Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettallmänt
Läst 3623 ggr
L8sson
3

De första dagarna som ormägare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Några här inne vet vem jag är, men jag är iallafall en tjej som precis skaffat orm. En majsorm från Sissie här på forumet. En Snow hane på 5 månader.

Väldigt spännande att få hem honom då jag ej haft orm förut, har haft ödlor bara. Så helt ny på reptilfronten är jag inte.

Innan min orm som fick namnet Fjanten kom hem, så fick jag övertala min sambo jag bor med. Hon gillade inte ideén, men jag berätta om majsormen och då hon blev lugnare. Jag köpte bark och lås till terrariumet, köpte en yuccapalm fast jag läste överallt att den inte kommer hålla. För jag tyckte det skulle bli mysigt och fint. Värme kommer underifrån och lampa ovanför. (vanlig glödlampa). En stor vatten plats och även en sten som är upphöjd så han kan ligga under. Allt var klart inför att lilla krabaten skulle komma hem.

Han åkte med en kvinna från sthlm den 21a jan hit till värmland, fick honom och tittade ner i hans burk. SÅÅÅ LITEN :'D Jag dog lite, så vacker..!

Kom hem och satte in han i sitt egna terrarium, han låg stilla ett bra tag men sen så har han varit rätt aktiv. Jag kan sitta och kolla på honom i timmar genom glaset. Är helt fast där ^^,

Han reagerar inte så mkt när jag sitter där men ifall hundarna kommer till mig och skakar på sig eller leker så blir han lite fundersam. Har även tagit upp honom och han verkar gilla läget. Jag har inte hanterat någon orm i tidigare så detta är första kontakten med orm för mig. :)

Han började ömsa igår och idag fick han sin första mat hos mig, jag är lika fascinerad om inte mer! Häftigt djur jag skaffat mig, det var nog ett bra val att välja orm ist för ödlan jag stod och vela mellan.

Jag tänkte skriva här hur det går så folk som vill kan ta del av mina upptäckter med min orm, kanske någon som reagerar på något som är fel eller bra? :) Somsagt är detta min första orm :)

Westman73
0

trevligt

grattis till första ormen.

klart du kan ha levande växter.

Schnigel
0

Riktigt fin hane! Vill bara säga om du inte redan vet, att ormar ska ömsa i ett helt stycke och inte i bitar. Anledningen att han har gjort det gissningsvis kan ha varit att han redan hade kommit i öms under transporten, och på sett kan det ha gått dåligt. Första majsisen jag skaffade skulle också nästa precis ömsa när jag skaffade honom, och ömset blev också i bitar. Se till att kolla att han inte har något öms kvar på kroppen! :) lycka till!

L8sson
0

#1 jag har läst och blivit tillsagd att majsormen klättrar och klingrar så mycket så den kommer bli ful direkt. Men min Palm är så fin fortfarande och han inte direkt varit i den så mycket än ;) #2 tack för informationen! Jag har sett att han haft som "flag" som när människor flagnar. Men idag hittade jag fler bitar bland barken, det jag sett så har han fått av sig allt. Jag har spreyat extra vatten för det var det någon som sa att man kunde göra för att hjälpa dom? Är det dumt att ta upp honom idag? Han åt igår runt kl5-6? Isåfall kan jag ta en närmre titt.

Schnigel
0

Jätte bra att du har sprayat extra. Du ska alltid fukta extra när fem ska ömsa. Om du har en fuktmätare så ska den ligga på runt 50-70 % ungefär, så går det lättare att ömsa. När fick du hem han? Helst ska man inte hantera nya reptiler förrän minst 1 vecka har gått sen man fick hem dem. Samma med matning skulle jag vilja säga. När man har matat dem, ska man låta dem vara ifred i 3 dagar, så dem kan smälta maten i lugn och ro. Hum.. Jag skulle nog låta han vara en dag till och sen kolla han om han har öms kvar. Om han har det så brukar det vara bra att bada dem i ca 5-10 min, så lossnar ömset förhoppningsvis. Annars får man hjälpa till, men väldigt försiktigt! Om det är svårt eller sitter hårt fast så är det bara att fortsätta bada tills det blir enklare. En grej som ofta händer när dem badar, är att dem bajsar, vet inte hur bra det är för matsmältningen när han precis har ätit? Sen ett annat bra tips, sätt in en fuktlåda åt han, så kan han gå in där själv när han behöver lite extra fuktigt :) lycka till!

L8sson
0

Jag fick hem honom i lördags, han är ju så ung så han måste väl ha mat var 5e dag typ? 5månader är han. Tack för tipsen :) jag kollar imorgon hur han ser ut.

Schnigel
0

Mja, alltså det är ju lungt om man nån gång "drar" ut på tiden. Om man tänker hur dem har det när dem är i naturen kanske dem inte får tag på mat så ofta. Men ok, man ska iaf vänta några dagar innan man matar anser jag. Men det är ju olika från vilken reptil det handlar om också :)

OK hoppas det ser bra ut!

sissie
1

Vad roligt att du skrivit här om lille Fjanten. Vilket roligt namn du gett honom.

