Dvala salamandrar?
Hejsan! Som ni kanske har läst i en annan tråd så skulle jag köpa klockgrodor, men det blev salamandrar! Nu är det nämligen så att jag har läst att man ska dvala salamandrarna för att dom ska må bra. Hur viktigt är det att dvala salamandrarna? Lever dom kortare om man inte gör det? Jag har guldbukssalamandrar och eldbukssalamandrar :) Tacksam för svar!
-Rasmus 🌈
jag har alldrig dvalat mina eldbukssalamandrar
simma lungt //PONTUSSIGGE
Dvala dem gör man vell främs för att de ska para sig när de vaknat igen. Och de i sin tur är ju välmående och utlopp för natuliga beteenden. Men jag tror inte du behöver va orolig, börjar de bli slöa och inte vill äta så är de dvalningsdax, men håller de sig pigga så låt dem va.
Vilken "eldbuksalamander" är de du har? art alltså.
Japansk eldbukssalamander och guldbukssalamander :)
Jag vet inte om det finns flera olika ''japanska eldbukssalamandrar''?
-Rasmus 🌈
De finns vad jag vet två arter från japan Cynops ensicauda (som vill ha 20-24grader brukar vela dvala) och Cynops pyrrhogaster (som vill ha 18-21 grader).
Men som sagt, man brukar märka om dom blir slöa och "vill" dvala =)
Hur får jag lägre temp i akvariet? det brukar vara rätt varmt när belysningen har stått på hela dagen :)
-Rasmus 🌈
De har nog med vart i rummet man plaserar akvariet, nära element så blir de varmt, vid en vägg som inte har ett rumm på andra sidan eller på fönserbredan brukar va svalare. Vet inte om de finns några "doppvärmare" som gör de svalare, så jag gissar på plasering.
Men hur varmt har du där i?
Det är 20grader på morgonen och 23grader på kvällen :/
-Rasmus 🌈
okej, men värkar de trivas så funkar de ju, men jag har hört/läst att de flässta har 18-20 och att de trivs när de är lite svalt.
Men är de ensicauda du har så är de en bra temp =)
Vill bara säga att de allra flesta sällskapssalamandrarna (de vanliga som pyrrhogaster, ensicauda och orientalis) trivs bäst med en temperatur mellan 15-21°C. Så använd absolut inte doppvärmare.
Jag har alltid haft det och nu när jag har höjt värmen i mitt rum har de blivit väldigt slöa och sitter uppe på land och andas häftigt.
Viktigt är också att de har en fuktig miljö utan drag, så ställ inte en bordsfläkt att kyla med.
Angående dvalan så håller jag med #2. Dvalan är bra för att de får en uppfattning av årstiden och även stimulerade till lek. Dvalan kan du utföra i ett litet plastterrarium som finns att köpa i djuraffären. 1 cm vatten och morror och dyl. Temperaturen ska då vara mellan 5-10°C och de ska stå mörkt. Tänk på att de då inte ska ha någon mat under dvalan som är under ett par veckor, runt 4-6.Börja en tid innan dvalan att sluta mata dem.
Lägg gärna upp bilder på dem så kanske jag kan hjälpa dig att ta fram latinska namn och kön på dem 
Själv har jag just nu två Cynops Pyrrhogaster-pojkar men har tidigare haft en Cynops Orientalis-tjej och en Cynops Ensicauda-grabb.
På bilden är det en av mina nuvarande: Mäster Estragon!
Galenpanna
Och jo förresten, när du ska kyla akvariet..
Har du en äldre modell med glaslock är det en fördel om du tar bort det, visst kan salamandrarna klättra ur då men då kan du enkelt ta och spänna för myggnär på en ram och lägga över istället, och så ljusrampen ovanpå det. Det har jag och temperaturen ligger runt 19. 
Galenpanna