GRODOR
hej jag skulle vilja veta en snäll grod sort som an kan hålla i nån gång/klappa i terarariet som är vacker inte så svårskött inte bits och viktigast (INTE ÄTER GNAGARE)
har alltid gillat grodor nr jag var liten hittade jag en groda som jag tog in och la i ett akvarium i några dar oc andra dagen kom den fram när jag stak nr handen den var jätte mysig nu skulle jag gärna veta en grodsort som man får ha som husdjur för dt r ju olagligt
alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år
Du kan värken klappa eller hålla i någon amfibie. de är som att ha en fisk. se men inte röra =) deras skin är jätte känsligt .
det vet jag jag har hafft vetten så händerna när jag rör den och den grodan ja hade kunde jag hålla i den då borde man kunna med andra grodor
Ja rent fysiskt så är de möjligt att hålla i grodan men de ÄR INTE BRA för den, grodor och andra amfibier har väldigt känslig hud och man tror att de är som en brännande känsla för dem när vi menniskor tar på dem, även om du har blöta händer.
Så sluta rör vid din groda och skaffa en hamster o klappa på ist. Grodor har man för de är vackra djur i ett växtrikt terrarie som man kan titta på.
SE MEN INTE RÖRA. DE är bara elakt mot den om du tar på den.
värkade inte som det när den självmant hoppade upp i min hand
#4 Men gud. du frågade och du fick svar. tycker inte du att svaret passar så behöver du ju inte fråga från början. jag kan inte mer en att säga hur man ska sköta om sinna groddjur. Jag kan inte stoppa dej från att skaffa en stackars groda och taffsa på den tills den dör. men jag rekomenderar starkt att du kanske köper en hamster i stället. dom e mycket mer klapp och kram vänliga.
Att den hoppade upp i din hand självmant var inte för att den villa att du skulle klappa den, utan det var nog för att den såg ett ställe där den kan sitta på, och eventuellt även ta sig lite högre upp på, och inte vara så nära marken (dvs akvariebottnen).
Även OM det nu skulle vara säkert att hantera en groda, med nytvättade händer som är fuktiga, så finns fortfarande risken med att grodan helt plötsligt kan ta ett skutt bort från dina händer, och landa illa och skada sig. Det säkraste sättet att hålla i en groda om man måste hålla den i handen är att kupa sina händer ovanför den, men om man ska hålla i den på det sättet, så kan man ju lika gärna låta den vara i sitt terrarium 
Vill man ha något att kela med, så är det bättre att man skaffar ett däggdjur.
Vill bara tillägga en grej så att du vet. Det är förbjudet att plocka in ryggradsdjur (däggdjur, ormar, grodor, fåglar…) från naturen. Att man inte får ta in reptiler och amfibier är för att dom är fridlysta.
#4 jag ger upp, gör vad du vill.
Men sen när du är äldre och skaffat dig lite kunskap så kommer du se tillbaka på de här och skratta åt dig själv.
Inget illa menat men så är de =)
menade inte så ….. jag försköker inte vara elak mot nått djur jag ville bara hitta grod/padd sårt man kan hålla i occh tycker det är konstigt att det inte går att hålla i eftersom det gick med den vilda nu när jag läste igen så så det ut som jag ifrågasatte vad du sa men det värkade bara konstigt att ja kunde hålla i den vilda och inte den tama och sen har jag haft en hamster och 4 gerbiler kommer nog inte ha hamster för den bara sov hela dan
De vi försöker säga e att du inte "kan" hålla i värken den vilda eller någon anan groda utan att riskera att skada dom. de finns ingen grod/padd sort som tycker om de. som sakts tidigare, om nu din groda hoppade upp på dej va de inte för att bli klappad eller få sällskap utan för att komma upp en bit. Jag kommer inte på något bättre sätt att förklara de på tyvärr
okej jag förstår
som jag förstod det så ville saga97 veta en bra nybörjargroda ,så varför kan man inte bara säga att man inte kan klappa grodor och säga en bra nybörjarsort?