De små rackarna ömsar ofta. Oftare än en vuxen.

Härom dagen fick jag hjälpa en av mina stora att ömsa. Han hade lite för bråttom att krypa ur skinnet så det gick av efter halva.

En fuktlåda gär du enkelt. En tuss uppblött mossa i en plastburk med ett ingångshål i ena sidan. Locket på.

Lycka till nu.

Fin bild du fick på honom. Jag tror han bli lika fin i färgen som sin mamma.

Du får gärna kopiera ner bilden till dig själv så har du en bild på mamma som heter Glass.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

L8sson
0

#6 Okej :)

Hur länge imellan bordse jag vänta med maten? Han var hungrig iallafallså det kändes rätt.

#7 åh va kul att se bild på mamma :)
Ja han passar i sitt namn också, eller daggmasken som nån polare sa hehe.

Jag har faktiskt gjort en liten fuktlåda, hade ingen större platslåda än en stor bregott förpackning. Ingen mossa eller svamp heller, så jag klippte till sådan kökstrasa. 4 Lager som jag sprayat så det är lagomt blött. Och så ett litet hål så han kan komma in. Har ej sett att han använt den än men nu finns det något liknande iallafall.

Tack! :)

jag bjussar på en bild jag lyckats med.

sissie
0

Söt!! Han ser jättelång ut på bilden.

Efter fyra dagar brukar de ha bajsat. I och med att han är ljus så kan du titta på magen. Om det finns en mörk fläck närmare svanen så har han inte bajsat än. Ungefär en tredjedel ner på kroppen, från huvudet räknat, så finns det också en mörk fläck. Det är levern. Så den ska vara där.

Så fort de bajsat så kan man ge dem nästa pinkis. Du kan prova att ge honom två pinkisar. De kan äta flera byten om de får dem samtidigt, till skillnad mot flera andra ormarter. Om man ger en pinkis och ser att det fortsätter att söka mat så är det dags att ge två. Om han är fortfarande hungrig efter en så kommer han att ta den andra också.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Trollhassel
0

Hej Lotta! Vilken fin liten snodd du skaffat! Lycka till med honom!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

L8sson
0

Han ömsade ordentligt, äter bra och är pigg :)

Min pappa kom häromdan och hälsade på (jag har flyttat till värmland från dalarna), han har alltid varit så anti alla djur jag skaffat mig. Men nuså när det var en orm så blev han allt intresserad. När han gick gymnasiumet så pluggade han på spånga, höll på med djur.

Jag har varit lite försiktigt dessa dagar och försökt att lära känna Fjanten. Kanske lite för lullig. Pappa dök ner i terrariumet och plockade upp Fjanten som ingenting.. Jag kände mig jätte larvig och suckade lite. Jag har ju varit rätt försiktigt och jag insåg nu att Fjanten har nog varit orolig för att jag varit de.. Pappa visade hur de tog upp ormarna på skolan förut så nu ska jag nog inte ha något problem att kunna ta upp honom när jag vill :)

Har fått hem "grottan" jag köpte av en person här på forumet, det är egentligen en syrsomat ;) (sån man har syrsor i så kryper de ut ur hålet).. Han älskar den! Han är i den jämt, jag satte den i den delen av terrariumet som har värmeplatta under. Varmt och gott :)

Fick lite Bilder på grabben idag :)

L8sson
0

En bild jag gillar :D

sissie
0

Äh vilka fina bilder!!! Man blir ju faktiskt lite avis på att du kan ta sådana fina bilder!!

Jag måste göra en sida på min hemsida för ormarna där bebisar i nya hem får stoltsera. Åh, snälla får jag låna bilden på Fjanten i grottan till det?

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

L8sson
0

Det är bara att ta bilderna, om du vill ha orginalbilderna så säg till så mailar jag dom :) Jag gillar att ta bilder ^^,

sissie
0

Man tackar! Jag ska helt klart fundera ut något bra till en sådan sida. Glad

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

L8sson
0

#15 det är en bra idé :D Han ska få en egen sida på min hemsida även, då kan du länka :P

Mantissa
0

Vad använder du för kamera? Du har fått till jättefin skärpa och färgåtergivning i närbilderna tycker jag, bra jobbat:)

sissie
0

Självklart länkar jag.Glad Lär tyvärr ta ett tag innan jag hinner fixa på min hemsida. Mycket annat just nu.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

L8sson
0

Nikon D3100 med 18-55mm objektiv tar jag kort på ormen med ;) Jag slänger in bilderna i ett redigeringsprogram sen är de klara ;)

Vad har ni för underlag till era majormar? tyckte denna bark var så stor för honom? Eller är det bara jag som är larvig.

