Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: sköldpaddor
Läst 3595 ggr
Ejmah
0

HJÄLP! Hittade sköldpadda i ån!

Hittade en vattensköldpadda vid ån när jag var och fiskade idag! Vad ska jag göra? Tog såklart hem den, den kan ju inte ligga kvar där. Den är rätt stor 1-2 kg och verkar rätt så pigg. Inte rödörad. Har aldrig haft någon sköldpadda innan.

/Ems

chaplin123
0

kan du skicka några bilder?

Westman73
0

ja bilder skulle va trevligt =)

Henrika85
0

Jag tror att du bör anmäla till polisen att du hittat en sköldpadda. Kan ju vara någon som saknar den (fast det mest troliga är att den blivit dumpad).

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Ejmah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Några tips vad ja ska göra med stackaren. Han bor i vasken just nu och jag åker hem på Måndag. Vet ju inte ens vad han ska äta :/

/Ems

Henrika85
0

Oj, vad stor han är! :o Du kan ju testa med pellets för sköldpaddor som i stort sett varenda djuraffär säljer. Eller grönsaker, om han vill ha. Fast undvik broccoli och rabarber, de innehåller för mycket oxalsyra.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Henrika85
0

Kom ihåg också att en vattensköldpadda måste vara i vattnet när den äter. Annars kan den inte svälja.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

chaplin123
0

#4 det ser ut som en gulbukad vattensköldpadda,hadde en sån för ett år sen,du kan också mata med små friterade räkor för sköldpaddor som finns på arkenzoo.

Ejmah
0

Ja han/hon är jätte stor! Pigg med! Finna de någon stans man kan lämna in dem, omplaceringshem eller liknande?

/Ems

Westman73
0

hade kunnat ta den. men bor lite långt bort kanske

theraphosa
0

De är en gulörad sköldpadda =)

Den ser ut att ha hafft dålig kost, buckligt skal osv. Jag hade bott så jag hade platts så hade jag tagit den.

nakenkatt
0

Hittade också en förra året,men jag hade tidigare erfarenheter av sköldpaddor så för mig var det självklart att behålla henne.Ja visst är det bedrövligt när folk gör sig av med sina djur på detta sätt,men du gjorde helt rätt som tog med den hem.Hoppas ngn kan ta hand om den.

Minoth
0

Har hittat en gulörad vattensköldpadda på stranden en gång vid havet! 
Hemska människor hade bara lämnat den där…

Jag hade massor av akvarium hemma så jag behöll den ett tag. matade med räkor och sköldpaddspellets. fick köpa en sån flytande sköldpaddsö för att jag inte hade en… Men va gör man inte för stackarna som människor bara lämnar åt sitt öde…

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

mandyosv
0

Fråga på någon djuraffär om de kan ta den om du inte hittar andra alternativ.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

[josefineomar]
0

Har man kört på ett djur eller hittat ett bortsprunget djur ska man kontakta polisen på 114 14, då ser de till att djuret hamnar på ett omplaceringshem. Ofta så brukar de väl inte prioritera smådjur, så det blir kanske lätt att de inte kommer i första taget.. Men jag vet inte om man har någon skyldighet att lämna in den, man kan ju ringa dem och höra om de fått någon efterlysning?

nakenkatt
0

jag ringde när jag hittade min.de hörde av sig dagen efter och undrade om jag ville ha den,och det ville jag gärna.

Ejmah
2

Kontaktade både polis och länsstyrelsen. Hade ingen möjlighet att behålla sötnosen själv. Tog med henne till djursjukhuset där polisen senare hämtade henne. Hoppas på att de gick bra och hon får ett bra liv. :)

Ja hemskt när de bara lämnar stackarna så där :(
Nä hade aldrig klarat av att bara lämna kvar henne vid ån, Hade inget annat gått hade hon fått följa med mig hem och så hade det fått lösa sig på nått sätt. Ja hon hade nog brist på det mesta stackarn :/

I höstas hittade jag en övergiven kattunge på ca 5 veckor på vägen som någon slängt ut från ett bilfönster troligen :(

Han klarade sig fint och blev en ligist hos en av mina vänner senare :D

/Ems