Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 4327 ggr
Catta-
0

Skaffa skäggagam

Har varit väldigt sugen i några år nu att skaffa en skäggagam. Har inte haft tid/pengar för det och kommer nog inte ha det på ett par år men vill börja spåna redan nu om detta skulle kunna bli en framtida familjemedlem :)

Läste nyligen en väldigt bra artikel här på forumet och det verkar vara väldigt mycket att tänka på. Anser ni som har skäggagam att det är mycket att tänka på och att dom är svåra att ha? Har aldrig haft reptil förut så skäggagam kanske är ett lite för "svårt" nybörjarreptil. Men har lite frågor som ni gärna får svara på.

Är dom dyra att äga? (Mat, sjukdomar, försäkringar m.m)

Kan dom tappa bort sig eller bli förvirrade om terrariet är "för stort"?

Får dom lätt sjukdomar?

Ska dom leva i par/grupp/ensamma?

Ska dom vaccineras mot något?

Övrigt som nybörjare kanske inte tänker på?

Catrin

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Smullis
0

Jag har hört att de ska vara lämpade för nybörjare. Dock har jag också hört att det blir väldigt dyrt med maten om man inte föder upp den själv. Har också funderat ett tag på dessa, så det ska bli intressant att följa tråden :) Lycka till!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Catta-
0

Okej :) Maten skulle jag säkert kunna föda upp själv, bara jag vet hur man gör.

Smullis
0

Catta-
0

Tack! :D

Smullis
0

:D

Hanna
0

Om du inte är känsliga så kan Blaptica Dubia (kackerlackor) vara bra mat. Inte så dyrt och lätt att odla på :)

Dessutom klättrar de inte på glas (och andra glatta ytor) och låter inget, luktar dessutom mindre än syrsor. Dock är det inte många djuraffärer som säljer det vad jag vet.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Catta-
0

#6 jag är inte känslig för småkryp, så vilken sort spelar ingen roll :) En sak jag har funderat på också om jag skulle föda upp själv är hur dom ska ha det. I djuraffärer bor dom ju bara i en liten låda. Är det lätt att dom rymmer? Vore ju inte så kul att hitta massa kackerlackor/syrsor i hela lägenheten :P

Hanna
1

#7 Det räcker med en stor plastlåda från ikea med torv i botten och massa äggkartonger. :)

Littlem
1

Skäggisar är trevliga "nybörjarödlor". De är pigga och alerta och väldigt med.

Unga skäggisar äter mkt insekter, men när de blir äldre ska deras kost till störst del bero på varierade grönsaker. Det kan väl va lite meckigt enligt en del att ha färska grönsaker hemma nästan jämt o se till att det blir varierat. Men som ovan nämnt är dubier bra käk i lagom storlek och väldigt lättodlat.

Nu beror det ju på hur liten skäggisen är som du skaffar. Men som sagt, de är väldigt pigga och aktiva och gillar o ha mycket yta o ränna runt på.

Man vaccinerar inte reptiler i förebyggande som med t.ex. hundar.

Det är inte många reptiler som är direkt sociala med varandra utan det kan istället bli tvärtom att de stressar varann om de bråkar om mat/solplats osv. Skäggisar trivs utmärkt med att va ensamma.

Att tänka på är väl att de blir halvstora och behöver ett rätt stort terrarium. Att de behöver mycket grönsaker som vuxna.

Catta-
0

#9 Tack så mycket för ditt svar!

[isdrakee]
0

Har du tittat något på taggsvansvaraner? En mycket trevlig art. Blir ungefär lika stor och kommer också från autralien. I mitt tycke är det en mycket roligare ödla än skäggagamen utan att vara svårare i skötseln.

Catta-
0

#11 Jag har faktiskt aldrig hört talas om den. Men tack för tipset ska kolla upp den :)

Hanna
0

Taggsvansvaraner är riktigt fina ödlor faktiskt :)