Och vad är en bra nybörjar groda då?
okej, om du nu har förstått vad vi menar och förstår att man inte kan hålla/klappa dem oavsätt att den vilda grodan hoppa på dig.
Så skulle jag kunna föreslå corallfingergrodor litoria caeruleata, dom är fina och matglada. Är en lätt och bra nybörjar art som är rolig att titta på, blir runt 10 cm långa och ganska krafftiga. Kräver ett växtrikt och fucktigt terrarie. Har sånna själv och tycker om dem väldigt mycke. Fast att dina föreldrar oxå är med på de och hjälper dig att ta hand om dem.
jag höll i den i akvariumet sen viste inte jag att det va förbjudet men visste endå att den ville ut så jag matade den se släppte ja ut den
mm hoppas du förstår vad vi säger.
Trotts att den vilda grodan hoppa på dig så vill de inte bli klappade och de är inte heller bra för dem, om du fortfarande vill ha grodor så är korallfinger väldigt trevliga och fina som #13 redan sagt.
Klockgrodor bombina orgentalis är oxå lätta och en bra nybörjar art. Den kräver ett akvarium på ca 70-100 liter med vatten och land del. De är en mindre groda med ferg. Äter mjölmask och syrsor. Dom vill ha de lummigt, grenar över vattnet, rotbit, växter och mossa. Kunna sola i uv ljus. Trivs att vara flera.
Tomatgroda Dyscophus guineti väldigt söt och har en röd till orange färg. Blir ca 7-10 cm stora. Den gillar att gräva ner sig lite o lurpassa på förbipasserande inseckter. Så den vill ha fucktigt, djupt med torv och växter att gömma sig under. Mossa är bra att håla fuckten med och vatten skål är bra om den vill kunna bada.
och som sagt att dina föräldrar är med på de och kan hjäla till.
asså att ha groda var bara en liten ide för när jag fixat mitt rum ska jag skaffa råttor och akvarie jag tänkte också att det kanske hade varit kul med grodor med… ska ha dvärgklogrodor i akvariet det blir nog mina ända grodor endå..
Jaha okej. Om du ska ha klogrodor så se till att inte ha för gluppska fiskar som tar all mat. De tycker om mygglarver, flingmat, små pellets, algtabletter och äter gärna från botten, men vissa klogrodor kan lägga sig på ytan och häva i sig mat så de beror lite på vad för individ man får. Dom är kända för att kunna rymma oxå, så se till att vattenytan inte är för hög och att inte rymmninghål finns.
Jag vill bara tillägga att det inte är så konstigt att din hamster sov hela dagen, dem är nattdjur.
Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!
ja vet det men ddet är tråkigt och den var ju ensam å lite sorgsen för de

Det finns massor av husdjur som är både udda, intressanta och lämpliga att hantera. Grodor är väldigt känsliga för bakterier och kemiska ämnen som vi kan ha på huden även om vi tvättat oss om händerna. De är av den och flera andra anledningar inga lämpliga "plock-djur". Däremot betvivlar jag att en groda skulle känna smärta av att bli klappad med rena och fuktiga händer. Det påståendet skulle jag vilja ha någon tillförlitlig källa till. Det låter som en typisk myt, aldrig hört eller upplevt att det skulle vara så.
Om du vill ha en amfibie (groddjur) som du kan tänka dig att avstå från att hantera så skulle jag rekommendera klockgrodor, salamandrar eller någon korallfingrgroda. Skötselråd kan du hitta på nätet.
Om du absolut vill kunna hantera ditt djur så skulle jag rekommendera att du skaffar något annat djurslag. Kanske en leopardgecko eller sköldpadda? De bör dock inte heller hanteras i någon större utsträckning, men de har ju skyddande hud som gör dem tåligare. Ett annat alternativ är ju afrikansk jättelandsnäcka. En stor snäcka som är både lättskött och intressant. vandrande pinnar är också lite skojiga. Det finns massor av vackra arter. Problemet är att de ofta är kräsna med maten. Det gäller att hitta en art man kan hålla med foder året om.
Det finns också roligare däggdjur än hamstrar. En hamster är ju i regel nattaktiv vilket gör den till ett ganska slött husdjur för dagaktiva människor. Degu? Chinchilla? Kolla in exotiska djur i fokus.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
#20 om de där va lite till de jag skrivit så skrev jag "man tror att de är en brännande känsla" de va en lärare som sa de till mig när jag gick i skolan, och jag tyckte de lät rimmligt för vi utsöndrar salt genom huden och salt mot en känskligt och fucktigt skinn borde ha en brännande känsla. Så att de vore en myt vet jag inte om man kan säga. Titta bara på hur vissa dödar sniglar i trädgården med salt…. Men självklart blir de bättre när man tvättat och har fucktiga händer men de är nog ändå inte så bra därför sa jag som jag gjorde.
Sen gillar jag att du föreslår chinchilla och degu över hamster för hamster är nattacktiv. De är ju chinchillan oxå? och degu är inte kända för att bli mysiga och tillgiva djur, lite mer som en sprallig eckorre, men sen så kan de säkert bli trevliga och komma fram med mycke träning men de kommer va som att ha en hamster, fast hamstern kan man hålla i och klappa på.
Råttor som hon hade tänkt att skaffa tycker jag är en perfeckt ide, för råttor är så sjukt mysiga och blir nästan som ne liten hund =) Bästa gnagaren och dem ligger mig varmt om hjärtat.

