Hantering av landsköldpaddor?
Hejsan!
En av högsta drömmarna är att ha några landsköldpaddor att skämma bort någon gång i mitt liv :) Som jag förstått det så blir de stressade av onödig hantering, men blev lite förvirrad idag när jag läste en massa annonser.
På en annons så stod det att sköldpaddan älskade att sova på sin mattes bröst… Och sen är det ju bra att ha hanterbara sköldpaddor, så att det blir mindre stress vid nödvändig hantering, t.ex om man ska ta ut dem en sommardag och låta dem sola och äta gräs..
Men jag undrar, är det bra att hantera sköldpaddan lite ibland så att den vänjer sig, eller är det som de flesta annonsörerna säger, alltså att de söker kontakt hos ägaren och vill vara med? Är lite förvirrad ang den delen.. Jag har alltid trott att de är absolut helt oberoende av sin ägare.
Jag har förälskat mig i sköldpaddor bl.a pga att de är mindre beroende av ägaren till skillnad från t.ex ett par papegojor… Jag anser inte att reptiler är keldjur.
Men hur ligger detta till? Har läst att sköldpaddor är aktiva och sociala, men söker de verkligen kontakt hos ägaren? :s Är det trivsamt för dem att på deras villkor sova på mattes bröst?
Nej nu ska jag inte skriva mer :) Ha det gött people ^^
Mvh Emma

Jag tycker mej märka en stor skillnad mellan dom stora och mindre arterna, Ryssar och Greker har jag aldrig uppfattat som att dom söker kontakt med sin ägare däremot dom större arterna jag hållt! Både mina sporrsköldpaddor och mina Leoparder har varit kontaktsökande ich gärna kommit fram för att tigga mat eller lyfta upp huvudet för att bli kliade under hakan! Å mina Leoparder brukar alltid ranta efter om man lämnar dom å går iväg,
#1 Okej :) Jag skulle i första hand satsa på tunisiska landsköldpaddor, då de är lite mindre och inte dvalar.
Trevligt att det alltså finns reptiler som söker kontakt med sina ägare :)
V har ryska stäppsköldpaddor, och de är väldigt kontaktsökande och sociala. Iallafall de flesta av våra. De kommer fram om man står vid buren, tycker om när man klappar på dem,pratar med dem osv. Jag anser dem absolut sociala, både mot oss människor och andra sköldpaddor.
#3 Det låter riktigt härligt :) Hihi vill dela med mig av en video!
http://www.youtube.com/watch?v=p2mV4EGDAMM&feature=related
Ja, där ser man ^^
Mina grekiska kommer knallandes så fort jag kommer in i deras rum,vill gärna bli kliade,jag småpratar med dom varje dag långa stunder,och nog uppfattar jag att de trivs med det.
#5 Åh vad trevligt! :) Det verkar alltså som att de flesta landsköldpaddor är ett undantag bland reptilerna.
#6 ja jag älskar verkligen de här paddorna över allt på jorden,det är det bästa jag fått.jag fick dem här på reptiler i focus och eftersom jag hade en grekisk landsköldpadda som tonåring en gång för hundra år sedan,vart jag ju intresserad.min man satte i gång och snickra och jag åkte och hämtade världens finaste.hoppas verkligen du får glädjen och ha ett par du också.hör gärna av dig till mig om du hittar några kan vara kul att utbyta lite paddpladder.
jag har två terrapene carolina och honan är otroligt skygg av sig och gömmer sig och är stressad så fort hon inte är i sitt hus..så henne låter jag vara utom när det ska städas.
hanen är motsaten och helt galen. han sitter alltid och tittar, och brukar sitta och värma sig på min fot och kan sitta på en gräsmatta och titta utan att bry sig att hundar springer brevid..
#7 Nämen vad trevligt :)
Själv skulle det vara fint med ett par moriska landsköldpaddor då de inte dvalar, men samtidigt vore det bra att "öva" på att kunna dvala ett gäng då den erfarenheten kan behövas om jag senare skaffar en dvalande sort. Så jag har ingen aning om hur jag ska ha det!
Funderar kring både duvor och landsköldpaddor, som vuxen kan jag hålla båda djurarterna, men det vore riktigt roligt att börja med ett av djuren redan som ungdom. Finns ju för- och nackdelar med båda. Mitt sökande goes on… :)
Det vore riktigt trevligt :) Jag hör av mig om jag lyckas övertala mina föräldrar att skaffa ett par ;)
Hej! Jag har en hittesköldpadda sedan några år tillbaka. Det är, enligt kunnig på sköldpaddsforumet, en liten tunisisk landsköldpadda. Jag har också fått lära mig av dem som vet att man inte ska hantera sköldpaddor så mycket, men jag undrar om det verkligen är sant.
Jag märker på min sköldpadda att han är hungrig genom att han börjar vandra runt i sin bur. På kvällarna brukar han dock börja vandra runt som en galning, trots att han har ätit och har mat, och då har jag lärt mig att han blir nöjd när han får komma ut och sitta hos mig när jag tittar på tv. Då brukar han smånöjt vandra upp till min axel och helt enkelt lägga sig och sova. Så jag undrar om det verkligen stämmer att de inte trivs med att bli hanterade. ?
Men som sagt, det är min sköldpadda det handlar om. Jag vet inte hur de är överlag eftersom jag bara har känt just den här. :)
#10 Hejsan! Vad trevligt med en tunisisk :) Det är absolut en av arterna jag skulle kunna tänka mig!
Jag tror inte att det stämmer, då många upplever att sköldpaddorna söker kontakt med ägaren. Fast det är förstås individuellt. Själv tyckte jag att det kändes så skumt att läsa i alla annonser på blocket att "sköldpaddan älskar att sova på mitt bröst" osv. Jag hade också lärt mig att reptiler inte ska hanteras över huvudtaget :)
Men sen är det ju också så att många arter kräver inte ett speciellt klimat, som t.ex hög luftfuktighet (därav kan de bo i öppen låda). Det gör det mindre skadligt för en landsköldpadda att hanteras utanför lådan till skillnad från t.ex en kameleont. Sen vet jag inte varför just landsköldpaddor är reptilvärldens undantag vad gäller kontaktsökandet, jag antar att det blir nästa fråga att ta reda på :)
Mvh Emma