Tusenfoting
Imorgon så ska jag fara och köpa en Afrikansk jätte Tusenfoting. Jag såg dom när jag köpte min vandrande pinne ;). Läskiga är dom, men ändå tuffa! :D Undra om dom bits…
jag tror inte dom bits
simma lungt //PONTUSSIGGE
har alldrig hört om nån som blivit biten, så de ska du inte va orolig för!
Vi har några sådana på min praktikplats och de är jättemysiga! Bits verkligen inte :)
/ Emma
En rättelse. så heter de mångfoting inte tusenfoting. Bara så du vet =) Sen finns de enkelfotingar och dubbelfotingar.
Mångfotingar är fredliga djur i naturen och biter ytterst sällan. De har däremot ett försvarssekret de kan ge av vid hotande eller när de själva känner sig hotade. Jag har mångfotingar och har då aldrig blivit varken biten eller fått sekret på mig. De vill ju (som alla andra övriga terrariedjur) inte bli burna, de är ju ändå inga keldjur och kräver inte minsta behov av att bli kelade med eller att sova i din famn. Så du behöver aldrig ta upp de ur sitt terrarium egentligen. Men har du rört de så är det bra att tvätta händerna.
Vad konstigt, i affären jag jobbar i så säljer vi dessa och där heter de också Afrikansk jätte tusenfoting, isådannafall borde vi ändra det om det stämmer att de heter mångfoting.
#6 De brukar kallas tusenfoting av de flesta, även jag säger tusenfoting om någon som kommer hem till mig frågar. Men det är mångfoting egentligen.
#7 hmm okej, då lärde jag mig det dära "nytt för dagen" som man egentligen ska ha lära av varje dag, haha :-)
#8 Haha
Jepp de är bara att kolla upp om du är osäker. Men i talspråk så säger många tusenfoting, men när man sriver och pratar arter så låter mångfoting mer koreckt =)
Hehe jo det är sant dom här individerna har säkerligen mer fötter än bara 1000, personligen tycker jag dom är väldigt läskiga. Hur vågar ni ta i dem?
Jag har både flygpungsekorrar och kameleonter som gillar kryp, har själv fobi för insekter så blir en redig utmaning varje dag. Får öva lite hehe, skulle nog behöva en mångfoting eller någon dylik mega insekt som jag kan kela med och övervinna min rädsla på det sättet, haha!
ammyscrib, de är absolut inget att vara rädd över. Jag lovar dig, hade du skaffat hade du inte varit rädd, hihi.
Chinheart: Har ju ett expo terra så jag får väl ta och skaffa mig en framåt veckan, hehe!