Några frågor
(Förlåt om inlägget blev lagt under fel ämne, ny på sajten)
Hej! Jag har aldrig haft någon reptil förut så jag tänkte be om lite tips och svar på frågor av er kunniga.
Jag köpte en majsorm idag (9/3-12) som behövde omplaceras. Det ska vara en hona på cirka 3 år och hon har någon röd färg med orangefärgat mönster och röda ögon.
Jag har i många år nu velat ha en majsorm, efter att jag träffade på två stycken hos en kompis. Det var en likadan röd/orange och en gul/vit (albino?) Det väckte min nyfikenhet nå enormt. Jag tycker dom är så facinerande.
Så nu sitter jag och läser på så mycket som jag kan och hittar information om. Men jag känner ändå att jag vill ha lite råd från kunniga reptilägare. (Har lärt mig att man inte alltid kan lita på allt man läser)
Så det första jag undrar är vad för typ av underlag/strö som rekomenderas. Just nu har hon någon typ av träflis i ganska grova bitar (anser då jag i alla fall)
Då jag har en kanin så har jag införskaffat en stor spånbal på 300 Liter och det är inte gjort på tall (tall ska vara giftigt?) och det dammar inte alls i princip. Kan man använda sånt spån till en orm?
Jag lyssnar på det folk säger och tar åt mig av den fakta jag kommer över. Så jag vill inte bli påhoppad, utan upplärd.
Så "undervisa" mig i "ormkunskap" 
Vad för värmekälla är att rekomendera? Om det inte finns lås på terariet, vad kan man Använda istället ?
Spån fungerar alldeles utmärkt att ha till majsormar (sålänge det inte dammar, vilket det antagligen inte gör eftersom du även har det till din kanin). :)
Som värmekälla är en värmematta eller värmeslinga ett bra alternativ men man kan även ha värmelampa. :) Har du ingen värme alls nu?
Är ditt terrarium enkelt att öppna? Jag förstår inte frågan riktigt, men man kan ju köpa terrarielås till, annars så får man väl kanske ställa något i vägen så att man inte kan öppna eller nåt :P
Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!
#2 Hon var utan värme i någon /några timmar, men vi har köpt en värmematta och satt under terrariet med frigolit under nu så det täcker halva terriariet ungefär. Och sen ett stort vattenbad :)
VI köpte även något barkströ som vi sett att de flesta använder :)¨
Terrariet är hemmabyggt så det finns ingenting att sätta lås i så vi får väl uppfinna något ^^'
Har även köpt två termometrar som håller koll på fukt och temperatur :)
går att göra ett enkelt lås av pianotråd eller liknande.
jag har tagit från en fågelbur.
svårt att förklara men kan fixa en bild sen.
eller om någon annan vet va jag menar och har bild
Men det är bara helt vanligt glas, finns inget att fästa någonting i
behöver inte fästa den i något. den låser en då.
Hmm då skulle jag vilja se bild :O

Själv har jag använt ogödslad täckbark de senaste 20åren och är mycket nöjd med det! Sågspån är inget jag själv skulle rekommendera även om jag vet att det finns dom som använder det…
#9 Det är sånt vi använder nu :) Kommer fortsätta på det :)
#8 Men gud vad smart! :)
Finns det inte terpentin i (vissa) sågspån? Är inte det giftigt?
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Jo men det är i barr träd. Det här va lövträd :)
Fiddelie:
Kul att du skaffat orm och att du vill vara påläst!
Det låter som om du har en majsorm med färgvarianten amel.
Mycket information kan hämtas från http://majsorm.nu/ och tillhörande forum.
Till mina terrarier använder jag magnetlås, bild finns här.
Det var där jag var å läste på :) Vad smart ska kolla om vi kommer över såna lås :) än så länge har vi inget lås alls men jag är hemma hela dagarna nu och det har inte varit några problem än så länge. Men lås lär vi ha i alla fall när jag åker bort igen på dagarna :)