Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: allmänt
Läst 3186 ggr
Otario
0

Skolarbete om Daggecko

Hej!

Jag läser djurvård och har en uppgift som handlar till största delen om systematik. Såhär ser uppgiften ut:

Systematik uppgift

Jag vill att ni väljer 1 däggdjursart, 1 fågelart, 1 groddjursart, 1 kräldjursart och 1 fiskart där ni skriver ett litet arbete med snabbfakta om djuret.

Detta arbete liknar det arbete ni skrev/skriver på så det är bara att fortsätta.

Jag vill att ni får med följande:

Klass.

Ordning.

Familj.

Släkte och det vetenskapliga namnet.

Ursprung.

Vad den äter.

Livslängd.

Vikt.

Könsskillnad.

Dräktighet.

Kullstorlek och hur ungarna ev tas omhand.

Om det finns någon annan rolig fakta om djuret ni valt?

-

Valde "Madagascar Giant Day Gecko" -Phelsuma madagascariensis grandis

eftersom jag tycker de har ett väldigt vackert utseende och verkar vara ganska intressanta ödlor efter vad jag har sett på youtube. Men nu till problemet.. Hittar inte speciellt mycket fakta om arten på internet och kan inte ens hitta det svenska namnet. Detta har jag fått med än så länge:

Klass: Kräldjur

Ordning: Fjällbärande kräldjur

Familj: Geckoödlor

Släkte: -

Vetenskapligt namn: Phelsuma madagascariensis grandis

Ursprung: Madagaskar, Afrika

Daggeckons föda: Olika insekter och andra ryggradslösa djur, och ibland små ryggradsdjur. De gillar också att slicka mjuk, söt fruktpollen och nektar. Geckos i naturen och i fångenskap har observerats konsumera sina egna ungar.

Livslängd: ca 15 år

Vikt: -

Könsskillnad: -

Dräktighet: -

Kullstorlek/"bebisinfo": -

Lite smått och gott om Madagaskar Daggecko (om det nu är så de heter på svenska?):

• Är CITES Appendix II skyddad, vilket gäller för arter som inte nödvändigtvis är utrotningshotade, men har stor risk till att bli det

• -

• -

Om någon har egen erfarenhet av arten eller är bra påläst och har tid och ork till att svara på dessa frågor så är ni guld värda! Även vara ärliga och säga till om faktan jag fått med inte stämmer. Tack på förhand!

Mvh Emma

/ Emma

Henrika85
0

Släktet daggeckos heter på latin Phelsuma. Ex. så är det latinska namnet för den största arten Phelsuma madagascariensis grandis, där Phelsuma är släktnamnen, madagascariensis artnamnet, och grandis syftar på en bestämd underart.

En rolig grej att ta med kanske vore att daggeckos, som namnet antyder, är dagaktiva och i behov av UVB ljus. De flesta andra geckosläkten är nattaktiva.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Otario
0

Tack så jättemycket för hjälpen Henrika85! :)

Någon mer som har lite fakta om denna ödlan åt mig?

/ Emma

theraphosa
1

Google is yuor frend ;)

Henrika85
1

Tips: google på "Geico gecko" så får du se att ett amerikanskt försäkringsbolag har en talande daggecko som mascot!

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus