Salamander
Hej!
Jag är ny här på denna sida av iFokus och jag undrar lite saker.
Jag har blivit sugen på att skaffa salamander men har några funderingar.
Nydligen fick jag ta över min syrras akvarium som är på 250l, är den för liten för att ha några salamander i?
Sen fattas de tyvärr glas till denna, men ska jag ha heltäckande glas elr en ''galler'' överdel?
finns de bra artiklar/sidor som man kan läsa på?
Sista frågan: Var köper man salamander och vilken art är bäst för nybörjare? Läste att eldbukssamlamander va det, finns de mer elr är de bara den arten?
Detta köp och de, kmr inte ske nu, utan till sommaren för modlingen, dels har jag guldfiskar (syrrans gamla) som vill ha nytt hem, sen också en stor mal, tror de är leopard mal (kanske inte direkt heter så, men den har sådana prickar, å ja har glömt bort va denna art heter, trots ja lärt mig ett å annat i skolan)
Tack för mig!
Eldbukssalamander är nog den mest passande för nybörjare :) 250l fungerar super för Eldbukar, kom ihåg att ena delen högst får vara 2dm djup, alltså vattendelen.
Om du har så stort som 250L kanske du skulle vilja ha någon större salamander Tex: spansk revbenssalamander Eller ''krokodilsalamander''. Jag köpte ett akvarium på 60L och däri bor 2st Guldbukssalamander och 1 Eldbuksalamander, 60L tycker jag är i minsta laget för 3st Guld/Eldbukar :) Annars finns ju också axolotler, om du gillar sådana? Ha MYCKET växter på landdelen så luftfuktigheten hålls på en hög nivå. dela av land och vattendelen med en glasskiva eller en stor skål där du planterar växterna.
Jag lägger upp en bild på mitt akvarium/vivarium senare så du kan få lite inspiration :)
-Rasmus 🌈
hur ser dem salamandrerna som du nämnde? krockodil salamander?? (låter väldigt intressant ^^)
så 250l passar bra då? skit bra!
vad för sand är bra å ha på landdelen? och hur mkt land å vatten skall dem ha?
sen gärna också mat och de
Hur många salisar kan man ha? tänkte om man kunde ha nån hane å ett paar honor, elr kan man ha 2 hanar illsammans bland honor?
vill jätte gärna se bilder på hur salamander bor å hur dem ser ut!
Om du söker på ''crocodile newt'' så får du träffar på den :)
Du kan ha (säkert) 9st eldbuksalamandrar :)
Om du går in på min sida:http://swedenfrog.webs.com/ kan du kolla på hur mitt akvarium ser ut till dom, fast det var ett tag sedan så nu ser akvariet helt anorlunda ut!
Salamandrarna som lever mest i vatten vill ha 2/3 vatten och resten land och dom mera landlevande Tex: Tigersalamander och eldsalamander (inte ELDBUKS) vill ha 2/3 land och resten vatten :)
-Rasmus 🌈
3 får söka på de, men e rätt kass på engelska, mken kanske finns översättning viia google :P haha.
då ska ja kika på din hemsida för å se!
Vill hellre ha mer land salamander tror ja, men får se va ja fansa för
den krokos salis fasna ja rätt mkt för, men dem verkar vara svåra å få tag i?
#4 Krokos salis? Trodde först det var ett latinskt namn på någon salamander :D Jo dom kan vara lite svårare att få tag i men dom är SNYGGA!
Om du ska ha landsalamander så måste du ha mellan 80-100% luftfuktighet annars kan salamandrarna ömtåliga hud torka ut! på botten på landdelen så skulle det passa med mossa som man köper i butik.
En liten TIGER :) http://www.youtube.com/watch?v=bZir9ti0_jg&feature=fvwrel
-Rasmus 🌈
5 förkortning på krokodil salamander :P haha men de lutar på att köpa dem, men va köper man? å vad kostar dem?
jag bor ju i göteborg, å känner att ja inte kan åka speciellt långt..
men då e frågan på inredning samt mat, för ja fatta inte så mkt på de ja läste, å hur mkt vatten dem skulle ha…
Sen hur många av dessa snyggisar kan ja ha?
Inte så jätte mkt info dock, så lite erfarenheter av dessa skulle ja vilja ha!
ska kolla tiger salis;)
Är du ute efter skötselråd för salamandrar finns endast en sida att rekommendera www.caudata.org
7 skall kolla den!
vill ju som sagt veta allt om salamander, va längesen ja hade nått me dem å göra å glömt bort en del.
