Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettinsekter-kryp
Läst 4097 ggr
sallad
0

Hur få upp syrsor?

Hejsan!

jag ska skaffa mig 2st klockgrodor, också kom jag att tänka på hur man ska få upp syrsorna fråm deras petbox utan att skada dom? Jag är helt nybörjare med sånt :) jag tycker det är lite äckligt att ta i syrsorna :/

Har någon ett bra tips?

-Rasmus 🌈

sissie
0

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

sallad
0

Hmm.. Har läst hela tråden men hittar inget om min fråga :)

-Rasmus 🌈

Wassago
0

Jag tycker heller inte om att ta i mina syrsor å kackerlacker så jag använder mej av en foder pincett! Funkar bra! :)

WeirdFreak
0

Jag anväder mig av en kartongbit, en toapappersrulle eller en fiskhåv :P

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

theraphosa
0

pincett är ett gätte bra sätt att få upp dem på !

sallad
0

Tack för svaren!

Hur länge klarar sig en syrsa om den hamnat i vatten?

-Rasmus 🌈

theraphosa
1

inte så länge, du bör ta upp den till land eller på en gren åvanför vattenytan. Eller hålla den med pincetten framför grodan =)

småkryp
0

Jag brukar använda en sked och en liten plastmugg. Men sen måste man hålla för, så att den inte hoppar ut. Vill man inte hålla med handen, så kan man ta en bit papper eller ett burklock och håller för.

Andra saker som man kan använda är tesil, liten håv (till akvariefiskar), kaffemått eller liknande.

Jag brukar också använda en liten platt halvstyv målarpensel, för att peta/flytta på syrsorna utan att de skadas.

[josefineomar]
0

Att ta i dem är ju bäst, då utsätter man inte syrsan för hårt tryck över kroppen som man kan göra med tex pincett. Utan att veta så kan man lätt trycka sönder syrsan på ett plågsamt sätt. Insekter är ju också djur och fast att de snart ska dödas så behöver de ju inte lida.