Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: insekter-kryp
Läst 2198 ggr
Mantissa
4

Parasiterande koloni av syrsor

Jag har misslyckats totalt med min syrsavel. Inte ett enda ägg har kläckts i de omsorgsfullt placerade salladsaskarna.

Men igår när jag skulle vattna blommorna inne hos skinken så kryper det fram syrsa efter syrsa från ingenstanns och plötsligt sitter det syrsor i olika storlekar överallt! och inte ett pip har de sagt..

[nataschaj]
0

hahaha vilken överraskning!

grattis ;)

syrsor tycker ja e lite läskiga å hålla i haha… måsye komma över min lilla fobi över dem.

theraphosa
0

Haha vadå har syrsorna förökat sig i den terrarie? De har jag alldrig hört, men skojj, då är skinken självförsörjande på syrsor ju, egen odlig och grejer ;)

Mantissa
0

Hm, jo fast jag vet ju inte hur fulgod näring de innehåller. Men de äter väll antagligen skinkmaten som bör vara helt okej.. Intressant är det i alla fall att den här generationen syrsor är klart "vildare" i sitt temperament. Skygga och blixtsnabba!

WeirdFreak
0

Varför har du dem i ödlans terrarium? Jag har mina i en plastback :P

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

Mantissa
0

#4 det var inte meningen så. Någon av fodersyrsorna måste ha kommit undan och laggt ägg. Jag har provat fodra utanför terrariet, men ödlan får inte fäste mot plasten. Magen tar emot:)

WeirdFreak
0

Jaha :)

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

Mantissa
4

Idag var det full syrsjakt! Jag jagade upp syrsorna från sina gömmor och skinken sprang så fort de små benen bar henne! Hon fattade snabbt vad det handlade om och följde handen och låg på lur när jag grävde efter syrsorna:) Det var månader sedan hon fick äta sig mätt på syrsor sist, så hon var helt salig. Efteråt gick hon till vattenskålen och drack länge och njutfullt och avslutade med ett litet svalkande magdopp:)

nickiee
0

jag lyckas ej heller så bra med avel på dom . men har nu gjort ett nytt försök igen.å då har ja smart-boxen står på akvarium rampen för dom behöver värme ju . + att ja har en liten plastburk med jord i som dom kan lägga äggen i  + en skål som ja lagt akvarium filter vadd i å sen fyllt på med massa vatten då har dom tillgång till vatten + drunknar ej heller ,så nu väntar ja bara på ungar av dom köpte visseligen 4 vuxna bara för å testa nu, går de bra så blir det fler sen …

kul att du lyckas fått i terrariumet iallafall  bättre än inget där ju .djur är smarta så hon kommer nog å börja gräva sen själv för nångång kommer det att ge ljud ifrån sig å då blir det full rulle i terrariumet tror ja .. lycka till

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Mantissa
0

Nu har alla vuxna syrsor jasg lyckats fånga fått flytta in i syrsburken i tvättstugan. Jäklar vilket liv de var på dem ett tag. Konstigt nog så lät de just ingenting i början lite tropiskt sådär bara, men när de blev vuxna och fläskiga så gnisslar de så det skär i öronen;)

nickiee
0

aa lycka till nu då

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

småkryp
0

Jag har också varit med om syrsinvasion. Jag vet inte så mycket om skinkar, men de verkar vara ganska tuffa. Jag har en liten leoparsgecko, och den vågade jag inte ha kvar i terrariet när jag fick syrsinvasion. Syrsorna är ju rovdjur, och om de blir många så kan de kanske skada eller åtminstone stressa ödlan. Geckon äter ju bara ett par stycken åt gången, och är inte så "hård".

Jag antar att skinken också har varmt i sitt terrarium, och i såna fall kommer syrsorna att föröka sig snabbt. Första honan hos mig lämnade efter sig ca 40 st småsyrsor, men andra generationen blev flera hundra, som växte och förökade sig, osv. Jag ville inte bara "sanera" terrariet och döda alla syrsor, så jag skaffade ett nytt terrarium till ödlan, och lät syrsorna behålla det gamla.

Jag har tagit bort all värme, och kör bara en vanlig lågenergilampa. Syrsorna verkar nöjda; spelar och växer och parar sig, men äggen kläcks inte i rumstemperatur, så de blir inte fler. När ödlan ska äta, så släpper jag in den i syrsornas terrarium.

Eftersom man inte kan "kalka" varenda syrsa och inte vet vilken som kommer bli uppäten, så kalkar jag på syrsornas mat. Jag hoppas att det ska räcka, men för säkerhets skull så kan man mata som vanligt ibland, med vitaminer od (vad en skink nu behöver)

Om syrsorna blir för få till slut, så sätter jag kanske in en värmelampa ett tag, för att få några nya. Jag gillar syrsorna. De är intressanta och de är fina i terrariet, och jag har vant mig vid ljudet. Men man kanske ska tänka sig för innan man sätter på värmen? Kommer alla ägg som någonsin lagts i tex blomkrukan att kläckas, eller har de som lagts i kyla dött? Jag vet inte.

Men jag stoppar aldrig mer in en vuxen syrs-hona i ödlans terrarium. Den kan ju vara full med ägg, och då kommer man att ha en ny invasion.