5 shit va stora dem tiger salislarna va!! men hur fina som ehllst! finns de nån mer fakta å de på svenska om dem?
#8 Tyvärr så är det nog mest engelska sidor om dom :/ Jag ska försöka hitta nåt om tigersalamandrar :)
krokodilsalamandern kan vara rätt enkel att få tag i om man hittar rätt butik. Jag bor 100mil ifrån Göteborg, men jag hade nog testat att gå på Mölndals Zoo och fråga om dom kan ta in krokodilsalamandrar :)
Jag matar mina Eldbukar med Mygglarver och små metmaskar, Mums! krokodilsalamandrarna kan nog ta lite större mat när dom blivit stora Tex: små syrsor och stora metmaskar :)
-Rasmus 🌈
sist såg ja att möndal zoo sålde ut en massa sortiment, men kan ringa å kolla, men tror dem håller på å stänger butiken då dem sålde ut all akvarium å sånt.
du vet inte priset på dem dåÄ?
du får gärna försöka hitta nått om tigersalamander!
ska syrsorna vara levande elr döda? mugg larver brukar man väl ha i en burk med typ vete i va? elr tänker ja på nån annan larv nu?
Tigersalamandrar ska vara hyfsat känsliga för värme så funderar du på sådana innebär det troligtvis också krav på att du kan kyla ditt terrarium under sommaren.
#10 Jag har ingen aning vad dom kostar men kanske 150-200kr? Jag gissar bara nu :) Alltså ''krokodilerna'', Tiger salamandern kanske kostar 300-350kr. Tigersalamadern och Eldsalamandern blir ca 25år gammal!
Mygglarver lever i vatten, du kanske tänker på fluglarver (maggot) dom ska man inte mata med eftersom dom innehåller så mycket fett och så lite näring.
-Rasmus 🌈
12 oj va de inte mer ändå? hmm de lutar starkt åt krokodilsalamander!
men skulle vilja veta bra inredning m.m till dem, ja hitta inte så mkt om de på nätet.
Mygg larver kan man köpa frysta va? för mig att vi hade såna i skolan..
Till sommaren hade jag tänkt mig, hur som, för måste fixa glas te akavriumet först å främst, sen måste matrial m.m köpas in.
hur ska jag ha dem? 1 hane och 2 honor elr 2 par vilket e bäst?
Jag kmr åka till zoo kompaniet för där vet ja att dem har lite ormar å ödlor, kasnke kan dem köpa in såna salamander till mig där.
#13 Jag gissade bara på priset men det borde va nåt sånt :)
Jag ritar en bild på paint hur det ska se ut på ett ungefär..vänta en stund :)
Jag vet inte om krokodilsalamandrarna bryr sig så mycket om honor och hanar, om du ska avla på dom så borde du nog ha typ 1hane/2honor osv..
Jag ger mina frysta mygglarver, det finns att köpa i butik.
-Rasmus 🌈
Jag skulle gärna vilja få fram bäbisaar, så nån hane å honor vill ja ha..
då väntar ja! hehe srännande detta tycker ja, planera å planera :P
Tack! då vet ja på ett ungefär hur de ska vara då!
finns de nån som kan de dära med att dvala salamander och de?
billigaste stället å köpa dessa saker på? elr blir allt på djur äffar?
Om du inte vill krångla till det med landelen så kan du stoppa dit en stor skål som du fyller med jord och har som landdel :9
-Rasmus 🌈
hehe ska se hur ja ska göra med land delen, elr så fixar ja nån ''sten'' liknande som mellan vägg, elr nått liknande :P tur ja har ett par månader på mig att planera
1# Vill bara upplysa om att 20 cm vattendjup nästan är minimum för alla sorters Cynops. Vart har du hört det någonstans?
De måste ju få dyka och kunna ha hela kroppslängden lodrät. På flera reptilcenter där de har salamandrar kan de ha runt en halvmeter djup vattendel och det är inga problem alls för dem. 
Galenpanna
#20 På någon svensk sida.. ska hitta den snarast! :)
-Rasmus 🌈
#21 Okej. Anledningen till att jag frågade var att jag aldrig hört någonting om det, det bästa är att utgå ifrån cuadata.org och är man ingen expert på engelska fungerar det utmärkt att klistra in i Google translate. Man förstår ofta innebörden i texten även om ordens översättningar kan vara lite knepig ;)
Galenpanna
#22 Hittar inte sidan. Men jag vet att jag läst det någonstans :)
-Rasmus 🌈
#23 Men det är lugnt ;)
Galenpanna