Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettgrodor-paddor
Läst 6632 ggr
sallad
0

Klockgrodor? Frågor!

hejsan! Har tänkt införskaffa 2st klockgrodor och ha dom i ett 60l, om inte större! Men jag har lite frågor angående grodorna.. 1.hur ser man skillnad på könen? Hade tänkt att ha 2st honor 2.kan jag ha endlers i vattendelen som godis till grodorna? 3.måste man ha en glasruta som delar av land/vattendelen? Elr går det bra att ha massa rötter/stenar som landdel? 4.vad för BRA och BILLIG UV belysning finns det? Det är dom frågorna jag kommer på nu.. Men ge mig mer info Tack för svar! //Rasmus

-Rasmus 🌈

Reby28
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1. Honorna är rundare till formen, ibland även något större.

2. Yngel då? Det tror jag nog att det går men jag har inte det till mina iaf.

3. Nej det måste du inte, jag har gjort så att jag tagit en gammal glassbunke och diskat ur och sedan lagt grus i botten av den och blomjord på det och planterat landväxter där i, sedan täckt över med större grus så att det ser ut som en liten kulle/ö och man slipper se den fula kanten på lådan. Går utmärkt att bara ha stenar som landdel men det ser ju lite tråkigare ut.

4. Jag har Repti Glo lysrör till mina, tror det kostade typ 200-300 kr. Klockgrodor kräver inte UV-ljus men det är det bästa och deras gröna färg (om det nu är Bombina orientalis du tänkt dig) träder fram mycket tydligare i UV-belysningen.

F.ö. äter de syrsor och/eller mjölmask. Mjölmask luktar förjävligt och grodorna gräver gärna i matskålen så de flyger hit och dit i akvariet/terrariet, men håller sig vid liv längre än syrsor. Om du vill slippa få ett skitigt akvarium/terrarium efter varje gång du matat kan du ta upp grodorna och lägga dem i en petbox där du ger dem mat, då vänjer du dem också vid dina händer.

Tvätta alltid händerna innan och efter du tar i dem. Dels för att inte utsätta dem för onödiga bakterier och dels för att de utsöndrar ett ämne som kan vara irriterande för huden.

Så här såg det ut när det var helt nyfixat, dvs grumlet hade inte lagt sig ännu.

sallad
0

Har du lagt ut en video på youtube? Har för mig att det fanns ett klipp med just det terrariumet :)

Så grodorna kräver inte UV-ljus? på djurmagazinets sida står det att uv-ljus är viktigt för artens överlevnad :/

-Rasmus 🌈

Reby28
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Japp det har jag! Kul att du sett den haha. Min lillebror filmade och var dryg.

Vad de sa till mig så är inte UV-ljuset livsnödvändigt för dem (de lever inte ens i tropisk miljö, de ska ju ha rumstempererat!), men de rekommenderade det. Det måste ju inte vara sant men då jag vet att han som sålde dem till mig är oerhört nördig i reptiler så skulle det förvåna mig om han inte talade sanning. Om du är det minsta osäker så ska du absolut köra på UV i vilket fall. Jag gör som sagt det och det ger oerhört många fördelar.

Här är min hona som jag döpt till Bachelorette. Hanen syns i bakgrunden, han heter Bachelor.

sallad
0

#3 Okej, då blire UV :)

Är det lämpligt att ha 2st honor tillsammans? Tänkte ha honor för att hanarna kväker ju på nätterna, eller?

-Rasmus 🌈

Reby28
0

Ja det bör gå bra. Och ja hanarna kväker/piper/skäller, men inte bara på nätterna utan jag tycker att min låter jämt och ständigt haha, lite gulligt om jag får säga det själv men jag håller med om att det kanske inte är så roligt att försöka somna till ifall du ska ha dem på ditt sovrum. Mina bor ju i vardagsrummet så jag lider inte av det.

sallad
0

Skulle det gå att ha 2st eldbukssalamandlar i akvariet/terrariet om det är på 100L? Eller är det en dålig idé? :)

-Rasmus 🌈

sallad
0

#5 hur mycket låter en hane? Tror nog att jag klarar av EN låtande groda, pumpen låter ju på natten från mitt 200L :)

-Rasmus 🌈

Reby28
0

Ja det går att ha två eldbukssalamandrar tillsammans med två grodor i ett 100L-akvarium utan problem. Dessutom käkar de upp den mat som drunknar (grodorna vill inte ta dött, iaf inte mina). Men tänk på att både land- och vattendel ska räcka för alla individers egna "space" och vattendelen måste vara mer än 50%

Han kvackar mycket både dag och natt. Det låter inte så högt, men om man inte gillar störande ljud när man ska sova så skulle jag avråda. En pump har ju ett mer frekvent ljud.

sallad
0

Det blev inte ett 100l så jag skippar nog salamandrarna :) Jag får försöka att skilja på könen och peka på dom jag ska ha. När jag väl ska köpa in grodorna, hur ska dom se ut? Alltså så dom inte är sjuka. Jag har tänkt be dom mata grodorna så man får se dom äter eller inte :)

-Rasmus 🌈

sallad
0

En till fråga! (har många i huvudet!) Kan klockgrodorna få tillbaks sin färg om dom blivit helbruna i butik? Jag ska lägga ut en bild på terrariumet så får ni säga om det är helt emot vad grodorna vill ha :)

-Rasmus 🌈

Reby28
0

Japp. Min hona gick från att vara ljusgrön till mörkt brungrön förut och nu är det läckra ljusgröna tillbaka. Ge dem mat varje dag och se till att de får tillgång till rätt ljus men har skuggplatser och gömställen, allt som behövs för deras naturliga behov helt enkelt.

Jag vet inte exakt vilka faktorer som spelar in när det gäller deras färg men jag gissar på att ju starkare färg desto bättre mår de.

mandyosv
0

Jag vill se bild :)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Reby28
0

Finns en lite längre upp i tråden om du menade mina (:

mandyosv
0

Jag såg ditt jättefint även grodorna :) Jag har coola klockgrodor på jobbet, de är röda undertill, man ser de tydligt när de ligger i en plastburk hur de ser ut under.

Vill se sallads grodor med

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

sallad
0

När jag gick till butiken där jag skulle köpa grodorna så var akvariet/terrariet skit äckligt. Det stank därifrån och vattendelen var smutsigare än smutsigast, det låg döda zohobas och syrsor överallt.

Jag ville inte köpa grodorna så det blev salamandrar istället :)

Nu har dock butiken blivit bättre och grodorna har flyttat in i ett rent 180liters. Fast man är fortfarande lite småsur. Sköldpaddorna bor i ett 60liters med 1dm vatten..

-Rasmus 🌈

WeirdFreak
0

#15 Usch, stackars djur :(

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!