Reptiler ''se men inte röra''
Jag har hört så extrem mycket på sista tiden att reptiler inte bör röras mer än absolut nödvändigt. Under alla år som vi haft öldor i alla möjliga sorter så har vi alltid ''gosat'' med dom. Vi har låtit dom vara ute och sola i sele och låtit dom få gå lösa en stund i lägenheten(något som är mer än uppskattat. Många av dom har även kommit fram och velat bli kliade på huvudet och i nacken. Så jag kan inte håll med på den punkten. Jag anser att så länge det är på djurets vilkor och man gör det med försiktighet och respekt så ser ja inget fel med att ta i sina reptiler. Självklart får ni komma med era åsikter i tråden men ja vill att det hålls på en trevlig nivå!
Jag kan ha ett visst överseende med att låta reptiler som kommer från torra områden få vara utomhus i riktigt solsken, så länge temperaturen är rätt. Men när det gäller regnskogslevande reptiler så tycker jag att dom ska vara i sitt terrarium.
Sedan finns det ju även studier som visar på att reptiler blir stressade, mer eller mindre, av hantering.
Och hur avgör man om en ödla uppskattar att bli kliad på huvudet och i nacken? Samt även att dom uppskattar att få vara utanför terrariet?
Om du sätter in handen i terrariet och ödlan springer fram och sen står och blundar när man kliar på honom så lär han ju gilla de. Han står där ett tag sen när han är nöjd går han. Han klättrar på glaset ibland så öppnar jag och släpper ut honom då rusar han runt lite sen går han in igen. Med andra ord inget tvång på att han ska vara utanför eller bli klappad valet är helt upp till honom. Tar du in handen i ett terrerium och ödlan går iväg eller ligger undangömd så kan du ju ganska lätt utgå ifrån att den vill vara ifred och då ser ja ingen vits med att röra den om det inte är ett absolut måste.
Att en ödla blundar, beror inte på behag, utan raka motsatsen, att den tycker att det är obehagligt. Att den kommer fram till handen, är för att den har lärt sig att händer betyder mat.
Att en reptil klättrar på glaset kan bero på mycket. Fel temperatur eller fuktighet, för litet terrarium. Eller att det kanske står på ett ställe med mycket aktivitet som stressar reptilen.
Jag förstår inte hur ett solitärt djur kan visa uppskattning av hantering?
Och visst, även om en viss individ kanske verkligen gillar att vara utanför terrariet, så betyder inte det att det är bra för den, hälsomässigt.
För har man en sådan 'social' ödla,så undrar jag vad man är för en människa som utsätter den för sjukdom genom att låta den vistas där det är för kallt eller torrt. Och man kan ju inte lita på en väggtermometer om man låter sin ödla gå på golvet, då värme är stigande. Så är det säg 27 grader enligt väggtermometern, så kan det gott och väl vara ett par grader lägre om man la en termometer mitt på golvet. Så från är ju då hur pass hälsosamt det är för t.ex en skäggagam att gå runt på golvet.
#2 Som #3 skriver så är ödlans reaktion att blunda inte något som signalerar njutning, utan istället försöker ödlan skydda sina ögon när något vidrör dess huvud. Så fungerar det med groddjur och fåglar också.
#0 Det finns förstås utrymme för en del av det du beskriver när man håller vissa arter av reptiler, framför allt ödlor, men för att en nybörjare ska förstå att det inte handlar om gosedjur, utan om rena intressedjur där en massiv majoritet är solitära - är det bäst att krasst beskriva djuren så, annars skulle många ödlor bli allvarligt felhanterade till följd av personliga tolkningar av hanteringsråden.
Min ödla bli aldrig matad med händerna så tror knappast det är det han ser. Han är 16 år gammal och äter osv som han ska:). Dessutom va ha väldigt fint skött enligt veterinär så jag tror inte precis att han lider. Har bara sätt honom fräsa en gång av obehag och det va när veterinären tog i honom
Väcker liv i tråden igen :)
Jag tror att det är väldigt olika beroende på vad för reptil man har. Våra trynsnokar gillar inte att bli hanterade speciellt mycket, medan de flesta av våra leopardgeckos älskar att "leka". Står man vid terrariet så kommer de fram, även om de inte är hungriga, de klättrar väldigt gärna upp på ens hand eller ligger stilla. Det har även hänt att de har somnat på en :) Vet att de gillar ens kroppsvärme, men tror även att de är sociala, jämfört med många andra reptiler.
Får nog tillägga att jag aldrig ger dem mat, det är sambon som gör, men han matar dem inte med händerna, utan slänger bara in gräshoppor och liknande i terrariet så de får jaga.
Det är stor skillnad på att acceptera att bli hanterad och att gilla det. Trynsnokarna accepterar hantering, men leosarna gillar det faktiskt. :)
Såna här diskussioner har visat sig fullständigt meningslösa eftersom det inte spelar någon roll vad vetenskapen säger, de som har bestämt sig för att de har en "social" reptil kommer aldrig att ändra sig vad som än sägs om orimlighetetn i detta.
#7 Tyvärr är det även den typen av ägare som riskerar hållandet för alla reptilägare.
#7 kan bara hålla med bara att dra en djup suck och gå vidare
#4 du kan inte dra jämförelsen med fåglar som i många fall är flockdjur. Dom blundar inte av obehag när man klappar dom till skillnad från reptiler.
Fåglar gillar att bli kliade i nacken, om dom vill det. Fåglar putsar ju varandra i naturen.
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Jaha gammal tråd ^^ Men håller med ovanstående… Reptiler som är solidärt levande djur gillar inte att bli klappade! Läs lite fakta. Blir också rädd när jag läser om leguaner och skäggagamer som går lösa hela dagarna i lägenheten/huset och sover i soffan osv… hemskt
Medarbetare på Burfåglar och Undulater