sissie
0

Jag har aspflis till mina. Lätt för dem att böka ner sig i om de vill. Men för det mesta så har jag lite olika underlag på olika delar i terrariumen. Mest aspflis, men mossa som fuktas ofta ofta i ett hörn, ett annat hörn med grövre akvariegrus, ibland även barkströ. I naturen så är ju inte det samma underlag överallt. Tycker det borde bli mer stimmulerande för ormarna om de får olika underlag under fötterna.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

fluffis
0

Vilka härliga bilder i inlägg #11 och #12Glad

L8sson
0

Nu kommer jag med lite frågor :) Hur ofta ömsar såna här unga ormar? När bör fjanten ömsa igen? När han har ätit, så drar han sig alltid mot glasrutan, varför? De enda jag kommer på är att de har ju vidgat ut sina käkar. Trycker han tillbaka dom genom att dra sig mot saker? Jag har funderat så länge ^^, Hoppas jag får svar, jag lär mig så mycket :D

sissie
0

Unga ormar ömsar ofta. Hur ofta beror på hur mycket han äter. Jag har haft de som ömsat varannan till var tredje vecka som små.

Att han drar sig mot rutan kan vara flera anledningar. För att få ner maten i magen tror jag mest på, men rätta till käkarna är inte helt fel. De brukar gäspa en eller flera gånger för att rätta till dem i läge.

Jag hade en finurlig juvenil en gång. Han eller om det var en hon, tog spjärn med bakkroppen mot matningsburkens ena vägg och tryckte pinkisen mot väggen mitt emot. Där kan man ordagrant tala om att "trycka i sig maten".

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

L8sson
0

Okej! Jag tyckte han såg lite grumlig ut, så det kanske är dags för att ömsa igen? :) jag spreyar just därför mer än vanligt nu :) Aah så kan det ju vara också, jag har sett när han gäspar efter matning :) då vet jag det! Oj haha ja verkligen trycka i sig mat, fjanten brukar höja huvudet upp i luften med pinkisen halvägs in i munnen. Ser ut som om han vill att den ska åka ner själv typ hehe.

sissie
0

Det är säkert något sådant han gör. Använder gravitationen till att lättare få ner maten.

Man kan alltid spraya lite extra då och då vare sig det är öms på G eller inte.

Kan kan också ha en liten burk med välfuktad mossa också. Det brukar de gilla skarpt. Speciellt när de ska till och ömsa.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

L8sson
0

Idag när jag kom hem har Fjanten spytt upp gårdagens mat, 2 pinkisar. Och ömsat, det bra är att han ömsade mycket finare denna gången. Hela han i ett svep. Någon som varit med om detta?? Kan det ha varit pågrund av ömsningen eller varför spytte han upp maten? Om du varit med att en orm spytt, varför spydde den?

sissie
0

Jag har haft orm som spytt. Kan mycket väl vara ömsningen som gjort det. Ibland kan de helt enkelt skicka upp maten av någon orsak för att några dagar senare äta som vanligt igen.

Avvakta ett par dagar och bjud han på en ny pinkis.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

L8sson
0

Häromdan så var Fjanten för första gången uppe i sina träd!! Wohoo, jag blev lycklig ^^,

L8sson
0

Oredigerade bilder för ni stå ut med ;)

L8sson
0

Helt plötsligt så satt han uppe på väggen, tokig kille dedär!

sissie
0

Jodu! Får de bara grepp i minsta lilla så klänger de runt. Speciellt de små.Glad

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

fluffis
0

Lustig bild den sista. Det ser ut som om väggen är slät, ändå klänger han sig fast Glad

L8sson
0

#30 det är slät, vanlig glasvägg med lite vatten på ^^,

Hanna
1

Fiskmåsform på kroppen har han också Cool

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

L8sson
1

#34 jag tror han vill vara en fågel, flyga i de blåå ;)

L8sson
0

cirka 35cm mätte jag Fjanten till idag :)

sissie
0

Han växer och frodas. Trevligt!Glad

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

L8sson
0

Jag har varit kreativ och pysslat fram en liten grej i taket åt Fjanten, idag var han upp och kollade läget och låg där en stund! Jag blev överlycklig! :D

L8sson
0
sissie
1

Vad fint han har det. Glad Du ska bara veta hur glad och lycklig jag är som får se så fina bilder. Vilken härlig värld han bor i.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

L8sson
0

#40 taack! :D

L8sson
0

Fjanten igår, mätt i magen och nu är han 8 månader!

L8sson
1

Dags att ömsa igen också.

sissie
0

Han ser ut som om han gillar att bli fotograferad. Sötnosen!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

L8sson
0

Hur långa brukar Majsormar vara vid 8 månader?

fluffis
0

Vad trevligt med bilder!

Jag föreslår att du gör en ny tråd om du vill lägga in fler bilder. Den här tråden är massivt lång och heter "De första dagarna som ormägare" vilket borde vara överspelat nu Glad

L8sson
0

Helt rätt.. ;) Ska göra det :)