Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: sköldpaddor
Läst 2117 ggr
[Zipzee]
0

Oljig hinna på vattenytan

Hej!

Ser ibland att det blir en oljig hinna (kameleontfärgad) på vattenytan hos mina vattensköldisar. Filtret är SKITDÅLIGT men kommer snart ersättas av ett betydligt bättre, väntar bara på att det ska komma på posten. All inredning i akvariet är rengjord, så min fråga är ifall det här kommer från sköldpaddorna? Något i deras hud, skal, avföring som skapar denna hinna? Är inget större problem då den försvinner vid vattenbyte, men är bara nyfiken på var det kommer ifrån :)

sallad
0

Det är en protein-hinna. Man brukar få sånt om man matar med proteinrik mat.

-Rasmus 🌈

[Zipzee]
0

#1 Blir det så även fast dom äter i separat kar? Det foder dom äter nu är dessutom helt växtbaserat.

sallad
0

Kanske nåt i bajset (?) fast det borde vara en proteinhinna iaf :)

-Rasmus 🌈

[Zipzee]
0

#3 Ja det är möjligt, jag har noll koll :) Är det något jag behöver oroa mig över? Om man tänker på vattenkvalitet och så? :)

sallad
0

Nej, inte så farligt. Ta en 1,5-2Liters läskflaska och stoppa öppningen vid ytan så att vattnet på ytan far ner i flaskan. Förstår du? Då blir du av med det snabbt :)

-Rasmus 🌈

[Zipzee]
0

Jag har en sån där grej med pumpblåsa så jag kan ta bara ytan så det är ingen fara så. Det är inte speciellt jobbigt. Var mest nyfiken på vad det berodde på :) Får se om det blir något bättre när nya filtret kommer :)

sallad
0

Det har blivit så i mitt salamander akvarium har jag sett.

Om du vill veta vars det exakt kommer ifrån så skulle jag nog göra ett inlägg på www.akvariefisk.ifokus.se dom borde veta mera exakt.

-Rasmus 🌈

[Zipzee]
0

Tack för tipset, jag provar där också! :)

[josefineomar]
0

Det blir så på mina akvarium ibland, men fixar man bara så det blir bra cirkulation på vattenytan försvinner hinnan :)

[Zipzee]
0

#9 Då får jag ta itu med det när nya filtret kommer :)