Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettinsekter-kryp
Läst 4097 ggr
sallad
0

Hur få upp syrsor?

Hejsan!

jag ska skaffa mig 2st klockgrodor, också kom jag att tänka på hur man ska få upp syrsorna fråm deras petbox utan att skada dom? Jag är helt nybörjare med sånt :) jag tycker det är lite äckligt att ta i syrsorna :/

Har någon ett bra tips?

-Rasmus 🌈

sissie
0

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

sallad
0

Hmm.. Har läst hela tråden men hittar inget om min fråga :)

-Rasmus 🌈

Wassago
0

Jag tycker heller inte om att ta i mina syrsor å kackerlacker så jag använder mej av en foder pincett! Funkar bra! :)

WeirdFreak
0

Jag anväder mig av en kartongbit, en toapappersrulle eller en fiskhåv :P

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

theraphosa
0

pincett är ett gätte bra sätt att få upp dem på !

sallad
0

Tack för svaren!

Hur länge klarar sig en syrsa om den hamnat i vatten?

-Rasmus 🌈

theraphosa
1

inte så länge, du bör ta upp den till land eller på en gren åvanför vattenytan. Eller hålla den med pincetten framför grodan =)

småkryp
0

Jag brukar använda en sked och en liten plastmugg. Men sen måste man hålla för, så att den inte hoppar ut. Vill man inte hålla med handen, så kan man ta en bit papper eller ett burklock och håller för.

Andra saker som man kan använda är tesil, liten håv (till akvariefiskar), kaffemått eller liknande.

Jag brukar också använda en liten platt halvstyv målarpensel, för att peta/flytta på syrsorna utan att de skadas.

[josefineomar]
0

Att ta i dem är ju bäst, då utsätter man inte syrsan för hårt tryck över kroppen som man kan göra med tex pincett. Utan att veta så kan man lätt trycka sönder syrsan på ett plågsamt sätt. Insekter är ju också djur och fast att de snart ska dödas så behöver de ju inte lida.
När jag på min skola skulle mata djur som levde i vatten och jag visste att dessa djur inte skulle ta insekten på en gång och att de eventuellt skulle drunkna, så brukade jag klämma sönder huvudet på dem med pincetten så att de dog och då kunde man vifta med insekten framför djuret i vattnet. Det funkade bra :) Jag höll i syrsorna om jag inte dödade dem innan, men eftersom du inte vill ta i dem så finns det inte så många mer tillvägagångssätt än pincett eller att använda sig av tex handskar eller "lura" in dem i små lådor :)

chaplin123
0

#9 men syrsor har inget nervsystem så dom känner inte smärta.

theraphosa
0

#9 inseckter saknar hjärna och därför har de inga smärt-nerver och kan därför inte känna smärta.

småkryp
0

Insekter saknar INTE hjärna. Tvärtom är de mycket intelligentare än vi tror. Däremot sägs det att de inte kan känna smärta, och det är möjligt (men vem vet säkert?). Men de kan känna rädsla! Annars skulle de ju inte undvika faror, och syrsorna hoppar undan när de blir rädda.

Däremot hoppar de inte undan när man kommer med mat. För då är de inte rädda, antar jag.

[josefineomar]
1

För tvåhundra till hundra år sedan sa man att en hund inte kände något när man skar i den också.. Men, det inser man ju idag att den verkligen gör. Man vet ju aldrig - man tror sig veta, men man vet inte.. Jag vill i alla fall inte orsaka eventuellt lidande för oskyldiga :)

theraphosa
0

#12 De dom har kallas nervknutar, de är inte samma som hjärna.

småkryp
0

Här finns en intressant artikel om insekters hjärnor från Illustrerad Vetenskap. De flesta insekter har ungefär likadana hjärnor som vi, fast mycket mindre. Dessutom har många nervknutor, som sköter t ex ben och matsmältning.

http://illvet.se/naturen/livsmiljoeer/geniala-hjaernor-i-miniformat

Glad

theraphosa
0

#15 Jag kan inte öppna länken, de kommer inte fram till någon artickel.

Men de är just de, den är "typ" som våran, de är inte en ricktigt en hjärna som dom inte kan leva utan (som våran). De är ett förstadie till hjärna brukar man säga.

Ett prackt exempel är ju den klassiska "hur många dygn kan en kackellacka leva utan huvud?" - 8 dygn, sen dör den av svelt.

Förstår du hur jag menar, de är likom inte en hjärna på samma sätt som vi har, därför är bara hjärna inte koreckt nemt för de är ett förstadie till hjärna, en sammling nervknutar.

