slänga det som börjar se lite fult ut.
Btw, jag kör inte heler med uv, och min lille frans har utvecklat sig fint.
Lycka till!
#9 Ojj jag har missat o kolla tråden. Djuraffärer kan ha men de brukar va dyrt. Men man kan hitta på blocket ibland eller på reptilmässor :)
#28 & #29 Tack så mkt för tipsen :)
Har inrett och ändrat lite i boxen, dock har Rocket lika mkt växter där men ska komma fler efterhand som jag hittar sånt jag vill ha.
ser lite ljusare ut då jag fotograferade det med vitbakgrund.