Ang groddjur som e lämpad som "nybörjar djur" så skulle jag kunna rekommendera agapaddan, inte lika känslig som grodor. Ang nåt kul smådäggdjur vill jag slå ett slag för Egyptiska taggmöss, större än vanliga möss, vackra, blir lätt tama och håller igång mycke! :)

#21 Förlåt att jag missade att ditt påstående inte var så definitivt. Fel av mig. Jag har ändå svårt att tro att det stämmer. Jag har aldrig upplevt att en groda plågats av att ha blivit försiktigt hanterad, och jag har haft en hel massa groddjur i mitt liv. Naturligtvis ska man undvika att hantera en groda så långt det är möjligt ändå, det är vi överens om.
Och jag kan inte riktigt förstå varför du gillar mitt förslag om degu och chinchilla om du inte håller med mig om det. Det låter nästan lite spydigt tycker jag. Onödigt.
Jag tror att alla som haft både chinchilla och hamster skulle hålla med mig om att man oftare ser chinchillan vaken dagtid än vad man ser hamstern. Nattaktiva eller ej, de är (beroende på individ) socialare än vad en hamster är dagtid.
Jag håller med om att råttor är trevliga djur. Det var ett bra förslag.
Med Vänliga hälsningar
vad är en amfib
#24 en Amfibie är samlingsnamn för alla groddjur (grodor, paddor och salamandrar). På samma sätt som ordet 'reptil' är samilngsnamn för alla ödlor och ormar.
…Och herptiler är både groddjur och reptiler :)
…amfiber
#27 :P
#23 Jag påstår inte att de plågas, brännande kännsla sa jag, plågas låter så hårt och de är inte så jag menar.
För du sa "hamster är nattacktiv och tråkig" typ, och då kunde inte jag förstå för chinchillan är oxå nattacktiv.
Jag har en långhårig hamster som min kompis hitta ute i en buske (omhändertagen alltså) och han är trevlig och framme på dagen, går att locka ut ut huset oxå. Visst chinchillan kan oxå vända dygnet och komma fram mera och bli tam men de är ju ganska mycke jobb med den och degun mera så jag mena. Och jag va inte spydig.
Råttor är bäst haha =)
#25 Nja, nästan du missar dock att det är frågan om klassisk taxonomisk indelning och rör sig om 2 klasser av ryggradsdjur (Reptila och Amphibia). I klassen Reptila ingår en hel del djur som krokodildjur, sköldpaddor och bryggödlor samt fjällbärande kräldjur.
I Amphibia ingår stjärtlösa groddjur, maskgroddjur och stjärtgroddjur
Det är alltså lite för enkelt att bara skriva att det rör sig om ormar och ödlor samt grodor, paddor och salamandrar.
#30 Jo, fast i och med att TS inte verkar speciellt insatt alls bland herpetiler så kändes det onödigt att ta upp precis alla djur som räknas in i klasserna.
jag vet vilka djur som r reptiler .. det är typ alla som är växelvarma
#32 Nej det är fel, t.ex. är flesta fiskar växelvarma.
jaha ..
fiskar är växelvarma ….