[josefineomar]
0

Fast måste smärtan sitta i hjärnan? Jag tror absolut att de kan känna smärta. Antagligen inte tänka att "aj vad ont det gör", utan bara känna smärtan. Jag tror absolut att de kan lida.. Tänk om tvåhundra år när forskningen gått framåt och då tittar man tillbaka på oss och skakar på huvudet. Vi gör ju det åt dem som levde för tvåhundra år sedan. De "visste" att hundar inte kunde lida. Vi "vet" att insekter inte kan lida, och kanske de om tvåhundra år kommer på att jo visst, de har ett organ som gör att de kan känna smärta. Nej, jag vill inte orsaka andra eventuellt lidande, som jag redan sagt :) Det säkra före det osäkra!

Var det inte en tupp utan huvud en gång som hölls vid liv genom att få föda genom ett sugrör? Han skulle ha dött för att slangen hamnat fel har jag för mig. Jag tror säkert han kände smärta…

[josefineomar]
0

Men man tror ju självklart annorlunda. Jag skulle aldrig för mitt liv ge något levande ting en långsam död, bara för att "de inte känner smärta"..

[josefineomar]
2

Jag fick upp artikeln förresten, det stod så här:

Storleken är inte allt. I varje fall inte när det gäller hjärnor. Insekter kan hitta gem över hundratals mil, se uv-ljus, känna igen varandra, skilja mellan symmetriska och asymmetriska figurer, räkna och med delad kunskap bygga upp komplexa samhällen, sköta rengöring, klimatkontroll, trädgårdsskötsel, bygga förråd och gravplatser, hålla slavar, utkämpa krig och ha nästan demokratiska beslutsprocesser. Alltihop med en hjärna, osm är stor som ett knappnålshuvud.

Jätteintressant läsning! Kan ju tillägga att om man ser på naturprogram där insekter långsamt blir uppätna eller fastnar någonstans så kränger de panikslaget med kroppen, och fast att man inte kan se riktiga uttryck i deras ansikten tycker jag ändå mig se smärta i deras ansikten..

Mantissa
0

Jag brukar plocka syrsorna med fingrarna, men jag vet inte om jag skulle göra det med kackerlackor. Syrskroppen är mjuk och har man ett fast grepp så skadas de inte. Provade med pincet och då var det lätt att få tag i någon smådel som då gick av.. I början innan jag blivit härdad använde jag gummihandskar när jag plockade med dem:) #17 Myt!

Westman73
0

Var det inte en tupp utan huvud en gång som hölls vid liv genom att få föda genom ett sugrör? Han skulle ha dött för att slangen hamnat fel har jag för mig. Jag tror säkert han kände smärta…

vart har du läst/hört det??  hur länge levde den?

[josefineomar]
0

# 21 - precis det har jag också hört. Kollade lite igår på internet och lägger upp filer här;

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=94696.0

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&sqi=2&ved=0CFEQFjAE&url=http%3A%2F%2Fdjurkunskapnvd.wikispaces.com%2FH%25C3%25B6ns%2Butan%2Bhuvud%2B-%2BJuliaL&ei=-tJuT5aJNZL14QTbmbi_Ag&usg=AFQjCNFit1VS3MqGk6-9FiONMQq0Pa0AZA&sig2=tQKbat5WvjL45TWC4Zroeg

http://www.miketheheadlesschicken.org/story.php

Men det verkar som om man inte riktigt vet om det är sant eller ej.. Stackars djur.. Att människan ändå kan utsätta tuppen för det. Den hackade "frön", "putsade" pälsen, sov med "huvudet" under vingen och på morgonen försökte han gala(stavning och rätt verb?) Men såklart kunde han ju inget av det… Måste ha varit jobbigt och smärtsamt!

Nu har ju tråden inte längre samma syfte, men jag hoppas det är okej! :)

Jag skulle rekommendera plasthandskar :) De bits inte, och tänker man bara på det brukar det gå bra. Jag tar nu för tiden i syrsor, kackerlackor, mjölmask och allt möjligt.. Zophobas är lite äckligt att ta i, men det är just för att de "griper tag" i en, så det känns som om de biter.

Mantissa
0

Det är fysiskt omöjligt för ett ryggradsdjur att göra vad du beskriver med bruten ryggkotepelare. För att inte tala om att den förblöder ganska snabbt när halspulsådrarna skärs av ( nej det räcker inte att knyta åt dem. Blodet måste cirkulera ). Myten har troligast uppkommit av att hönsfåglar är kända för att ha ett väldigt aktivt nervspel efter döden. De flaxar och springer ett bra tag efter döden. (däggdjur sparkar ibland en hel del de med direkt efter döden, finns ju även historier om människor som springer/simmar långt efter att huvudet lossats) Händer ibland att de springer iväg. Men detta är inte samma sak som at de lever. Har en rolig men lite makaber historia från en 4h gård där en elak kalkontupp (han jagade små barn och pensionärer) skulle nackas. Yxhugget tog bra, men en kalkon är stor och stark och tjejjerna som skötte slakten tappade greppet om den. Tuppen sprang iväg och de lyckades hoppa på honom precis innan han med huvudet slängandes runt i en liten skinnslamsa rundade hörnet på stallet där en dagisgrupp precis höll på att få en genomgång;)