#29 meningslöst att diskutera det. jag har också en oerhört trevlig hamster, men alla mina chillor har varit sociala och lättsamma även utan extremt mycket hantering, vilket man knappast kan säga om mina hamstrar. Hur som helst, individer är ju olika så egentligen är det meningslöst att generalisera.
…och amfibier är också växelvarma. Däggdjur och fåglar är inte det.
Med Vänliga hälsningar
#24 Lätt förklarat så du hänger med TS
Reptiler:
Ormar
ödlor
sköldpaddor
krokodiler
Amfibier:
Grodor
paddor
salamandrar
maskgrodjur
Alla dessa kan även kallas för herptiler, de är som ett "samlings namn".
Och alla är växelvarma.
…. herptiler ..
#36 Inte ens en sådan uppräkning låter sig göras, du missar genom att blanda olika hierarkier t.ex. gavialer, alligatorer, olmar, slamdykare.
Det är även inte helt korrekt att alla är växelvarma, t.ex. har en inkuberande tigerpyton möjlighet att själv reglera kroppstemperaturen.
#38 men snälla jag gjorde en LÄTT/ENKEL förklaring (vilket jag skrev) så saga97 skulle förstå, hade jag gjort en med latinska namn och massa indelningar hade hon nog inte förstått lika lätt….
Men gör gärna en indelning själv om min inte passa för dig =)
--asså det är som att säja att alla däggdjur förutom en föder levande ungar och ja fattade när hon berätta
Varning för överdriven nördning haha. Skriver så mycke jag orkar.**
Retilis/sauropsida:
**Crocodilia - Crocodylidae -Alligatoridae -Gavialidae
Squamata -Amphisbaenia -Autarchoglossa -Gekkota -iguania- Serpentea
Testudines -Pleurodira- Crytodira
Sphenodontia/Rhynchocephalia -endas två arter från Sphenodon släcktet.
Amphibia:
Anura -grodor och paddor
Urodela bla. -Plethodontidae -Salamandridae -Amphiumidae -Cryptobranchidae -Sirenidae
Gymnophian
Dessa två grupper kan även kallas Herpeton.
Vart de bättre nu spahndrive? hoppas du oxå tycker de här är intresant TS! =)
Det har jag redan gjort i tråden. Det spelar ingen roll om man själv anser den är lätt/enkel om den inte är korrekt. Det funkar helt enkelt inte att blanda olika underliggande hierakier när man försöker räkna upp vilka djur som tillhör en viss klass. Sköldpaddor är en ordning, ormar och ödlor är underordning och krokodiler är en familj. Liknande gäller amfibier där maskgrodjur är en ordning, salamandrar en familj och grodor och paddor är ett samlingsnamn för vissa arter i ordningen.
Vi kan då t.ex. ta salamandrar som innefattar ett 70-tal olika arter, medans ordningen som dessa ingår i innefattar runt 550-600 arter. I fallet med salamandrar missar man alltså närmare 90 % av alla arter i ordningen.
#40 bra att du förstod!
#40 Japp det är lika fel.
#42 men jag påstog aldrig att salamandrar va en egen årding, alla som jag lissta under rubriken va ju menade att de till hör till rubriken jag skrev.
Samma sak som att säga att en salamander är en amfibie och de är ju inte fel eller hur?
men sen grorde jag en koreckt som vi nördiga kan förstå.
44# ja men det är enklare att säja att ormar är växelvarma och däggdjur föder levande ..istället för alla ormar är växelvarma förutom en och alla däggdjur föder levande förutom näbbdjur
#45 En amfibie är något som kan fungera på både land och vatten. Detta i sin tur innebär alltså att en salamander är en amfibie, men så är även slamkrypare som är en benfisk, en LARC-V är också en amfibie dock är det ett transportfordon.
#46 De må vara enklare men det stämmer inte med verkligheten, t.ex. är näbbdjuret inte det enda däggdjur som lägger ägg.

Det var värst vad det blev viktigt med systematiken i den här tråden. Haha! Ni får gärna diskutera systematik i en annan tråd, men det är lite OT i denna faktiskt.
Med Vänliga hälsningar
Vad som i vardagligt tal är en amfibie vet jag inte, men enligt systematiken räknas till amfibierna endast - eller om man bara talar om nulevande arter lissamfibia - tre ordningar, Urodela, Gymnophiona och Anura. Det är många arter som helt anpassat sig till ett liv på land men vars ägg skanar amnionhinna, en evolutionärt sett intressant brytningspunkt som möjliggör att ägg läggs i mindre fuktiga miljöer utan att torka ut (bland annat - många andra smarta adaptationer kom iom 2de amniotiska äggen"), och är helt beroende av att hålla sina ägg fuktiga, ofta genom att lägga dem i vattendrag.
Om man vill hålla sig på en ordningsnivå inom den klassiska systematiken, räknas till herptilerna ordningarna: Gymnophiona, Urodela, Anura, Testudines, Squamata, Sphenodonta och Crocodilia. Det är roligt att läsa om, men praktiskt är en så "hög" nivå som ordning sällan givande eftersom det därinom kan förekomma väldigt olika djurslag.
Den klassiska systematiken visar sig dessutom allt mer otymplig att arbeta utifrån, inom forskningen så vinner den moderna kladistiken allt mer mark, där intresserar man sig mer för evolutionära förgreningar och inbegriper både utdöda och nulevande arter. Inom kladistiken omfattar reptilia t. ex utöver ödlor och ormar(som är subordningar) krokodiler och fåglar också. Detta eftersom de har en gemensam anfader som inte tros ha gett upphov till andra nu levande djurslag. det är ganska kul att läsa om det också! Om man intresserar sig för källor baseras det jag skrivit om systematiken löst på boken Integrated principles of zoology, hickman, Roberts et al. Mcgraw hill förlag.

Uppenbarligen finns det ett intresse av att diskutera systematik, så varför inte skapa en ny tråd i ämnet?
Det är en aning OT i denna tråd.
Med Vänliga hälsningar
#50 vad menas med OT? "Det är en aning OT i denna tråd"
Har inget med med tråden att göra, men ser folk somskriver så överallt.och vad betyder det? blir lite galen:P
#51 OT=Off topic! Det betyder ungefär ''utanför ämnet'' :)
-Rasmus 🌈